Web Analytics
Jump to content

Kontrakt og betaling?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Er dette noe dere vil dele eller er det "tabu"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg spiller i et band selv. Vi har hatt noen spillejobber, og alle har gått meget bra, mye skryt og positiv omtale. Til nå har vi kun tatt 5tusen for en jobb, og da stiller arrangør med PA anlegg og lydmann. Nå begynner vi å få litt flere jobber og føler at vi godt kan ta litt mere betalt, da vi ser at arrangør tjener mye penger på oss. Vi arrangerte feks noe på egen hånd her og dro inn over 30tusen kun på billettsalg. Jeg skjønner at man må opparbeide seg et rykte før man kan begynne å prise seg opp, men det føler jeg at vi er på god vei til å gjøre. Kanskje det er en sjanse for å bli tatt litt useriøst også hvis vi kun tar 5tusen?

Er det feks brukelig å ta en fast pris og så en viss % av billettsalg? Vi har dessverre liten greie på dette her så derfor hadde det vært veldig fint om noen kunne delt noen erfaringer med oss!

Finnes det noen "standardkontrakter" som man kan laste ned noe sted, eller brukes det ikke kontrakter på "amatør" nivå?

Edited by www.dynamite.name
Link to comment
Share on other sites

Fast pris og prosent av døra (billettsalget) kan brukes hvis dere vet at dere trekker mye folk. Trekker dere MYE, MYE, MYE folk kan dere forhandle om fast pris + døra + prosenter av baren, men da snakker vi store band :)

Nå som dere begynner å trekke mye folk og penger bør dere lage en kontrakt som fordeler penger internt i bandet også. Skal alt deles helt likt, hvor mye skal trekkes fra for kjøring, rigging av utstyr, opprydding etterpå o.l.? Hva med PA og utstyr kjøpt for felles midler? Skal "bandkassa" dekke forsikring av utstyret deres?

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et av områdets større danseband, de pleier å ha orden på sakene. Evt. musikerorganisasjoner for kontrakt-utkast for spillejobber.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe dere vil dele eller er det "tabu"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg spiller i et band selv. Vi har hatt noen spillejobber, og alle har gått meget bra, mye skryt og positiv omtale. Til nå har vi kun tatt 5tusen for en jobb, og da stiller arrangør med PA anlegg og lydmann. Nå begynner vi å få litt flere jobber og føler at vi godt kan ta litt mere betalt, da vi ser at arrangør tjener mye penger på oss. Vi arrangerte feks noe på egen hånd her og dro inn over 30tusen kun på billettsalg. Jeg skjønner at man må opparbeide seg et rykte før man kan begynne å prise seg opp, men det føler jeg at vi er på god vei til å gjøre. Kanskje det er en sjanse for å bli tatt litt useriøst også hvis vi kun tar 5tusen?

Er det feks brukelig å ta en fast pris og så en viss % av billettsalg? Vi har dessverre liten greie på dette her så derfor hadde det vært veldig fint om noen kunne delt noen erfaringer med oss!

Finnes det noen "standardkontrakter" som man kan laste ned noe sted, eller brukes det ikke kontrakter på "amatør" nivå?

Hei

Det kommer selvsagt litt an på hva slags jobb det er snakk om.

Hvis dere spiller tre sett sent på kvelden, er 5000 kanskje alt for lite. Spiller dere tre låter på en event, er det kanskje greit?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Velg ut en person i bandet som booking ansvarlig, ikke ha alle mann på saken, det fører til mye rot å usikkerhet.

Ha en kontakt person, det er min erfaring.

Sett dere en fastsum for nærområdet der hvor dere bor, pluss på ca 2-3000,- hvis dere må kjøre ett stykke.

Ta en spansk en på arrangør da de ringer å skal booke jobber, si at dere tar 3-4000,- mer enn det dere har satt som en fastpris, si da at de skal få ett super duper tilbud på den prisen dere har satt som fast pris.

Men, warning Stå på den prisen du har satt, ikke begynne å gi etter for at arrangøren synes det er for dyrt. Spør hvor mye han jobber for i timen, han jobber vell ikke for 60,-?

Lag deg en mal som du går etter når du snakker med arrangør.

Det krever tid å jobbing før en spillejobb. Si at dere er 4 personer i bandet, alle skal øve 2 timer hver dag før spillejobbe,(5 dager) Det er 10 timer per pers det, + spillejobben.

Da begynner de plutselig å bli mere villige av seg.

Lykke til.

Kontrakt.

Lag deres egen, bruk en annen som mal å sett deres preg over den.

Lag en liten rider, der det står at dere skal ha mat før arrangementet, 2-4 stk bærehjelp, evt overnatting om det er langt unna.

Ta ting som at honorar skal utbetales etter spilleslutt, i kontanter, ikke sjekk o.l.

Hvem er kontakt person i bandet?

hva heter arrangør?

hvor er det?

tlf arrangør/kontakt person band?

honorar?

rider?

Slike ting er viktige.

Lykke til med kontrakt skriving.

Send en PM hvis dere ikke får til noe så skal jeg se hva jeg kan få gjort....

Kunne sittet her en hel ettermiddag å skrevet om dette, men nå er det mat :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, ser at jeg har fått en del svar på dette, toppers! Men vi har dessverre ikke fått et fast system på dette enda, her er et eksempel: Igår fikk jeg tlf fra en driver av et utested, første hun ville vite var hvor mye vi skulle ha for å spille en kveld. Jeg sa at vi bruker å få 10tusen + overnatting. Da svarte hun at det vart for dyrt for de, og så ble samtalen liksom litt forandret, hun skulle ta kontakt hvis det ble aktuellt sa hun, hvilket jeg tror blir ALDRI, hehe... Utestedet som det er snakk om er ikke verdens største så jeg skjønner henne litt, derfor så begynte jeg å tenke: Hvordan skal man legge fram prisen man tar på en sånn måte at arrangør ikke står i fare for å tape penger? Jeg har null erfaring i å drive utested og vet ikke hvordan de tenker. Men det som jeg vil tro er at når de arrangerer noe så er det ølet de satser å tjene på, ikke på inngangspenger, altså at de på arrangør fronten skal gå i null, men ha inntekter fra økt ølsalg, noen som vet noe ang dette?

Så istedet for å si at vi skal ha 10tusen, så kanskje det hadde vært smartere å sagt at vi spiller for cover, blir det da mindre risikabelt for de som arrangerer? Og hvis man spiller for cover, er det rimelig å ta 100% 50% eller hva mener dere? Skjønner at dette er vanskelig å ha noen fasit på da man aldri vet hvor mye folk som dukker opp. Kanskje greit å ha flere faste forslag sånn at arrangør kan velge selv? For bottom line er jo at vi har lyst ut å spille mest mulig, for dumt å legge seg så høyt at man får mindre spilling pga det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal du spille på døra som ukjent band, så bør du få hele døra, hvis ikke kan det bli en enorm nedtur.

Det kan jo hende at dere kan få til en deal som er sånn at dere får 4000,- + 60% av døra?

Når en arrangør ringer å spør hvor mye dere tar, svar slik.

På bondefest(svart spilling) så bruker vi til vanlig å ta 14000,- men dere er en helt

ny arrangør for oss å vi vil gjerne komme til dere å spille så dere skal få oss til en tilbudspris, for hele 9000,- + overnatting.

Salgstriks ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.