Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler....


Øyvind

Anbefalte innlegg

Jeg var nedom musikkbutikken for å prøve Fender ampen, men de hadde den ikke. Men de har Marshall MG50DFX der til 4750,- er det et bra kjøp?

Kjøp for all del ikke den. For det første så låter den dårlig, og for det andre koster den en tusenlapp mindre på kickmusic. Får mye bedre forsterkere for den prisen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En grei start på effekter er dette:

Vreng

Ekko

Wah

Modulasjon

Når der kommer til vreng ville jeg ikke satset på en spesifik vrengpedal i begynnelsen, men heller gått for en BOSS OD-20, da denne gir deg mer muligheter. Hvis du da faller for en spesifik, så er det lettere å kjøpe den som enkeltpedal senere. Men skulle jeg anbefalt deg en vrengpedal, så ville jeg spyttet pengene i en Klon Centaur.

En delaypedal er grei til ekko og en god wah wah (og som mange ikke er klar over, så er og en Phaser en pedal som faller inn i denne kategorien, og ikke modulasjon), og en god choruspedal. Et tips der er å holde seg vekke fra BOSS sine choruspedaler, da de har en stygg tendens til å låte sterilt og digitalt. Ibanez CF-7 ToneLok Chorus/Flanger er en god start.

Som mange andre her har anbefalt deg, så spytt penga heller i en grei amp. Hvis du står i tvil der, ville jeg gått for en Vox AD50 VT. Det er en modelleringsamp med 11 forskjellige forsterkertyper (Fender Twin Reverb, Fender Bassman, Vox AC 15 og 30TB, Marshall SLP 50 + JCM 800 + JCM 2000, Mesa/Boggie Dual Rectifier, Soldano SLO 100 og mine to favoritter, Dumble 100 Watt og Special Overdrive). Fordelen med Vox kontra en del andre modelleringsamper er at i voxen sitter det et ekte rør som er med på å gi mer rørlyd. Line6 POD er ren digital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer Vox AD50 VT forsterkeren da? Det med 11 forskjellige forsterkere i ett, er det en slags bryter til å bytte med?

EDIT: Trenger man egentlig gitarkabler mellom hver eneste effekt pedal, eller finnes det et billigere alternativ med kortere ledninger?

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å kuppe denne tråden, men hadde tenkt å legge inn ett spørsmål om dette selv. Hvor får man tak i slike korte kabler til å ha mellom effektpedaler? Har kikket gjennom en del nettbutikker, men finner ikke annet en vanlige instrumentkabler, og 3 meter kabel mellom hver blir litt klønete :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å kuppe denne tråden, men hadde tenkt å legge inn ett spørsmål om dette selv. Hvor får man tak i slike korte kabler til å ha mellom effektpedaler? Har kikket gjennom en del nettbutikker, men finner ikke annet en vanlige instrumentkabler, og 3 meter kabel mellom hver blir litt klønete :D

Du finner mye George L stasj som er rettet mot det på godlyd.no. Enkelt å sette sammen siden du slipper lodding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye George L stasj som er rettet mot det på godlyd.no. Enkelt å sette sammen siden du slipper lodding.

Eh..hva betyr de .155 og .225? Har det med tykkelsen på kabelen å gjøre? Og har det noe å si hva man velger? Og på pluggen står det noen bokstaver etter tallene?

EDIT: Bokstavene hadde med vinkelen på pluggen å gjøre. Ser jo ingenting med så liten skjerm når jeg glemmer å scrolle. :rolleyes:

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye George L stasj som er rettet mot det på godlyd.no. Enkelt å sette sammen siden du slipper lodding.

Eh..hva betyr de .155 og .225? Har det med tykkelsen på kabelen å gjøre? Og har det noe å si hva man velger? Og på pluggen står det noen bokstaver etter tallene?

EDIT: Bokstavene hadde med vinkelen på pluggen å gjøre. Ser jo ingenting med så liten skjerm når jeg glemmer å scrolle. :rolleyes:

De tynneste kablene er laget spesiellt for pedalbrett, de tykke er ment til å brukes fra gitaren.

Er sikkert ikke så dumt å kjøpe tanga for å kutte kablene helt rette (vel, de blir litt klemt sammen, men de funker da ypperlig etter å ha klemt de tilbake igjen). Kabeltesteren har jeg ikke helt funnet den store nytten med, men kjøpte den for det om.

