Web Analytics
Jump to content

Teknikker på bass.


Scannor
 Share

Recommended Posts

Hei, har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal formulere meg best mulig, men jeg får prøve.

Jeg vet at mange sier at en må lære seg en standar teknikk på gitar, og så utvikle sin egen. Men gjelder dette på en bassgitar? Hvis ja, kan dere gi et par eksempler?

Har nå spillt i 8 måneder og fått tilbud om å spille i 2 band, men er ganske usikker på om jeg har rett teknikk, finnes det en måte slik at jeg kan sjekke teknikken min?

Hvis dere overhode ikke forstod ett kvekk, så får jeg prøve å formulere meg bedre i morgen tidlig. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

litt uklar, men tror jeg skjønte.

ja, det fins retningslinjer for hva som er "korrekt", og det er greit å ha basiskunnskap. dette kan du få ved å gå til en lærer, evt se instruksjonsvideoer og slikt.

uansett vil det finnes 1000 måter å gjøre ting på, og du må selv finne den som funker for deg. jeg har endra veldig mye på teknikken min det året jeg har vært mer bevisst på den.

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Link to comment
Share on other sites

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Delvis uenig.

Om du har lagt deg til dårlige uvaner med feil teknikk, kan det godt være at det låter greit, men feil teknikk vil hindre deg i å utvikle spilleferdighetene dine.

Korrekt teknikk har den hensikt å åpnemulighetene for deg, å tillate deg å spille det du har i hodet.

Og samtidig være korrekt på den måten at du ikke skader deg selv når du spiller.

Link to comment
Share on other sites

Det aller viktigste er vel å unngå å skade seg selv, få det til å låte bra, og ha teknisk overskudd til å spille det du ønsker. Pass på å ikke bøye håndleddene altfor mye, og slutt å øv hvis du kjenner smerter i armene eller hendene. Det hadde nok ikke vært en dum idé å få en basslærer til å "sjekke" teknikken din heller.

I bunn og grunn har Phoncible veldig rett i at det finnes 1000 måter å gjøre ting på, så prøv deg frem til du finner noe som passer for deg, og som ikke er for begrensende og skadelig på noen måte. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

tommelfingelregel; så lenge det låter er det ingenting i veien

Delvis uenig.

Om du har lagt deg til dårlige uvaner med feil teknikk, kan det godt være at det låter greit, men feil teknikk vil hindre deg i å utvikle spilleferdighetene dine.

Korrekt teknikk har den hensikt å åpnemulighetene for deg, å tillate deg å spille det du har i hodet.

Og samtidig være korrekt på den måten at du ikke skader deg selv når du spiller.

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par viktige "regler" som kan gjøre hverdagen din mye enklere.

Med venstrehånda tenker du alltid en finger per bånd. Plasser alltid fingeren helt inntil båndet.(Til høyre.)

Pass på at du IKKE spenner venstrehånda. Øv på å spille uten å presse med tommelen bak halsen i det hele tatt! Kjempetriks, som kan redde deg fra en smertefull fremtid:)

Med høyrehånda passer du på alltid å alternere mellom peke og langfinger. Dette gjelder også når du skifter streng - både oppover og nedover. (Dog, her strides de lærde.)

Prøv deg frem med hvor du legger anslaget! For mykere lyd, spill fremme - for hardere, spill bak ved stolen.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Link to comment
Share on other sites

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Hmm, er det så veldig mange metoder å velge mellom da?

Det finnes riktignok mange ulike teknikker, som blir brukt til ulike formål. Hvis man vil bli en allsidig bassist, bør man vel beherske så mange som mulig av disse.

Link to comment
Share on other sites

det er sant, i den grad noe kan kalles feil teknikk. har sett instruksjonsvideoer og blitt lært hvordan ting "skal" gjøres, og i ettertid sett knallgode instrumentalister gjøre det stikk motsatt, men fortsatt få det til å fungere glimrende.

men joda, dårlige uvaner kan være vanskelig å bli kvitt.

jeg tror selv det er bra å få basiskunnskapene inn og eksperimentere litt videre derfra med hva du selv er komfortabel med.

Jeg kunne sikkert ha skrevet forferdelig masse om dette, men her er bare oppsummeringen:

Det er slik i de fleste fagområder, at man må kunne reglene før man kan bryte dem.

joda, derfor jeg sier det er greit å ha basiskunnskap.

det er ikke oppnåelig for de fleste å mestre alle de forskjellige metodene å spille bass på, for så å velge.

Hmm, er det så veldig mange metoder å velge mellom da?

Det finnes riktignok mange ulike teknikker, som blir brukt til ulike formål. Hvis man vil bli en allsidig bassist, bør man vel beherske så mange som mulig av disse.

fins endel, ja. dempe med tommel, ankre tommelen, la tommelen sveve og dempe med fingra, rett håndledd, bøyd, vinkel på fingre, raking eller alterering, slap/double thumbing, etc...

Link to comment
Share on other sites

Her er min oppfatning:

Det fins en teknikk metode som er korrekt for undervisning. Det er fordi den duger til bortimot all spilling, og fungerer for bortimot alle.

Når du ser bassister som har spilt bass i mange år, så har de ofte en teknikk som avviker en del fra dette grunnlaget. Det er ikke fordi de har funnet noe som er absolutt bedre, men heller noe som fungerer bedre for dem - noe som passer bedre til deres egen musikalske stil og deres egen kropp.

Så, alt (eller ihvertfall det aller meste) som du ser er anderledes enn den grunnleggende teknikken, er tilpasning til den individuelle bassist. Det er noe som oftest skjer av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke det jeg har sagt hele tiden da?

begynn med det grunnleggende, så forsker du på hva som fungerer for deg, uten å være helt låst til hva som er "korrekt". poenget er jo at noe faktisk er "absolutt bedre" om det fungerer bedre for deg, og da er det ingen vits i å høre på hva andre syns fungerer best.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe en HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.