Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jording av gitar!


Anbefalte innlegg

Har akkurat bygd en gitar hvor jeg uten å være en ekspert på elektronikk gjorde også det selv...det jeg lurer på er om ledingen mellom volum poten og bridgen er selve hovedjordingen? Eller om det bare er en så kalt "string grouding" for å redusere støy fra strengene...grunnen for at jeg spørr er at den i mitt tilfelle ikke funker...den har sannsynligvis et brudd på den slik at den lager bare ulyder og jeg er liverdd for å spille på den når det er overskyet...i tilfelle lynet slår den og gitaren ikke er jordet.. fordi da blir jeg jordet for å si det på den måten :blink: ...så litt hjelp takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengejordinga er der for å bruke kroppen din som skjerm. Jeg hadde røska den av (noe jeg har gjort for lenge siden).

har den heller ikke på no...må bare forsikre meg om at jeg ikke blir fried hvis lynet slår ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Du blir nok ikke grilla. Siden utgangen i gitaren(den som du stikker kabelen i) er jorda. Og forsterkeren er jorda. Så det er nok ikke farlig.

Btw, så er den jordinga som er mellom volumpoten og utgangen "hovedjord" om du vil kalle det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.