Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdi på potmetere


Anbefalte innlegg

Jeg har en emg 60/81 combo som skal loddes fast ganske så snart. Etter å ha inspisert delene la jeg merke til at potmeterne har forskjellig verdi (15A25k 0427S kontra 15A25K 0514S).

Hvis jeg ikke tar feil, så kjører folk flest 81 på bridge/solo og 60(ev. 85) på neck/rytme.

Selv bruker jeg motsatt setup, neck for solospill og bridge for rytme. Skulle jeg ombestemme meg er det jo greit å bare bytte om på plassen

Da spørs det om pickupen takler de andre potmeterne enn dem den ble levert med.

Hvilken innvirkning har denne verdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke begge 25k da? Forskjellig taper? Prøv med multimeteret ditt..

Hvis de har forskjellig taper er greia at de ikke har like stor resistans i samme posisjon, sett at begge står på midten har kanskje det ene potmetret 8k i motstand i den posisjonen, mens det andre har 12.5k. (Logaritmisk / Linjær).. Og hvis det er sånn, bør du bruke de logaritmiske som volumkontroll og de linjære som tonekontroll.

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er 25k. Volum- og tonepotten har samme verdi, disse lå ferdig sammenloddet med en grønn firkant i hver eske. Rekner med at dem er tilpasset fra fabrikk, iallefall til den pickupen de ble levert med.

Et mulitmeter får jeg neppe noe vettugt ut av, selv om jeg skulle finne et i huset...

Endret av Greyhound
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være de gikk tom for deler fra en leverandør den dagen og gikk over på en annen. Eller at den ene er lineær og den andre ikke. Altså, at det står noe forskjellig på dem betyr ikke at det ikke funker. Jeg har aldri opplevd at et sånt ferdigsett fra EMG ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.