Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt info om effektbokser osv...


Anbefalte innlegg

Første jeg trenger om er Eventide multieffekt.... rack basert... mer om hva den heter vet jeg ikke enda... har ikke funnet ut akkurat hvilken det er, men har hørt at den skal være noe avdet beste man får...

Mulig det er Eventid Orville jeg mener på.

Så om T-Rex Replica Delay boks... noen som har noen erfaringer med denne?

Så trenger jeg også tips til bra chorus bokser og klang bokser...?

Sannsyneligvis er high end produkter det jeg vil foretrekke, da de skal matche resten av utstyret mitt, noe billige Boss osv bokser ikke alltid gjør.

Og av whammy pedaler, er det noe annet som kan være verdt å sjekke ut enn Digitch sin røde klassiker?

Alt av tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventide Eclipse er vel mer å foretrekke i en gitar rig enn Orville.

tc 1210, eller pedalen til chorus, mye kulere en chorusen i G-force f. eks.

Ikke prøvd delaypedalen du nevner, men hvis du skal gå rack anbefaler jeg Roland

SDE3000 som låter varmere en nyere digitaldelay.

Når det gjelder klang finnes det mange alternativer som funker.

Trenger ikke kjøpe noen dyr vokal klang til en gitar rig!

Lenge siden jeg har hatt WH1 whammy`n, men en kompis har den nye midistyrte og liker den godt.

Whammy 2 og whammy/wha var crappy utgaver som Digitech stod for sjøl. (Ikke IVL som på originalen)

Et tips: har du prøvd Intelifex?

Har gått tilbake til denne fra div hi end multifx tidligere.

Du kan faktisk kjøre signalet ditt gjennom den uten å ødelegge det (noe man ikke kunne med

G-force, så den levde sitt liv i paralellsløyfe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventide Eclipse er vel mer å foretrekke i en gitar rig enn Orville.

tc 1210, eller pedalen til chorus, mye kulere en chorusen i G-force f. eks.

Ikke prøvd delaypedalen du nevner, men hvis du skal gå rack anbefaler jeg Roland

SDE3000 som låter varmere en nyere digitaldelay.

Når det gjelder klang finnes det mange alternativer som funker.

Trenger ikke kjøpe noen dyr vokal klang til en gitar rig!

Lenge siden jeg har hatt WH1 whammy`n, men en kompis har den nye midistyrte og liker den godt.

Whammy 2 og whammy/wha var crappy utgaver som Digitech stod for sjøl. (Ikke IVL som på originalen)

Et tips: har du prøvd Intelifex?

Har gått tilbake til denne fra div hi end multifx tidligere.

Du kan faktisk kjøre signalet ditt gjennom den uten å ødelegge det (noe man ikke kunne med

G-force, så den levde sitt liv i paralellsløyfe)

Ok, takk for svar.

Har ikke prøvd Intelifex nei, aldri hørt omdet heller.

Har bare testet ut G-Majoren til Tc selv, så de andre har jeg ingen erfaringer med.

Jeg skal sjekke ut nærmere det andre du nevner...

Men har ikke planer om å gå kun rack, men skal ha noen rack elementer i sløyfa på Diezelen.

MEn har også noen bokser jeg skal bruke, skal til å bygge meg et effektboksbrett nå, så om jeg har effekter i rack eller boks er egentlig likegyldig bortsett fra pris. Hvis jeg får en mye fetere delay f.eks i rack, så går jeg fordet, men om boksen er like bra og billigere er det å foretrekke, har mye å kjøpe, og ikke penger til alt, hehe. Men er avhengig av taptempo styring på delayen, så da må de isåfall være mulig, rack eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at om du kjøper en Orville ikke har planer om å kjøpe noe annet, og bare kjøre dens 4 kanaler med effekter i høyest mulig kvalitet? B)

Den koster rundt 50 000 kroner... Eventide Eclipse er litt billigere, 1-units boks til 17000 ca. Og skal du først ha den trenger du ikke en Replica, den har bra nok delay i massevis.

Av gode chorusbokser har du jo Tc1210 som er ute av prodksjon, men du burde få den for under 5000 kroner brukt. Men altså, chorus'en i en G-Force er ikke noe dårligere enn en Tc1210, folk jeg har hørt om klarte ikke å skille dem i en A/B-test. Er greit å modellere den digitalt, i og med at det er en digital chorus. Så om du har en G-Force fra før ville jeg heller sett på hvilke krav du har til chorus. Bruk da heller 3000 dollar på en Dyno-My-piano Tri-Stereo Chorus eller noe annet sykt ;)

Og, hvordan kan du si at en Intellifex er transparent? Jeg kjørte den alltid parallellt, den stjal for mye tone, værre enn GCB-95'en min før jeg TB-modda den. Heldigvis veier den opp med grei chorus og bra delay, alt annet på den er ubrukelig, spesiellt pitcheren, reverben var jeg ikke spes fan av heller, det er en veldig begrenset boks. For øyeblikket er chorus en min en Boss Superchorus, funker fett nok for meg.

T-Rex Replica/Tc Vintage Delay (det er presis samme kretsen, ingen forskjeller mellom dem bortsett fra utseendet) er god delaypedal absolutt, lydmessig er jeg mer fan av min DLS EchoTAP, som har en klarere lyd, noe jeg er mer fan an, og også muligheten til å dra ned treble for å få en med vintage aktig lyd, men jeg liker klar digitaldelay mye bedre.

Ville også skjekket ut Line6 EchoPark for Delaypedal før mye annet, den er utrolig god. Eneste er at den ikke har remote tap-tempo, men det er vel bare T-Rex'en og Boss DD-5 som har det.

