Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kontrakt og betaling?


LTBR

Anbefalte innlegg

Er dette noe dere vil dele eller er det "tabu"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg spiller i et band selv. Vi har hatt noen spillejobber, og alle har gått meget bra, mye skryt og positiv omtale. Til nå har vi kun tatt 5tusen for en jobb, og da stiller arrangør med PA anlegg og lydmann. Nå begynner vi å få litt flere jobber og føler at vi godt kan ta litt mere betalt, da vi ser at arrangør tjener mye penger på oss. Vi arrangerte feks noe på egen hånd her og dro inn over 30tusen kun på billettsalg. Jeg skjønner at man må opparbeide seg et rykte før man kan begynne å prise seg opp, men det føler jeg at vi er på god vei til å gjøre. Kanskje det er en sjanse for å bli tatt litt useriøst også hvis vi kun tar 5tusen?

Er det feks brukelig å ta en fast pris og så en viss % av billettsalg? Vi har dessverre liten greie på dette her så derfor hadde det vært veldig fint om noen kunne delt noen erfaringer med oss!

Finnes det noen "standardkontrakter" som man kan laste ned noe sted, eller brukes det ikke kontrakter på "amatør" nivå?

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast pris og prosent av døra (billettsalget) kan brukes hvis dere vet at dere trekker mye folk. Trekker dere MYE, MYE, MYE folk kan dere forhandle om fast pris + døra + prosenter av baren, men da snakker vi store band :)

Nå som dere begynner å trekke mye folk og penger bør dere lage en kontrakt som fordeler penger internt i bandet også. Skal alt deles helt likt, hvor mye skal trekkes fra for kjøring, rigging av utstyr, opprydding etterpå o.l.? Hva med PA og utstyr kjøpt for felles midler? Skal "bandkassa" dekke forsikring av utstyret deres?

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et av områdets større danseband, de pleier å ha orden på sakene. Evt. musikerorganisasjoner for kontrakt-utkast for spillejobber.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe dere vil dele eller er det "tabu"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg spiller i et band selv. Vi har hatt noen spillejobber, og alle har gått meget bra, mye skryt og positiv omtale. Til nå har vi kun tatt 5tusen for en jobb, og da stiller arrangør med PA anlegg og lydmann. Nå begynner vi å få litt flere jobber og føler at vi godt kan ta litt mere betalt, da vi ser at arrangør tjener mye penger på oss. Vi arrangerte feks noe på egen hånd her og dro inn over 30tusen kun på billettsalg. Jeg skjønner at man må opparbeide seg et rykte før man kan begynne å prise seg opp, men det føler jeg at vi er på god vei til å gjøre. Kanskje det er en sjanse for å bli tatt litt useriøst også hvis vi kun tar 5tusen?

Er det feks brukelig å ta en fast pris og så en viss % av billettsalg? Vi har dessverre liten greie på dette her så derfor hadde det vært veldig fint om noen kunne delt noen erfaringer med oss!

Finnes det noen "standardkontrakter" som man kan laste ned noe sted, eller brukes det ikke kontrakter på "amatør" nivå?

Hei

Det kommer selvsagt litt an på hva slags jobb det er snakk om.

Hvis dere spiller tre sett sent på kvelden, er 5000 kanskje alt for lite. Spiller dere tre låter på en event, er det kanskje greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Velg ut en person i bandet som booking ansvarlig, ikke ha alle mann på saken, det fører til mye rot å usikkerhet.

Ha en kontakt person, det er min erfaring.

Sett dere en fastsum for nærområdet der hvor dere bor, pluss på ca 2-3000,- hvis dere må kjøre ett stykke.

Ta en spansk en på arrangør da de ringer å skal booke jobber, si at dere tar 3-4000,- mer enn det dere har satt som en fastpris, si da at de skal få ett super duper tilbud på den prisen dere har satt som fast pris.

Men, warning Stå på den prisen du har satt, ikke begynne å gi etter for at arrangøren synes det er for dyrt. Spør hvor mye han jobber for i timen, han jobber vell ikke for 60,-?

Lag deg en mal som du går etter når du snakker med arrangør.

Det krever tid å jobbing før en spillejobb. Si at dere er 4 personer i bandet, alle skal øve 2 timer hver dag før spillejobbe,(5 dager) Det er 10 timer per pers det, + spillejobben.

Da begynner de plutselig å bli mere villige av seg.

Lykke til.

Kontrakt.

Lag deres egen, bruk en annen som mal å sett deres preg over den.

Lag en liten rider, der det står at dere skal ha mat før arrangementet, 2-4 stk bærehjelp, evt overnatting om det er langt unna.

Ta ting som at honorar skal utbetales etter spilleslutt, i kontanter, ikke sjekk o.l.

Hvem er kontakt person i bandet?

hva heter arrangør?

hvor er det?

tlf arrangør/kontakt person band?

honorar?

rider?

Slike ting er viktige.

Lykke til med kontrakt skriving.

Send en PM hvis dere ikke får til noe så skal jeg se hva jeg kan få gjort....

Kunne sittet her en hel ettermiddag å skrevet om dette, men nå er det mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, ser at jeg har fått en del svar på dette, toppers! Men vi har dessverre ikke fått et fast system på dette enda, her er et eksempel: Igår fikk jeg tlf fra en driver av et utested, første hun ville vite var hvor mye vi skulle ha for å spille en kveld. Jeg sa at vi bruker å få 10tusen + overnatting. Da svarte hun at det vart for dyrt for de, og så ble samtalen liksom litt forandret, hun skulle ta kontakt hvis det ble aktuellt sa hun, hvilket jeg tror blir ALDRI, hehe... Utestedet som det er snakk om er ikke verdens største så jeg skjønner henne litt, derfor så begynte jeg å tenke: Hvordan skal man legge fram prisen man tar på en sånn måte at arrangør ikke står i fare for å tape penger? Jeg har null erfaring i å drive utested og vet ikke hvordan de tenker. Men det som jeg vil tro er at når de arrangerer noe så er det ølet de satser å tjene på, ikke på inngangspenger, altså at de på arrangør fronten skal gå i null, men ha inntekter fra økt ølsalg, noen som vet noe ang dette?

Så istedet for å si at vi skal ha 10tusen, så kanskje det hadde vært smartere å sagt at vi spiller for cover, blir det da mindre risikabelt for de som arrangerer? Og hvis man spiller for cover, er det rimelig å ta 100% 50% eller hva mener dere? Skjønner at dette er vanskelig å ha noen fasit på da man aldri vet hvor mye folk som dukker opp. Kanskje greit å ha flere faste forslag sånn at arrangør kan velge selv? For bottom line er jo at vi har lyst ut å spille mest mulig, for dumt å legge seg så høyt at man får mindre spilling pga det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal du spille på døra som ukjent band, så bør du få hele døra, hvis ikke kan det bli en enorm nedtur.

Det kan jo hende at dere kan få til en deal som er sånn at dere får 4000,- + 60% av døra?

Når en arrangør ringer å spør hvor mye dere tar, svar slik.

På bondefest(svart spilling) så bruker vi til vanlig å ta 14000,- men dere er en helt

ny arrangør for oss å vi vil gjerne komme til dere å spille så dere skal få oss til en tilbudspris, for hele 9000,- + overnatting.

Salgstriks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.