Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"For stramme strenger"?


odd1

Anbefalte innlegg

På en av gitarene mine , en Gibson Les Paul studio har jeg lagt merke til at det er mye tyngre å bende strengene enn på de andre gitarene mine . (feks Les Paul standard og en Fender stratokaster).

Det gjør at det er litt slitsomere å spille lenge på denne enn det er på de andre gitarene mine.

Noen forslag om hva som kan gjøres for at den skal bli lettspillt og fin?

(Elixir nanoveb 0.10 = strenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Action kan være litt vel høy, eller det kan hende at du burde prøve et anna strengemerke. Jeg har ikke snøring på elixir, men har brukt Rorosound og GHS i årevis og har aldri følt noe behov for å gå over til hi-tech strenger.. Jeg har ikke hatt problemer med verken skitne eller rustne strenger. Men nok om det..

Det kan bare hende at det er mindre "giv" i elixir, eller at gitaren din gir mindre bak strengesadelen og stolen. Hvis du kjenner på lys-e på en tele er er de ofte smøremyke å spille på fordi de gir så mye ekstra strekk på grunn all strengen som er bak strengesadelen.

[EDIT: Eller at strengene ikke har satt seg ordentlig, slik som Øyvind sier!]

Hvis du må gå ned fra 0.10 i størrelse for å få en gitar som er mulig å leve med, må du enten herde fingertuppene dine mer, eller så er det noe riv ruskende galt med de strengene, for 0.10 er så absolutt ikke tjukke strenger!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Action kan være litt vel høy, eller det kan hende at du burde prøve et anna strengemerke. Jeg har ikke snøring på elixir, men har brukt Rorosound og GHS i årevis og har aldri følt noe behov for å gå over til hi-tech strenger.. Jeg har ikke hatt problemer med verken skitne eller rustne strenger. Men nok om det..

Det kan bare hende at det er mindre "giv" i elixir, eller at gitaren din gir mindre bak strengesadelen og stolen. Hvis du kjenner på lys-e på en tele er er de ofte smøremyke å spille på fordi de gir så mye ekstra strekk på grunn all strengen som er bak strengesadelen.

[EDIT: Eller at strengene ikke har satt seg ordentlig, slik som Øyvind sier!]

Hvis du må gå ned fra 0.10 i størrelse for å få en gitar som er mulig å leve med, må du enten herde fingertuppene dine mer, eller så er det noe riv ruskende galt med de strengene, for 0.10 er så absolutt ikke tjukke strenger!

Takk for gode forslag, vet at ikke 0.10 er tunge strenger, jeg bruker det på de andre gitarene mine uten problemer. Skal kikke litt på hvor mye streng det er bak stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er litt rart... Det er jo så mye streng bak stolen som en Les Paul av konstruksjon skal ha!.. Om du vikler opp masse strengt på stemmepinnen så får du bare problemer med å holde stemmingen.

Det skal liksom ikke være noe å se etter... Sier du at det er en Les Paul så har har den akkurat samme hode og "mye/lite streng" bak strengesadel som på mine..?

Jeg tror nok det er en av tre ting: enten har strengene ikke fått strukket seg ordentlig ut ennå, eller så er action for høy (er det mye rom mellom streng og gripebrett?), eller så må det være at du har fått en mandagsmodell eller elixir bare har strenger med mindre strekk i en andre..?

Gibson har litt kortere skala en Fender, og skal derfor være litt snille på bends så selv om jeg har opplevd det samme på gitarer, så blir jeg aldri klok på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e nok på grunn av lengre hals... jo lenger halsen er.. jo strammere blir strengene... :huh:

tynnere strenga vil jo og hjelpa men om du ha like strenga so skulle da i utgangspunktet ve likt el?? då e da kun lengden på halsen so kan vera avgjerende... trur eg.. hehe

Endret av Wylde Thing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har kortere hals enn Fendere, så da er det jo rart at han ikke har problemet med straten.

Men det du sier er sant, det er derfor mange metal-gitarister som spiller i sinnsvake drop-tunings begynner å gå over til baryton, sånn at de skal slippe å måtte spille på noe som ligner gummistrikker.

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har kortere hals enn Fendere, så da er det jo rart at han ikke har problemet med straten.

Men det du sier er sant, det er derfor mange metal-gitarister som spiller i sinnsvake drop-tunings begynner å gå over til baryton, sånn at de skal slippe å måtte spille på noe som ligner gummistrikker.

heilt enig at da e merkeli.. skulle vært omvendt...

hmm... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er noe sannhet i det jeg nå sier, vet bare at jeg har lest det - og aldri testet det ut i praksis.

Vinkelen strengene knekkes i over Tune-O-Matic stolen kan ha innvirkning på hvor stramme de er. Er ikke helt sikker på hvordan det skal fungere, men her er noen tanker... På en gitar med stemmeskruer på én side av hodet er det lettere å bøye de strengene som har lengst total "strengelengde" (den totale lengden fra festet ved stolen til stemmeskruen, uten å ta hensyn til nøtta). En streng er lettest å bøye på midten, og jo lengre strengelengden er, jo mer metall er det som strekker på seg og strengen vil oppleves som mykere. På en strat utgjør forskjellen mellom tynn og tykk E-streng ca 15 cm i total strengelengde.

På en LP har du delvis samme mulig "problemstilling" ved T-O-M stolen. Selve strengefestet kan heves/senkes i forhold til sadlene, og det vil igjen påvirke strengelengden. Ikke mye, men kanskje nok til at det merkes. :)

Som sagt, jeg er ingen LP-mann, men følte likevel for å dele disse ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en gitar med stemmeskruer på én side av hodet er det lettere å bøye de strengene som har lengst total "strengelengde" (den totale lengden fra festet ved stolen til stemmeskruen, uten å ta hensyn til nøtta).

Kan hende det er lettere å bøye disse strendene fordi de er lysere, og ikke fordi de har lengere total strengelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en gitar med stemmeskruer på én side av hodet er det lettere å bøye de strengene som har lengst total "strengelengde" (den totale lengden fra festet ved stolen til stemmeskruen, uten å ta hensyn til nøtta).

Kan hende det er lettere å bøye disse strengene fordi de er lysere, og ikke fordi de har lengere total strengelengde.

Jeg skjønner du tenker tynnere. Prøv en gitar med reversert hode så skjønner du hva jeg snakker om. Nå er det jo slik at de tynneste strengene også stremmes mest - den nødvendige kraften for å bøye er noenlunde den samme over alle strengene (ved samme bånd). Variasjoner i legering, kjerne og spinning gjør det vanskelig å si noe eksakt om alle typer strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er halsen kortere på en Gibson enn på en Fender så strengene skal bli mykere på en Gibson. Men om strengene er høyrere på Gibsonen så kan det være årsaken

Men da jeg møtte Gnome for et par uker siden så fikk jeg prøve den grønne straten hans og strengene på hans var hardere enn på min selv om vi begge bruker Ernie Ball 010-046 og har nesten samme høyde på strengene. Forskjellen er at han har rosetre gripebrett og jeg har lønn. Litt rart synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.