Web Analytics
Jump to content

Pat Metheny masterclass


AlexanderT
 Share

Recommended Posts

Er det flere enn meg som skal reise til Copenhagen i Danmark under Quart-uka for å få med seg Pat Metheny's masterclass?

Jeg drar sammen med min bandmate, Andreas. Han skal ikke delta på masterclassen, men være med på turen og vi skal leve som gatemusikanter under oppholdet.

Her er litt av opplegget:

PROGRAM: Hver workshop forventes at vare ca. 1 1/2 time

4. JULI (Dag 1):

Kl. 10:00 Pat Metheny: Improvisation 1

Kl. 14:00 Pat Metheny: Improvisation 2

5. JULI (Dag 2):

Kl. 10:00 Pat Metheny: Composition and conception

Kl. 14:00 Pat Metheny: Open session questions & answers

6. JULI (Dag 3):

Kl. 10:00 Chris McBride: Bass workshop

Kl. 13:00 Antonio Sanchez: Drum workshop

7. JULI (Dag 4):

Kl. 13:00 Pat Metheny: ensemble workshop with student group

KONCERTER I KØBENHAVN MED PAT METHENY

» TORSDAG DEN 6. JULI · KLOKKEN 19:30 I TIVOLIS KONCERTSAL

PAT METHENY TRIO

feat. Metheny/guitar · Chris McBride/bass · Antonio Sanchez/drums

Billetter (ikke inkluderet i kursusprisen): Tivoli billetcenter, Vesterbrogade 3

Tel : 3315 1012 · eller www.BilletNet.dk (tel : 7015 6565)

» FREDAG DEN 7. JULI · KLOKKEN 22:00 PÅ PLÆNEN (TIVOLI)

NIELS LAN DOKY and the Danish All Star Band

w/special guest PAT METHENY

Pat Metheny/guitars · Niels Lan Doky/piano · Alex Riel/drums

Palle Mikkelborg/trumpet & flügelhorn · Marilyn Mazur/percussion

Tomas Franck/tenor saxophone · Jesper Lundgaard/bass

Koncerten på Plænen er led i Copenhagen Jazz Festival og indtræffer på festivalens

åbningsdag. Ståpladser gratis adgang. Siddepladser købes i Tivoli. Der skal betales

entré til selve Tivoli.

Link to comment
Share on other sites

pat metheny er kanskje verdens beste gitarist spør du meg. mye bedre enn de som nevnes som best her på forumet ihvertfall.

Nå har jo Pat Metheny blitt nevnt på dette forumet, er han bedre enn seg selv? :P

Til saken. Hva koster dette gildet? Er det begrenset med plasser? Må innrømme at det hadde vært morsomt. Kanskje litt mange dager med jazzaktig fokus, men det skader vel ikke i det store og hele... :D

Link to comment
Share on other sites

pat metheny er kanskje verdens beste gitarist spør du meg. mye bedre enn de som nevnes som best her på forumet ihvertfall.

Nå har jo Pat Metheny blitt nevnt på dette forumet, er han bedre enn seg selv? :P

Til saken. Hva koster dette gildet? Er det begrenset med plasser? Må innrømme at det hadde vært morsomt. Kanskje litt mange dager med jazzaktig fokus, men det skader vel ikke i det store og hele... :D

Koster en tusenlapp for fullt program, men da er konsertene ikke inkludert. De vil en gjerne også få med seg.

Jeg vet ikke hvordan det er med plasser. Får inn penger på kontoen om to dager til, og da bestiller jeg med det samme. Håper ikke det er for seint. Har prøvd å sende de e-mail og spurt om dette, men har ikke fått svar.

Gitaristen jeg spiller i band med skal jeg reise sammen med. Nå er han mer sånn Bob Dylan, Hendrix etc. fyr og skal ikke på masterclassen, men han blir med for å leve som gatemusikant på dagen, og for å feste på kvelden. Hvis dette likner din stil, så kan du sikkert bare henge deg på oss.

Link to comment
Share on other sites

Koster en tusenlapp for fullt program, men da er konsertene ikke inkludert. De vil en gjerne også få med seg.

Jeg vet ikke hvordan det er med plasser. Får inn penger på kontoen om to dager til, og da bestiller jeg med det samme. Håper ikke det er for seint. Har prøvd å sende de e-mail og spurt om dette, men har ikke fått svar.

Gitaristen jeg spiller i band med skal jeg reise sammen med. Nå er han mer sånn Bob Dylan, Hendrix etc. fyr og skal ikke på masterclassen, men han blir med for å leve som gatemusikant på dagen, og for å feste på kvelden. Hvis dette likner din stil, så kan du sikkert bare henge deg på oss.

Vil trolig være den eneste der med swirla Ibanez. ;) Ikke at det gjør noe. Får se litt, skal på Freak Guitar Campen også, og den er litt dyrere. Må se an jobbing og inntekt. Med andre ord, tvilsomt om økonomien strekker til. :|

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jingles!!

Yeah, skal se hva jeg husker her og nå...

Mye av første dag om improvisasjon gikk til å sammenlikne å lære å improvisere med det å lære dansk. At det tok kanskje 3-4-5 år for å lære seg å snakke, men 10+ år for å mestre språket. Noe jeg syntes var interessant var om det å gjøre seg forstått når man spiller. Selv er han en gitarist som i 90% av tilfellene vil gjøre seg forstått, men han nevnte at han likte å ha muligheten til å gjøre det motsatte. Han la stor vekt på å spille simpelt. Han hevdet til og med at det var vanskeligere det, enn å spille avansert. Han spilte Stella By Starlight med bare akkordtoner, og demonstrerte med det hvor viktig det er å "si" hva man spiller.

Han sa også noe som jeg vil tolke som om at han syntes mange av dagens nye gitarister som hadde lært seg jazzspråket ofte kunne spille det flytende, men at de ikke hadde absorbert hva som lå til grunne for det de spilte. Mulig jeg misforstod dette, men jeg tror det var slik han mente det. Han ville heller se de snuble litt i starten, for å heller kunne spille det mer flytende seinere.

Vi fikk en demonstrasjon om hva som var god og dårlig (les: typisk-gitar-) frasering. Og folkens, timinga til Metheny er farlig! Av rytmene han spiller, så er det ingenting som flyter. Han har øvd mye på å spille før og etter beaten, og demonstrerte dette for oss ved å spille 4-dels noter til metronomen. Han sa at han elsket det når bandet rushet (bevisst), og sangene deres økte ofte med 5 bpm fra begynnelse fra slutt for å drive bedre.

Måten han øvde på, var å ta det han likte, og det han kom til å spille, og å øve på det. Med andre ord ikke noe "øve fem timer på Humlens Flukt fordi det kanskje kan gjøre meg godt".

Hans touch er mer nyanserik enn jeg på forhånd hadde trodd. Han snakket om hvordan han prøvde å imitere effekten av en eller annen pianist når han slo tangenten på en spesiell måte. Han snakket også om å være bevisst på alle måtene man kunne frasere en linje på, og sammenliknet med blåseinstrumenter.

Han kom også med kritikk til unge musikere i dag. Det var som regel dette med identitet, at det så ut til å hadde blitt glemt, og at jazztradisjonen "seemes to demand that one brings something of your own", at tradisjonen går ut på at det skal forandre seg.

Det var såklart mye mer. Er bare å mase, så skal jeg dele flere Metheny-hemmeligheter. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.