Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nøkkelen til låtskriving(guide)


Smarting

Anbefalte innlegg

Som et nytt medlem ønsker jeg å bidra litt, og tenkte kanskje at jeg kunne forklare kort hvordan du skal gå fram når du skal starte låtskrivinga(sammensetting av akkorder), med gitar som instrument selvfølgelig. Det var etterspørsel om dette på forumet:D. Det er ikke sånn at du ikke kan lage låter/sanger uten år med erfaring. Dette er en liten guide for nybegynner/viderekommen.

Det er for det meste bare å prøve seg fram, men litt teori er greit å kunne, spesielt når det gjelder litt mer "tone-for tone"(solo, fingerspill), istedenfor akkorder. Her skal vi se litt mer på akkorder.

Hvis du har som mål å lage en musikalsk gitarlåt/gitarsang, finnes det en del gode hjelpemiddler for dette. Min favoritt, må være den såkalte "kvint sirkelen". Denne sirkelen gir en oversikt over hvilke akkorder som passer sammen, og den parallelle tonen til hver akkord(passer ofte sammen). Du vet sikkert at vi bruker akkordene i "familier"(C-dur, D-dur, E-dur.

Først vil jeg bare si at det viktigste er at det klinger bra i ørene, uahvengig av læreboka.

Her har jeg skrevet ned akkord kombinasjoner som passer, med X(f. eks. C-dur) i utgangspunkt:

C(-dur): F, C, G ( Kan også for eksempel være C(6), F(5), G7)

F(-dur) : A#,F,C

A#: F#,A#, D#

D#: G#,D#, A#

G#: D#,G#,C#

C#: G#, C#, F#

F#: C#, F#, H

H: E,H, F#

A: E, A, D

E: H,E, A

D: G,D,A

G: C, G, D

(Legg merke til at jeg har skrevet DEN AKKORDEN SOM SANGER SKAL GÅ I, I MELLOM DE TO ANDRE AKKORDENE. F.eks. E-dur:H, E,A)

Når det gjelder parallelle akkorder(de 12) osv. har jeg skrevet ned noen. Skriver gjerne ned flere etter etterspørsel:

Parallelle akkorder:

(Hvis du studerer remsa nedover her, kan du se hele kvintsirkelen. Legg merke til at F-dur er: C, F, A#, og Dm er: Am, Dm, Gm. Am: Em, Am, Dm)

C og Am

F og Dm

A# og Gm

D# og Cm

G# og Fm

C# og A#m

F# og D#m

H og G#m

E og C#m

A og F#m

D og Hm

G og Em

Alle dur-akkordene som f.eks C, F, A, D, D#, er ytterst i sirkelen, mens alle moll akkordene, som Hm, Em, og F#m er innerst i sirkelen. Rett og slett et jævlig, unnskyld uttrykket, godt system

:D

Selv ville jeg gjort det på denne måten. Enkelt og greit til å begynne med ivertfall. Finnes selvfølgelig en del teori som er ganske viktig, som jeg ikke har tatt med. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du skal følge kvintsirkelen er jo ikke F og A# i beslekta. Da heter det de F og Bb. Samme hele veien. Uansett, i c-dur vil du i pop/jazz like ofte støte på D-moll som på F.

Kan ikke la være å si meg uenig... F er uten tvil beslekta med A#, og C f.eks

Jeg tror det må være en mistforståelse eller noe sånt hvis du mener det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal følge kvintsirkelen er jo ikke F og A# i beslekta. Da heter det de F og Bb. Samme hele veien. Uansett, i c-dur vil du i pop/jazz like ofte støte på D-moll som på F.

Kan ikke la være å si meg uenig... F er uten tvil beslekta med A#, og C f.eks

Jeg tror det må være en mistforståelse eller noe sånt hvis du mener det...

F hører jo til "b-siden" av kvintsirkelen, så det riktige er Bb. Men A# og Bb klinger jo likt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de lærde strides. sånn er det alltid. jeg har ikke peiling, men bra tråd likevel!

Hehe... Så sant, så sant. Men utrolig kjekk tråd! I alle fall for oss uten peiling på dette emnet. Personlig så kan jeg nesten ikke noe teori, jeg bare har pleid å prøve meg fram når jeg lager musikk, men dette virker jammen som kjekke tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse å si, med mindre man ikke har planer om å lære seg noe mer teori enn at f og a# er "beslekta".

edit: ja for å si det sånn, skriv opp en kvintsirkel og se. Du vil faktisk sjeldent finne en A# der...

kvintsirkel.png

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å forenkle teorien slik at selv nybegynnere kan forstå...Det er jo samme tone "bach" :rolleyes:

Jeg skjønner godt hva du mener med å forenkle. Jeg forstår også godt hva Bach mener. For de som skal lære mer teori senere er det på lang sikt enklest å lære ting riktig fra starten av.

Det du sier i trådstarterinnlegget er jo basert på kvintsirkelen. I hver toneart kan man benytte de fem nærliggende akkordene, totalt seks akkorder. Som jo er det du sier.

Hvis man da ikke skal skille på A# og Bb, så kan det fort bli forvirring, ettersom det ikke ligger noe A# i nærheten av F i kvintsirkelen.

Dette er teori, hvorfor ikke holde seg til teoretiske standarder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om forskjellige oppfatninger. Jeg prøvde bare "snekre" en liten tekst som alle kan forstå, uten å prøve provesere læreboka. Det å bruke øre, er for meg det viktigste...Meg og bach diskuterte akkorder uansett som har lik tone. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om forskjellige oppfatninger. Jeg prøvde bare "snekre" en liten tekst som alle kan forstå, uten å prøve provesere læreboka. Det å bruke øre, er for meg det viktigste...Meg og bach diskuterte akkorder uansett som har lik tone. :ninja:

Greit nok at det er viktigst å bruke øret. :) Altfor få gjør det.

Likevel, det er snakk om akkorder i I IV V (og deres parallelltonearter)

I F så blir det: F G A Bb C D E F.

Er jo ikke noe vi sier bare for å være vrange, selv om det kan oppfattes slik. ;) Regner med at de aller fleste ikke kan kvintsirkelen særlig godt utenat, hvis de skal ha den foran seg må de ha lært ting på en riktig måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem trenger og vite sånt for og skrive musikk? Spør du meg synes jeg all den teorien er litt unødvendig.

Ingen trenger å vite noe som helst. Men det hjelper, på samme måte som det hjelper å ha en gitar hvis du skal synge og spille. ;)

Hører ofte at de som ikke kan mye teori sier det er unødvendig - noe jeg synes er rart. Bør du ikke ha relativt god greie på teori for å si at det er unødvendig? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.