Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster


phatman

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt til å kjøpe meg en fender strat. I utgangspunktet ville jeg gå for en mexican, men lurer på om jeg burde slå til med en american? Gitarene er jo rimelig like er de ikke? Er det verdt å gi 8000 for en american standard istedet for 5000 for en mexican? Så kommer jo highway one inn som en "mellomting". Blir jo helt forvirra her.

Noen som har noen erfaringer med disse gitarene? Noen som har sammenliknet dem før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde klart meg helt fint med en meksikansk Strat, eneste som trekker ned er tremoloen, men den bruker jeg aldri. Halsen er heller vanligvis ikke helt på høyde med en amerikansk, men de bruker stort sett å ha bra halser.

Har du penger, så går du for en bra amerikansk Stratocaster. Hvis du finner en meksikansk du liker så kjøper du heller den, og bruker resten av pengene på noe annet nyttig. Du kan også kjøpe brukt, men da er det lurt å være forsiktig så du ikke kjøper katta i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highway One-serien må jo være super, i og med at man ikke trenger bekymre seg i så stor grad over riper i lakken siden den allerede er matt :)

Jeg har ikke satt meg inn i alle seriene, men Classic-serien med 50/60/70-talls-Stratene er iallefall en fryd for øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske denne diskusjonen har vært oppe noen ganger før – i den grad man kunne trekke noen konklusjoner så var det i retning av at det ikke går an å si noe særlig generelt. Spesielt Mexico-variantene varierer mye fra gitar til gitar; løsningen er mer enn noe annet bare å prøve mange gitarer for å se om du klarer å spore opp en du liker. Det som er verdt å merke seg av konkrete forskjeller går mye på elektronikk.

Personlig synes jeg Highway One er en knallgod gitar – den tynne finishen gjør at gitaren neppe fortsetter å se ut som ny så alt for lenge, men den låter topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highway One-serien må jo være super, i og med at man ikke trenger bekymre seg i så stor grad over riper i lakken siden den allerede er matt :)

Hm.. Forstår det slik at denne serien sliter enormt mye med kortere aldringsprosess, pga finishen. Imidlertid skal resonnansen i disse være top notch i forhold til prisen du betaler.

Edit: *huskelapp: les hele tråden*

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt mange ganger før er det nok ingen dum idé å få tak i en fra Fender Japan. Knall kvalitet for en billig penge. Det er stadig vekk noen å se på bruktmarkedet i norge, ellers går det an å få tak i nye fra Japan selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe det du liker beste å spille på..

Men sånn på papiret så er det ingen ekte Fender, før den er Am.produsert.. (Syns nå jeg.. jeg er glad i tradisjoner B) )

*Se bort på Am-Straten min* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De meksikanske har også helt annet treverk. Kroppen er 5 trestubber limt isammen istedt for 1 helt stykke tre. Dette gjør nok at du får litt dårligere sustain osv.. Ellers som nevnt er det annen elektronikk, andre miccer, og ikke minst en helt annen hals, tremolo osv.. Kjøp en amerikansk om du har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De meksikanske har også helt annet treverk. Kroppen er 5 trestubber limt isammen istedt for 1 helt stykke tre. Dette gjør nok at du får litt dårligere sustain osv.. Ellers som nevnt er det annen elektronikk, andre miccer, og ikke minst en helt annen hals, tremolo osv.. Kjøp en amerikansk om du har råd.

???? Tror neppe du noen gang har sett en Fender strat som er 1 helt stykke tre. Alle Fendere er limt av 2 til 7 biter, uten at jeg tror de fleste kan høre det på gitaren. Jeg lurer også litt på hva forskjellen på elektronikken er? Helt annen hals? well, de er frest ut på samme maskin.

Som nevnt er det så store variasjoner at det har mest med flaks å gjøre. Fender'e er litt som rødvin. Er du uheldig får du en dyr en som suger som faen, mens de billige kan innimellom være en positivt overraskelse. Skal jeg gi et generelt råd må det være prøv den først. Å kjøpe gitar uprøvd er ren lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fender.jpg

= 1 stykke tre.. Du merker det nok ikke sånn umidelbart, men det sier seg selv at sustainen er bedre i en kropp som er hel, enn når lyden må vandre mellom en haug med lim og graps istedet for og flyte jevnt i samme trestykke.

Ja jeg vet du Gluke har veldig peiling på dette, så jeg skal absolutt ikke prøve og motsi deg, men jeg har vært borti endel amerikanske og endel meksikanse, og etter og ha ribbet en meksikansk helt i biter, og kommet meg inn i treverket, må jeg si den amerikanske klart har sine fordeler, på måten den er konstruert.

Ang elektronikken så bruker de nok selvfølgelig ikke helt andre potter osv, men jeg tenkte mer på at du får mye rimeligere mikrofoner f.eks.

Ang hals så kan det hende de er laget på samme maskin, men det ville vært rart om det skulle vært nøyaktig samme hals mtp at en hals fra en amerikansk koster rundt $280, mens en hals fra en meksikansk ligger rundt $100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"= 1 stykke tre.. Du merker det nok ikke sånn umidelbart, men det sier seg selv at sustainen er bedre i en kropp som er hel, enn når lyden må vandre mellom en haug med lim og graps istedet for og flyte jevnt i samme trestykke."

- Ok, jeg har ikke tilbrakt altfor mye tid med å sammenligne dette annet en at jeg overhode ikke merker noe forskjell på min Warmoth som er hel tre og Tyleren som er to biter. Jeg stusset på at John Suhr stort sett alltid limer to biter. Han fortalte meg at hovedgrunnen til at de det er altfor vanskelig å få tak i store nok biter av bra nok kvalitet. Han hadde heller ikke erfart at det ble noe dårligere tone av å bruke to biter.

"Ja jeg vet du Gluke har veldig peiling på dette, så jeg skal absolutt ikke prøve og motsi deg, men jeg har vært borti endel amerikanske og endel meksikanse, og etter og ha ribbet en meksikansk helt i biter, og kommet meg inn i treverket, må jeg si den amerikanske klart har sine fordeler, på måten den er konstruert."

- Jeg skal ikke skryte på meg no spes peiling på Fender. Jeg bare forteller hva jeg så på fabrikken. Ingen av kroppene vi så i produksjonen der var 1 bit og vi ble fortalt at de bruke to eller tre biter på amerikanske modeller og 5 eller 7 på mexikanske. Nå sier du heller ikke hvilken modell du har tatt bilde av eller om det er en ny gitar. Etter å hørt hva John Suhr har å si om saken og sett hvordan Fender velger ut treverk vil jeg uansett ikke sett det som noen stor fordel at kroppen er av en bit.

"Ang hals så kan det hende de er laget på samme maskin, men det ville vært rart om det skulle vært nøyaktig samme hals mtp at en hals fra en amerikansk koster rundt $280, mens en hals fra en meksikansk ligger rundt $100."

Vel det får du spørre markedsavdelingen til Fender om. Tror det stort sett handler om merkevarebygging. Svært lite om å bygge veldig bra gitarer. Du betaler mer fordi den ene sitter på en gitar det står USA på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.