Hettene kan du bare droppe hvis du ønsker. Pluggene er da søtere uten.

Når det gjelder vinkelen på pluggene, så foretrekker de fleste å ha vinklet plugger på pedalbrett, rette plugger til forsterkere og de spesielle strat-vinklene til strat gitar og rette til alle andre.

Les forøvig på godlyd.no hvordan George L sine skråplugger skal monteres. Kort oppsummert så vil det si å la kabelen gå i sin naturlige bue, altså ikke å brette kabelen når den festes i pluggen.

George L er svært bra kabler! Nei, jeg har nok helt sikkert ikke endorsement, men kablene mine har fått ekstremt røff behandling, og de virker fortsatt som de skal. -_-

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på to gitarer, begge er brukt gitarer. Den ene er en Airline Custon by Eastwood Reissue og den andre er en Airline Short-scale, hva betyr short-scale? Er det bare modell navnet eller er det størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer Vox AD50 VT forsterkeren da? Det med 11 forskjellige forsterkere i ett, er det en slags bryter til å bytte med?

EDIT: Trenger man egentlig gitarkabler mellom hver eneste effekt pedal, eller finnes det et billigere alternativ med kortere ledninger?

Litt om hvordan AD VT forsterkerene funker:

En har en bryter på toppanelet som har et "punkt" for hver model, og når en setter bryteren på den angitte modellen så setter dette forsterkeren i det moduset. Men en ting en bør gjøre er å lese bruksanvisningen hvis en skal skru frem god lyd. For selv om ampen ellers har bryterene som en vanligvis finner på en amp som: Gain, Volum, Treble, Middel, Bass og Master, så er det ikke alle av forsterkerene den modellerer som har det. Et eksempel for dette er VOX AC30 TB som egentlig kun har en Tone innstilling for lyden og en topboost. Her får en ikke samme utslaget hvis en vrir på Eq-en, men der gjør eq-bryterene at en kan finstille sounden med disse. En har og 11 effektenheter innbygget, selv om dette ikke er helt relelt da, siden at en del av disse er to effekter koblet sammen. Forsterkeren har og en fotbryter (som selges separart) der en kan skifte kanal (1 og 2) og en knapp for å enten switche mellom Manual setting (slik at en i virkeligheten har tre kanaler på forsterkeren) eller Effekt Bypass. Selv om den høres skummel ut og komplisert, så er den såre enkel å bruke. En slipper å jobbe seg gjennom mange menyer for å stille inn settinger som krevs. Hvis en vil ha innstillinger som andre har kommet frem til så fins det og egne hjemmesider for dette. Noe som faktisk kan være en god hjelp.

Hvis du tenker på bandøving, så bør du gå for 50 watts versjonen, da 30 watts versjonen kommer litt til kort hvis trommisen slår litt hardt og den andre gitaristen bruker en kraftigere forsterker. Personlig så liker jeg bedre 30 watts versjonen av forsterkeren til å kjøre en del av modellene som fins, men når en begynner å bevege seg inn High Gain land (tenker da på modellering av Marshall, Mesa/Boggie, Soldano og Dumble Special Overdrive) så kommer den litt til kort.

En annen kjekk liten fordel med forsterkeren er at den har en power-dial på baksiden som gjør det mulig å stille hvor kraftig outputen skal være på forsterkeren. I realiteten vil det si at en har en bryter som gjør det mulig å spille på full guff uten å blåse taket av der en sitter når en ikke er på bandøving.

Når det kommer til pedaler så krevs det at en bruker små korte kabler populært kalt patchkabler. Som oftest kommer disse i 6-pakk i klare forskjellige farger med vinklet jack. Skjekk med musikkforhandleren du bruker. Selv om en kanskje ikke finner priser på slike på nettbutikkene, så pleier instrumentbutikker å ha slike inne.

En annen ting som kan være godt å ta med seg hvis en skal bruke flere effekter enn vreng, er plaseringen i kjeden på pedalene. Begynn med Wah-wahen, forsett med compressoren, så vrengen, chorusen, så delayen til slutt, hvis en da ikke bruker en separart Reverb, da går denne på slutten av kjeden. Selv om en tenker at dette kanskje ikke har noe betydning, så har det det. En wah-wah kan lyde ræva eller konge alt etter hvor den står i effektkjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.