Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære fretbordet.


se.schei

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver nå å prøver å lære meg oppbygging av noter osv. Men da kan det være greit å kunne hele fretboardet.

Er det noen tips dere kan gi meg for å lære dette? Er det viktig å vite nøyaktig hvor alle notene ligger på brettet?

Vet noen om et bra left-hand fretboard? Det er så sykt vanskelig å lære seg det når alle sidene kun viser right-hand.

eks

http://www.guitarlessonworld.com/pictures/...on4_figure1.jpg

Mvh

Sebastian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en øvelse jeg synes er effektiv til å lære seg gitarhalsen. Fint med en meteronom. Sett meteronomen på 60, og velg en tone f. eks A. Så starter du med å spille A på den nederste strengen (E), det blir da i 5ende bånd. Så spill A på nest nedeste (H) også videre en gang oppover og så nedover igjen. Spill en tone pr. slag på meteronomen. Så er det bare å øke eller sake tempoet på meteronomen etter som man øver det inn. Bare husk å ta det rolig i starten og øve på ALLE de tolv tonene..

72.jpg

Sjekk Jarle H. Olsen sin artikkel om improvisasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar deg 1 minutt og tegne opp selv.

Det er forresten nesten idiotisk og sitte å systematisk lære seg gitarhalsen. Mye bedre som jingles sier, og bare spille etter noter. Hvis målet ditt er å bli flink til å lese er det hvor fort du klarer å produsere en gitt note på et notesystem på gitaren som er viktig. Da sier det seg selv at det er tungvint å først tenke ok, 3 linje i f-dur = b, b på gitaren er 3 bånd på g strengen. Poenget mitt er, samme hva noten heter!

Hvis du spiller el-gitar og skal lære noter er dette det beste rådet jeg har til deg:

http://www.sheetmusicarchive.net/single_li...m?composer_id=2

Halvtime hver dag.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKei nå ble jeg veldig forvirret. Alle gitarsider jeg går på sier at jeg bør lære hvor alle notene er på gripebrettet til en hver tid.

Når du sier spille etter noter, vil det si spille en c-skala for.eks? Jeg er ganske nybegynner i musikkteori. Har bare spilt tablatur, men ønsker å "skjønne" musikken og hvis dere skjønner. Kan dere forklare hva det menes å spille etter noter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har øvd som en gærning det siste året på fretboard skills, notelesing, skalaer og arpeggios og sammenhengen mellom alt dette.

Jeg kan godt tenke meg å lage en slags fremgangsmåte for øvingen på dette, men det må bli etter eksamen om noen uker. Bare lufter ideen for å sjekke om noen er interesserte. Personlig synes jeg ikke de øvelsene som har vært postet her er særlig effektive i det hele tatt.

Men left hand greia, den får du lage selv :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKei nå ble jeg veldig forvirret. Alle gitarsider jeg går på sier at jeg bør lære hvor alle notene er på gripebrettet til en hver tid.

Nettopp. Og hvor mange gitarister finnes det der ute, som kan lese noter? Kanskje 1 av 30... Ikke det engang.

http://www.notebutikken.no/product_info.asp?Pid=10439

Denne er fin til deg. Hvis du er helt blank på noter generellt bør du helst snakke med noen som kan det. Skaff deg en lærer f.eks.

edit: fiksa link

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har øvd som en gærning det siste året på fretboard skills, notelesing, skalaer og arpeggios og sammenhengen mellom alt dette.

Jeg kan godt tenke meg å lage en slags fremgangsmåte for øvingen på dette, men det må bli etter eksamen om noen uker. Bare lufter ideen for å sjekke om noen er interesserte. Personlig synes jeg ikke de øvelsene som har vært postet her er særlig effektive i det hele tatt.

Kjempeinteressert Hallvardo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.