Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknikker på bass.


Scannor

Anbefalte innlegg

Hei, har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal formulere meg best mulig, men jeg får prøve.

Jeg vet at mange sier at en må lære seg en standar teknikk på gitar, og så utvikle sin egen. Men gjelder dette på en bassgitar? Hvis ja, kan dere gi et par eksempler?

Har nå spillt i 8 måneder og fått tilbud om å spille i 2 band, men er ganske usikker på om jeg har rett teknikk, finnes det en måte slik at jeg kan sjekke teknikken min?

Hvis dere overhode ikke forstod ett kvekk, så får jeg prøve å formulere meg bedre i morgen tidlig. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt uklar, men tror jeg skjønte.

ja, det fins retningslinjer for hva som er "korrekt", og det er greit å ha basiskunnskap. dette kan du få ved å gå til en lærer, evt se instruksjonsvideoer og slikt.

uansett vil det finnes 1000 måter å gjøre ting på, og du må selv finne den som funker for deg. jeg har endra veldig mye på teknikken min det året jeg har vært mer bevisst på den.

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Delvis uenig.

Om du har lagt deg til dårlige uvaner med feil teknikk, kan det godt være at det låter greit, men feil teknikk vil hindre deg i å utvikle spilleferdighetene dine.

Korrekt teknikk har den hensikt å åpnemulighetene for deg, å tillate deg å spille det du har i hodet.

Og samtidig være korrekt på den måten at du ikke skader deg selv når du spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er vel å unngå å skade seg selv, få det til å låte bra, og ha teknisk overskudd til å spille det du ønsker. Pass på å ikke bøye håndleddene altfor mye, og slutt å øv hvis du kjenner smerter i armene eller hendene. Det hadde nok ikke vært en dum idé å få en basslærer til å "sjekke" teknikken din heller.

I bunn og grunn har Phoncible veldig rett i at det finnes 1000 måter å gjøre ting på, så prøv deg frem til du finner noe som passer for deg, og som ikke er for begrensende og skadelig på noen måte. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Delvis uenig.

Om du har lagt deg til dårlige uvaner med feil teknikk, kan det godt være at det låter greit, men feil teknikk vil hindre deg i å utvikle spilleferdighetene dine.

Korrekt teknikk har den hensikt å åpnemulighetene for deg, å tillate deg å spille det du har i hodet.

Og samtidig være korrekt på den måten at du ikke skader deg selv når du spiller.

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par viktige "regler" som kan gjøre hverdagen din mye enklere.

Med venstrehånda tenker du alltid en finger per bånd. Plasser alltid fingeren helt inntil båndet.(Til høyre.)

Pass på at du IKKE spenner venstrehånda. Øv på å spille uten å presse med tommelen bak halsen i det hele tatt! Kjempetriks, som kan redde deg fra en smertefull fremtid:)

Med høyrehånda passer du på alltid å alternere mellom peke og langfinger. Dette gjelder også når du skifter streng - både oppover og nedover. (Dog, her strides de lærde.)

Prøv deg frem med hvor du legger anslaget! For mykere lyd, spill fremme - for hardere, spill bak ved stolen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Hmm, er det så veldig mange metoder å velge mellom da?

Det finnes riktignok mange ulike teknikker, som blir brukt til ulike formål. Hvis man vil bli en allsidig bassist, bør man vel beherske så mange som mulig av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Hmm, er det så veldig mange metoder å velge mellom da?

Det finnes riktignok mange ulike teknikker, som blir brukt til ulike formål. Hvis man vil bli en allsidig bassist, bør man vel beherske så mange som mulig av disse.

fins endel, ja. dempe med tommel, ankre tommelen, la tommelen sveve og dempe med fingra, rett håndledd, bøyd, vinkel på fingre, raking eller alterering, slap/double thumbing, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppfatning:

Det fins en teknikk metode som er korrekt for undervisning. Det er fordi den duger til bortimot all spilling, og fungerer for bortimot alle.

Når du ser bassister som har spilt bass i mange år, så har de ofte en teknikk som avviker en del fra dette grunnlaget. Det er ikke fordi de har funnet noe som er absolutt bedre, men heller noe som fungerer bedre for dem - noe som passer bedre til deres egen musikalske stil og deres egen kropp.

Så, alt (eller ihvertfall det aller meste) som du ser er anderledes enn den grunnleggende teknikken, er tilpasning til den individuelle bassist. Det er noe som oftest skjer av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke det jeg har sagt hele tiden da?

begynn med det grunnleggende, så forsker du på hva som fungerer for deg, uten å være helt låst til hva som er "korrekt". poenget er jo at noe faktisk er "absolutt bedre" om det fungerer bedre for deg, og da er det ingen vits i å høre på hva andre syns fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.