Digitech's røde klassiker har jeg ingen fordommer mot, synes det Vai og Satch gjør med den er kult iblandt. Men prøv deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at den var transparent!

Men at det går an å kjøre signalet igjennom uten å ødelegge det!

Grunnen er at den har en helt analog signal gjennomgang i bypass så lenge du

ikke bruker HUSH`n selvfølgelig.

Blackface utgaven er å foretrekke, har hatt XL, Online og LTD utgavene.

Jim Chowning på Rocktron innrømma delvis at Blackface`n er den beste til meg, selv om Rocktron

bestandig har sagt at de er like.

I en perfekt verden hadde G-Force chorusen vært like bra som 1210.

Hade den vært det hadde jeg fortsatt hatt G-Force :)

1210 er foresten analog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg trenger om er Eventide multieffekt.... rack basert... mer om hva den heter vet jeg ikke enda... har ikke funnet ut akkurat hvilken det er, men har hørt at den skal være noe avdet beste man får...

Mulig det er Eventid Orville jeg mener på.

Så trenger jeg også tips til bra chorus bokser og klang bokser...?

Sannsyneligvis er high end produkter det jeg vil foretrekke, da de skal matche resten av utstyret mitt, noe billige Boss osv bokser ikke alltid gjør.

Det Debris nevner om Eventide stemmer, de velger som oftest en Eclipse, fordi den er 1u. Orville og H8000, som nå er toppmodellen, samt de eldre modellene (H3000 for eks) er 2u. Eclipse har noen begrensninger i forhold til de store modellene, fordi den baserer seg på forhåndsdefinerte algoritmer heller enn byggekloss-systemet (Vsig) i de store, og har 2 DSPer til å kjøre algoritmene. Lydkvaliteten er det uansett lite å si noe på, og det er nok av algoritmer og rutingmuligheter til å få til særdeles avanserte ting.

TC1210 og chorus-pedalen er det mange som liker. For mer EVH-lignende chorus, bruk en micro pitch-shift, +9/-9ct (etv -7/+11, -11/+9, eller lignende oddetallsverdier) og gjerne litt forsinkelse, evt modulerte delays, chorusen i Eclipsen gjøres med «moddelays»-algoritmen, og låter også ganske bra. Bokser med åtte stemmers chorus, for eks Intellifex/Intelliverb og Ensoniq DP/4(+) kan også være verdt å lytte på. Ja, og så er det Dyna-My Piano Tri Stereo Chorus, som Fulltone nå jobber med å relansere i boks-format. For mer lo-fi er vel Roland Dimension D og RSP-550 en mulighet.

Klang: Eventide og Lexicon, hvis budsjettet tillater det. Jeg kan godt spille uten klang, og heller bruke litt delay i stedet, men når jeg skal ha lyden som kommer av delay etter klang foretrekker jeg klart en god klang.

Det er et hav av muligheter der ute, spørsmålet er mest hva slags lyd du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av gode chorusbokser har du jo Tc1210 som er ute av prodksjon, men du burde få den for under 5000 kroner brukt. Men altså, chorus'en i en G-Force er ikke noe dårligere enn en Tc1210, folk jeg har hørt om klarte ikke å skille dem i en A/B-test. Er greit å modellere den digitalt, i og med at det er en digital chorus.

Ifølge spesifikasjonene fra TC er 1210'en analog: Delay Type Analog Bucket Brigades, differentially coupled

Jeg har ikke A/B-testet min mot en G-force, så jeg skal ikke påstå noe om hvor godt de holder følge. Sikker på at du ikke tenkte på en 2290?

Og forresten, TC M-one er kanskje også en effektmulighet, for ikke å glemme D-two for delay. Ja, også Line 6 Mod Pro og Echo Pro, hvis de faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at den har en helt analog signal gjennomgang i bypass så lenge du

Sikker? Jeg trålet brukermanualen til LDT-versjonen (som jeg hadde) og det står ikke noe om true bypass eller analog bypass eller noenting. Jeg har alltid forstått det slik at den fortsatt kjøres gjennom en AD/DA-konvertering selv om den er i bypass-mode. Er det jeg har blitt forklart av ganske mange hvertfall, men om gutta du har prata med på Rocktron sier den er helt analog, er det vel slik.

Nettrom: Var en kis på HRI som hadde prøvd mot en 1210 jau, men kan jo ikke alltid tro på alt hvem sier da. Men jeg tviler sterkt på at g-force'ns chorus er dårlig, for det er det skjeldent en hører.

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for alle svar. Skal ta meg en titt på de, lese meg opp, og se om jeg får prøvd ting dere nevner.

Her er forøvrig oppsettet jeg så for meg, om jeg ikke skal ha noen Eventide. For det første så bruker jeg ikke alt for mye effekter, bare for å krydre litt i ny og ne. Jeg er heller ikke leadgitarist i bandet, så spiller ikke så veldig mange soloer og leadpartier, men litt. Jeg føler kanskje at å kjøpe en Eventide akkurat nå er litt overkill, om jeg kanskje bare gjør det vanskeligere for meg selv. Synes det er enkelt og greit med bokser, og mye styr med slik multieffektgreier. Men fikk sterkt anbefalt den så er verdt å tenke på, jeg vil også se an hva som gjør at jeg sitter igjen med mest for pengene....

Her er oppsettet slik jeg har planlagt det (tegnet opp), med effektbrett og amp... altså uten noen multieffekt i rack... Kom gjerne med tips til hva, andre ting og oppsett generelt.

Ble jævli lite bildet, men kanskje dere fårnoe ut av det... får det ikke større.

Oppsett.jpg

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.