Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

prøver å lære meg mest mulig akkorder men vil gjerne ha utgangspunkt i hva som kjennetegner de forskjellige akkord familiene. Hvilke "akkordfamilier" og hva kjennetegner de

Hva er "akkord familie"? :huh: slik som dur og moll og sus?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var vrien...

Am7 = A C E G

C6 = C E G A

Em#5add11 = E G A C (la oss tenke oss en H#)

Gsus4add9 = G A C E

Fire toner, fire veldig forskjellige akkorder. Hva du kaller akkordene avhenger av sammenhengen. Av disse blir nok Am7 og C6 mest brukt.

I en enklere setting så kan jo alle 7-er akkorder settes i samme bås. Men du vil ikke, tror jeg, kunne komme frem til et familietre som fungerer i alle stilarter. Men det er jo mulig å prøve. Jeg har aldri tenkt på akkorder på den måten. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger uansett å komme mer igang med akkordlære før jeg så smått begynner å mekke musikk, men hvis jeg vil lære meg nok akkorder til å kunne begynne hvilke akkorder bør jeg kunne?

Dur og moll med og uten 7 kommer du langt med. Hvis du er så heldig at du ingenting kan, har du muligheten til å spille ting som låter fint. Når du begynner å mekke musikk selv er det mange som spiller noe fint, men så finner de ut at det kun var en kjedelig durakkord - dermed forkastes hele greia. Lite lur felle å falle i. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.