Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler....


Øyvind

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg vet jeg ingenting om hvor lenge du har spilt, hva du spiller eller hvor mye penger du har tenkt å bruke.

Hvis du ikke har noen erfaring med effekter fra før, så ville jeg kanskje kjøpt et multieffektbrett, for å så en gang senere å kjøpe pedaler når du vet hva du trenger.

Me hvis du skal ha pedaler vile jeg iallefall hatt:

Vreng (OD/Distortion/Fuzz, alt etter hva du skal spille. Ha gjerne flere vrengpedaler)

Delay (kan brukes til veldig mye. Soloer, støy, fingerspill osv...)

Modulasjon (Chorus/Flanger/Phaser, selv foretrekker jeg phaser)

Wha (kan brukes til så mangt. Alt fra rocksoloer til å kontrollere feedback)

Hvis du går litt lenger inn på hvilke gitarister/band du liker, og hvor mye penger du har tenkt å bruke,

kan du få et litt bedre svar.

Håper dette hjalp litt.

Endret av Freak Baby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg får sånn ca 15000 i konfen, og av de skal jeg bruke rundt 5-7000 på gitar, rundt 2000 på amp, og resten til effekter. Jeg har ikke spilt så veldig lenge. Jeg liker White Stripes gitar lyden. Og Jack White bruker jo en digitech whammy og mange forskjellige gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker tonen til Jack White er oppskriften denne:

Fender Twin Reverb på full pupp

Electro Harmonix Big Muff (har denne selv, beste vrengpedalen jeg noen gang har brukt)

Digitech Whammy

På det siste albummet har han også brukt en Electro Harmonix POG(Blue Orchid lyden er en POG + Big Muff)

Gitarene hans vet jeg ingenting om, unntatt at de ser jævli fete ut.

Jeg ville også brukt litt mer på forsterker og kuttet litt ned på effekt-budsjettet.

Jeg annbefaler virkelig Big Muff'en, spesielt hvis du slenger på en EQ pedal også, for den har etter min smak litt for lite mellomtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man må punge ut for å få en god amp, og jeg har bestemt at det meste jeg skal bruke på en amp er 4000. Jeg vil ikke ha en amp med 99 tilleggseffekter... Jeg skal jo ogå da ha igjen et par tusen til andre ting.

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen effekter nå, uten om en wah. (det er fordi jeg har valgt å finne best mulig gitar og forsterker som 1 prioritet)

Hvis jeg hadde hatt penger til effekter nå så ville jeg ha mest bruk for en god delay. For å få en fyldig romklang-effekt på clean, fetere lead sound, echo osv.

Hvis du digger musikk som the white stripes så burde du definitivt se etter den ampen som kan gjengi en slik lyd, før du kjøper masse effekter.

Finn grunn-soundet før du skal farge det med effekter.

Effekter som JEG ville hatt(skal ha):

1. Delay

2. Chorus evt. Phaser

3. Fuzz av typen Z.vex Fuzzfactory

4. Gammeldags klang alá fender

Grunnen til at JEG ikke har noe effekter er rett og slett fordi jeg er så kresen, at jeg venter med å kjøpe til jeg har råd til de sakene jeg vet låter krem. Ikke at jeg anbefaler deg det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så kan jeg ta deres råd da... Jeg er ganske sikker på at jeg skal kjøpe en Ibanez AXS-32 TKF gitar for 4550,- fra Gjøvik Musikkhandel. Da skal jeg satse på en forsterker til rundt 4-5000,- og spare resten til jeg finner noe jeg vil ha... Er det noen som kan anbefale en veldig bra forsterker i den prisgruppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg liker ikke Stratocaster formen... Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en bruktgitar, for som Jack White sier:"Buy a used guitar, so it already has the spirit played in." Men det er så vanskelig å finne en bra en til rett pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.