Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vær så snill å ta deg tid til å høre denne nydelige sangen


tisi1

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har alltid sett på nedlasting som ulovlig. Hvordan har de filene som lastes ned kommet seg ut på nettet? Jo, noen har kopiert filene fra en CD, eller annet medium. De har i følge norsk lov, rett til å kopiere en kopi til eget bruk, men all publisering av kopier er ulovlig.

På en anne måte kan du si at du ikke har rett til å sitte på en kopi om du ikke er i besittelse av originalen.

Om det er ulovlig å laste ned musikk kan diskuteres. Nå er det likevel slik at noen artister synes nedlasting er bra, i forhold til de enorme beløpene plateselskapene 'stjeler' fra artistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du kan med handa på hjertet si at du ikke har en eneste "ulovlig" nedlastet mp3 på PC'en din. Når det er blankt, kan du fortsette talen. POenget mitt er: Det er ingen lov som kan si noe, den eksisterer ikke, de prøvde seg på loven mot "Dokument-stjeling, men den gikk ikke. Nedlasting av Mp3 har gjennomboret dagliglivet vårt, alle sier at det er fælt, men ingen bryr seg, egentlig. Det å laste ned en mp3-fil er noe hvem som helst gjør, om de så er justisminister. Så, å stemple det som tabu, på et musikkforum som dette, mener jeg er meningsløst, jeg mener iokke at man skal snakke om alle mp3-filene man har, men det at man ikke skal få lov til å anbefale en sang, som er nedlastbar, er jo helt absurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt jeg laster ned musikk eller ikke utgjør ingen forskjell. Det vedgår ikke saken, da jeg ikke setter min subjektive mening på linjen her, men prøver å vidererføre tanker andre har hatt før meg.

Du sier at ingen bryr seg. Nja, det er å ta hardt i. En ting som er helt sikkert er at mange plateselskaper bruker store summer på å prøve å gjøre musikken 'ukopierbar'. Det vil igjen si at de selskapene må tjene inn igjen pengene som de bruker på forsking, det gjør de gjennom å gi artistene mindre prosentandel, samt heve prisene på plater. Så til slutt vil det gå ut over den meninge mann i gata.

Videre kan vi se for oss at et scenario hvor veldig få plater blir solgt, de vil være kostbare, få vil rippe dyre plater for å hjelpe snyltere. Hva da?

Det er også en stor mulighet at all musikk distribueres over nett, hvor du kan kjøpe enkeltlåter for en fast sum. Slike systemer er i gang, men er det så utrolig genialt? Jeg synes ikke musikk er best på PC, jeg liker mye bedre å ha en plate i en spiller og ha god lyd.

Men som sagt, nedlasting er for mange artister noe positivt. Musikken blir spredt ut til mange flere, og kanskje økes salget av plater for noen.

Selv om ingen lover sier at det ikke er lov, så er det likevel verdt å sette et spørsmåltegn bak nedlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare formidler andres tanker, hvorfor er det vi som diskuterer?

Nice-Prise på Platekompaniet har ikke ender seg de siste par åra, det at sleskapene taper noen særlig sum på det er ikke bevist, og ikke motbevist, og eventuelle tap/vinn vil være marginale. Ikke store nok til at det går nevneveridig utover noen.

200 kroner for en CD er for dyrt, hvis en CD kunne ha kosta en femtilapp, ville problemet vært delvis fjernet, tenk deg en scene hvor du kunne kjøpe 8 plater i stedet for to, så, jeg tror at prisene vil gå ned, iallefall ikke opp med det første, ved å henvise til forrige avsnitt er det ikke noe motiv for dette.

Hvorvidt du liker CD-lyd eller ikke er da meg likegyldig, irrelevans på høyt nivå.

Selvfølgelig er det et spørsmålstegn bak nedlasting, men, er gråsonen lovlig eller ulovlig, kommer vel halt an på hva du definerer den som, men, på grensen, er fortsatt lovlig, og så lenge det er lovlig, er det ikke noe poeng å nekte noen det, det er igjen, ulovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid sett på nedlasting som ulovlig. Hvordan har de filene som lastes ned kommet seg ut på nettet? Jo, noen har kopiert filene fra en CD, eller annet medium. De har i følge norsk lov, rett til å kopiere en kopi til eget bruk, men all publisering av kopier er ulovlig.  

På en anne måte kan du si at du ikke har rett til å sitte på en kopi om du ikke er i besittelse av originalen.  

Om det er ulovlig å laste ned musikk kan diskuteres. Nå er det likevel slik at noen artister synes nedlasting er bra, i forhold til de enorme beløpene plateselskapene 'stjeler' fra artistene.

Jeg tror ikke det finnes noen mennesker som bryr seg om hva du ser på som ulovlig. Kanskje med unntak av deg selv.

Om alle skulle velge selv hva som var ulovlig, ville det ikke vært så konge. Nå er det en gang slik at det ikke finnes noen lov som direkte sier at det er ulovlig å laste ned musikk fra nettet. Derimot tror jeg at det å legge ut filer er ulovlig.

Så la oss være blide og laste ned den forpulte møkkalåta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vi oppfordrer ikkje til nedlasting her nei, men var vel ikkje egentlig ikkje det denne tråden handlet om. Om det e stemning for en tråd som tar for seg etikken og moralen rundt nedlasting av musikk osv så versågod lag en ny tråd folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.