Web Analytics
Jump to content

Nøkkelen til låtskriving(guide)


Smarting
 Share

Recommended Posts

Som et nytt medlem ønsker jeg å bidra litt, og tenkte kanskje at jeg kunne forklare kort hvordan du skal gå fram når du skal starte låtskrivinga(sammensetting av akkorder), med gitar som instrument selvfølgelig. Det var etterspørsel om dette på forumet:D. Det er ikke sånn at du ikke kan lage låter/sanger uten år med erfaring. Dette er en liten guide for nybegynner/viderekommen.

Det er for det meste bare å prøve seg fram, men litt teori er greit å kunne, spesielt når det gjelder litt mer "tone-for tone"(solo, fingerspill), istedenfor akkorder. Her skal vi se litt mer på akkorder.

Hvis du har som mål å lage en musikalsk gitarlåt/gitarsang, finnes det en del gode hjelpemiddler for dette. Min favoritt, må være den såkalte "kvint sirkelen". Denne sirkelen gir en oversikt over hvilke akkorder som passer sammen, og den parallelle tonen til hver akkord(passer ofte sammen). Du vet sikkert at vi bruker akkordene i "familier"(C-dur, D-dur, E-dur.

Først vil jeg bare si at det viktigste er at det klinger bra i ørene, uahvengig av læreboka.

Her har jeg skrevet ned akkord kombinasjoner som passer, med X(f. eks. C-dur) i utgangspunkt:

C(-dur): F, C, G ( Kan også for eksempel være C(6), F(5), G7)

F(-dur) : A#,F,C

A#: F#,A#, D#

D#: G#,D#, A#

G#: D#,G#,C#

C#: G#, C#, F#

F#: C#, F#, H

H: E,H, F#

A: E, A, D

E: H,E, A

D: G,D,A

G: C, G, D

(Legg merke til at jeg har skrevet DEN AKKORDEN SOM SANGER SKAL GÅ I, I MELLOM DE TO ANDRE AKKORDENE. F.eks. E-dur:H, E,A)

Når det gjelder parallelle akkorder(de 12) osv. har jeg skrevet ned noen. Skriver gjerne ned flere etter etterspørsel:

Parallelle akkorder:

(Hvis du studerer remsa nedover her, kan du se hele kvintsirkelen. Legg merke til at F-dur er: C, F, A#, og Dm er: Am, Dm, Gm. Am: Em, Am, Dm)

C og Am

F og Dm

A# og Gm

D# og Cm

G# og Fm

C# og A#m

F# og D#m

H og G#m

E og C#m

A og F#m

D og Hm

G og Em

Alle dur-akkordene som f.eks C, F, A, D, D#, er ytterst i sirkelen, mens alle moll akkordene, som Hm, Em, og F#m er innerst i sirkelen. Rett og slett et jævlig, unnskyld uttrykket, godt system

:D

Selv ville jeg gjort det på denne måten. Enkelt og greit til å begynne med ivertfall. Finnes selvfølgelig en del teori som er ganske viktig, som jeg ikke har tatt med. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvis du skal følge kvintsirkelen er jo ikke F og A# i beslekta. Da heter det de F og Bb. Samme hele veien. Uansett, i c-dur vil du i pop/jazz like ofte støte på D-moll som på F.

Kan ikke la være å si meg uenig... F er uten tvil beslekta med A#, og C f.eks

Jeg tror det må være en mistforståelse eller noe sånt hvis du mener det...

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal følge kvintsirkelen er jo ikke F og A# i beslekta. Da heter det de F og Bb. Samme hele veien. Uansett, i c-dur vil du i pop/jazz like ofte støte på D-moll som på F.

Kan ikke la være å si meg uenig... F er uten tvil beslekta med A#, og C f.eks

Jeg tror det må være en mistforståelse eller noe sånt hvis du mener det...

F hører jo til "b-siden" av kvintsirkelen, så det riktige er Bb. Men A# og Bb klinger jo likt..

Link to comment
Share on other sites

de lærde strides. sånn er det alltid. jeg har ikke peiling, men bra tråd likevel!

Hehe... Så sant, så sant. Men utrolig kjekk tråd! I alle fall for oss uten peiling på dette emnet. Personlig så kan jeg nesten ikke noe teori, jeg bare har pleid å prøve meg fram når jeg lager musikk, men dette virker jammen som kjekke tips.

Link to comment
Share on other sites

masse å si, med mindre man ikke har planer om å lære seg noe mer teori enn at f og a# er "beslekta".

edit: ja for å si det sånn, skriv opp en kvintsirkel og se. Du vil faktisk sjeldent finne en A# der...

kvintsirkel.png

Edited by jsbach
Link to comment
Share on other sites

Her prøver jeg å forenkle teorien slik at selv nybegynnere kan forstå...Det er jo samme tone "bach" :rolleyes:

Jeg skjønner godt hva du mener med å forenkle. Jeg forstår også godt hva Bach mener. For de som skal lære mer teori senere er det på lang sikt enklest å lære ting riktig fra starten av.

Det du sier i trådstarterinnlegget er jo basert på kvintsirkelen. I hver toneart kan man benytte de fem nærliggende akkordene, totalt seks akkorder. Som jo er det du sier.

Hvis man da ikke skal skille på A# og Bb, så kan det fort bli forvirring, ettersom det ikke ligger noe A# i nærheten av F i kvintsirkelen.

Dette er teori, hvorfor ikke holde seg til teoretiske standarder? :)

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel litt om forskjellige oppfatninger. Jeg prøvde bare "snekre" en liten tekst som alle kan forstå, uten å prøve provesere læreboka. Det å bruke øre, er for meg det viktigste...Meg og bach diskuterte akkorder uansett som har lik tone. :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel litt om forskjellige oppfatninger. Jeg prøvde bare "snekre" en liten tekst som alle kan forstå, uten å prøve provesere læreboka. Det å bruke øre, er for meg det viktigste...Meg og bach diskuterte akkorder uansett som har lik tone. :ninja:

Greit nok at det er viktigst å bruke øret. :) Altfor få gjør det.

Likevel, det er snakk om akkorder i I IV V (og deres parallelltonearter)

I F så blir det: F G A Bb C D E F.

Er jo ikke noe vi sier bare for å være vrange, selv om det kan oppfattes slik. ;) Regner med at de aller fleste ikke kan kvintsirkelen særlig godt utenat, hvis de skal ha den foran seg må de ha lært ting på en riktig måte. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvem trenger og vite sånt for og skrive musikk? Spør du meg synes jeg all den teorien er litt unødvendig.

Ingen trenger å vite noe som helst. Men det hjelper, på samme måte som det hjelper å ha en gitar hvis du skal synge og spille. ;)

Hører ofte at de som ikke kan mye teori sier det er unødvendig - noe jeg synes er rart. Bør du ikke ha relativt god greie på teori for å si at det er unødvendig? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.