Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pat Metheny masterclass


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som skal reise til Copenhagen i Danmark under Quart-uka for å få med seg Pat Metheny's masterclass?

Jeg drar sammen med min bandmate, Andreas. Han skal ikke delta på masterclassen, men være med på turen og vi skal leve som gatemusikanter under oppholdet.

Her er litt av opplegget:

PROGRAM: Hver workshop forventes at vare ca. 1 1/2 time

4. JULI (Dag 1):

Kl. 10:00 Pat Metheny: Improvisation 1

Kl. 14:00 Pat Metheny: Improvisation 2

5. JULI (Dag 2):

Kl. 10:00 Pat Metheny: Composition and conception

Kl. 14:00 Pat Metheny: Open session questions & answers

6. JULI (Dag 3):

Kl. 10:00 Chris McBride: Bass workshop

Kl. 13:00 Antonio Sanchez: Drum workshop

7. JULI (Dag 4):

Kl. 13:00 Pat Metheny: ensemble workshop with student group

KONCERTER I KØBENHAVN MED PAT METHENY

» TORSDAG DEN 6. JULI · KLOKKEN 19:30 I TIVOLIS KONCERTSAL

PAT METHENY TRIO

feat. Metheny/guitar · Chris McBride/bass · Antonio Sanchez/drums

Billetter (ikke inkluderet i kursusprisen): Tivoli billetcenter, Vesterbrogade 3

Tel : 3315 1012 · eller www.BilletNet.dk (tel : 7015 6565)

» FREDAG DEN 7. JULI · KLOKKEN 22:00 PÅ PLÆNEN (TIVOLI)

NIELS LAN DOKY and the Danish All Star Band

w/special guest PAT METHENY

Pat Metheny/guitars · Niels Lan Doky/piano · Alex Riel/drums

Palle Mikkelborg/trumpet & flügelhorn · Marilyn Mazur/percussion

Tomas Franck/tenor saxophone · Jesper Lundgaard/bass

Koncerten på Plænen er led i Copenhagen Jazz Festival og indtræffer på festivalens

åbningsdag. Ståpladser gratis adgang. Siddepladser købes i Tivoli. Der skal betales

entré til selve Tivoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pat metheny er kanskje verdens beste gitarist spør du meg. mye bedre enn de som nevnes som best her på forumet ihvertfall.

Nå har jo Pat Metheny blitt nevnt på dette forumet, er han bedre enn seg selv? :P

Til saken. Hva koster dette gildet? Er det begrenset med plasser? Må innrømme at det hadde vært morsomt. Kanskje litt mange dager med jazzaktig fokus, men det skader vel ikke i det store og hele... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pat metheny er kanskje verdens beste gitarist spør du meg. mye bedre enn de som nevnes som best her på forumet ihvertfall.

Nå har jo Pat Metheny blitt nevnt på dette forumet, er han bedre enn seg selv? :P

Til saken. Hva koster dette gildet? Er det begrenset med plasser? Må innrømme at det hadde vært morsomt. Kanskje litt mange dager med jazzaktig fokus, men det skader vel ikke i det store og hele... :D

Koster en tusenlapp for fullt program, men da er konsertene ikke inkludert. De vil en gjerne også få med seg.

Jeg vet ikke hvordan det er med plasser. Får inn penger på kontoen om to dager til, og da bestiller jeg med det samme. Håper ikke det er for seint. Har prøvd å sende de e-mail og spurt om dette, men har ikke fått svar.

Gitaristen jeg spiller i band med skal jeg reise sammen med. Nå er han mer sånn Bob Dylan, Hendrix etc. fyr og skal ikke på masterclassen, men han blir med for å leve som gatemusikant på dagen, og for å feste på kvelden. Hvis dette likner din stil, så kan du sikkert bare henge deg på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster en tusenlapp for fullt program, men da er konsertene ikke inkludert. De vil en gjerne også få med seg.

Jeg vet ikke hvordan det er med plasser. Får inn penger på kontoen om to dager til, og da bestiller jeg med det samme. Håper ikke det er for seint. Har prøvd å sende de e-mail og spurt om dette, men har ikke fått svar.

Gitaristen jeg spiller i band med skal jeg reise sammen med. Nå er han mer sånn Bob Dylan, Hendrix etc. fyr og skal ikke på masterclassen, men han blir med for å leve som gatemusikant på dagen, og for å feste på kvelden. Hvis dette likner din stil, så kan du sikkert bare henge deg på oss.

Vil trolig være den eneste der med swirla Ibanez. ;) Ikke at det gjør noe. Får se litt, skal på Freak Guitar Campen også, og den er litt dyrere. Må se an jobbing og inntekt. Med andre ord, tvilsomt om økonomien strekker til. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jingles!!

Yeah, skal se hva jeg husker her og nå...

Mye av første dag om improvisasjon gikk til å sammenlikne å lære å improvisere med det å lære dansk. At det tok kanskje 3-4-5 år for å lære seg å snakke, men 10+ år for å mestre språket. Noe jeg syntes var interessant var om det å gjøre seg forstått når man spiller. Selv er han en gitarist som i 90% av tilfellene vil gjøre seg forstått, men han nevnte at han likte å ha muligheten til å gjøre det motsatte. Han la stor vekt på å spille simpelt. Han hevdet til og med at det var vanskeligere det, enn å spille avansert. Han spilte Stella By Starlight med bare akkordtoner, og demonstrerte med det hvor viktig det er å "si" hva man spiller.

Han sa også noe som jeg vil tolke som om at han syntes mange av dagens nye gitarister som hadde lært seg jazzspråket ofte kunne spille det flytende, men at de ikke hadde absorbert hva som lå til grunne for det de spilte. Mulig jeg misforstod dette, men jeg tror det var slik han mente det. Han ville heller se de snuble litt i starten, for å heller kunne spille det mer flytende seinere.

Vi fikk en demonstrasjon om hva som var god og dårlig (les: typisk-gitar-) frasering. Og folkens, timinga til Metheny er farlig! Av rytmene han spiller, så er det ingenting som flyter. Han har øvd mye på å spille før og etter beaten, og demonstrerte dette for oss ved å spille 4-dels noter til metronomen. Han sa at han elsket det når bandet rushet (bevisst), og sangene deres økte ofte med 5 bpm fra begynnelse fra slutt for å drive bedre.

Måten han øvde på, var å ta det han likte, og det han kom til å spille, og å øve på det. Med andre ord ikke noe "øve fem timer på Humlens Flukt fordi det kanskje kan gjøre meg godt".

Hans touch er mer nyanserik enn jeg på forhånd hadde trodd. Han snakket om hvordan han prøvde å imitere effekten av en eller annen pianist når han slo tangenten på en spesiell måte. Han snakket også om å være bevisst på alle måtene man kunne frasere en linje på, og sammenliknet med blåseinstrumenter.

Han kom også med kritikk til unge musikere i dag. Det var som regel dette med identitet, at det så ut til å hadde blitt glemt, og at jazztradisjonen "seemes to demand that one brings something of your own", at tradisjonen går ut på at det skal forandre seg.

Det var såklart mye mer. Er bare å mase, så skal jeg dele flere Metheny-hemmeligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.