Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gretsch?


angus y

Anbefalte innlegg

jeg veit jeg maser og graver mye om pickuper og forskjellige gitarer, men det er faen ikke greit når man først skal handle nytt da :P Jeg har alltid synes at Gretsch lager noen sinnsykt kule fjøler, og har sett mye på duo jet firebirden. Noen som har efraringer eller vet noe om denne? hadde vært kjipt å brukt mange tusen på den, hvis den ikke låter noe bra :D

hvis noen vet hvordan elektronikk den har og sånne ting. hvordan den låter, spillbarhet osv..

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Han bruker mange forskjellige gitarer egentlig, akkuratt som stort sett alle andre gitarister. Hovedsaklig bruker han en Les Paul DOUBLECUT(få det ordet med før du sier noe sånt) live.

han bruker IHVERTFALL ikke les paul live! på hvert eneste live opptak jeg har sett av ac/dc, (og det tror jeg er bortimot det som er :P ), spiller malcolm på en gretsch, som også har blitt produsert som hans signatur modell i de senere år..

og ac/dc er ikke et band som bytter instrumenter og lyd oppsett i tide og utide, de har en sound og holder seg til den.. dvs, malcolm pumper løs på gretschen sin, mens angus schredder løs på forskjellige sg`er..men hvis du har et bilde eller video snutt av malcolm som spiller på en lp live, må du poste det.. så skal jeg gi meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bruker mange forskjellige gitarer egentlig, akkuratt som stort sett alle andre gitarister. Hovedsaklig bruker han en Les Paul DOUBLECUT(få det ordet med før du sier noe sånt) live.

Nei!

Young plays a 1963 Gretsch Jet Firebird guitar (originally red), with the neck and middle pickups removed. For a short time, he placed socks in the pick-up cavity, to stop it from feeding back; originally, he kept a white piece of plastic on it, to cover the pick-up cavities. During Let There Be Rock era, he stripped the red paint off, down to the maple top. During the Powerage era, he removed the plastic and stuffed socks in the pick-up, cavities as previously stated, and also changed the bridge from a stock Gretsch trapese tail-piece, to an all-in-one Badass bridge, and put a black piece of plastic over the cavity where the original tail-piece was. During the Highway To Hell era, he removed the socks. The guitar stayed like this until 1995, when, during the Ballbreaker tour, he replaced the Badass bridge with the original tailpiece, removed the pick-up ring that was held in the bridge pick-up. This is how the guitar has been since then. Malcolm uses old gibson 12-56 pure nickel roundwound strings.

During this time, Young got an endorsement deal with Gretsch to produce a signature model based on his original guitar. Gretsch now makes Malcolm Young signature model guitars, in single and dual pick-up configurations.

Malcolm has also owned a 1959 Gretsch White Falcon that was used during the tours that supported the albums, Back In Black and For Those About To Rock (We Salute You). But he said that after someone 'fixed' it, it lost the sound he liked it for, and thus got rid of it. It was sold at a rock star items website, a few years ago, along with one of Cliff Williams's 'MusicMan' bass guitars.

Angus and Malcolm Young both use Marshall amplification. The amps stacked behind Angus and Malcolm, on stage, are 1959 SLP 100 watt heads (reissues to the oringinal Super Lead Plexi). Each head powers two 4 x 12 cabs. Malcolm also uses custom-made WIZARD amps on tour. Malcolm main amp since recording Dirty deeds done dirt cheap in 1976 has a slightly modified Marshall Superbass from the late 1960's or the early 1970's. On Ballbreaker, he used a Marshall jtm100 with kt66s and a high B+ voltage (625 volts). In a recent interview with Marshall law, Malcolm mentions his two favorite amps - a superbass and old super amp (jtm100).

Og to av hans FLERE signaturgitarer: Malcolm Youn I og Malcolm Young II.

Dette er gitarer som er orginale Gretsch-modeller, og har ingenting å gjøre med Gibson...

Angus: Har kanskje ikke så mye med AC/DC å gjøre, eller er vansligvis assosiert med tyngre rock n' roll, men Rickenbacker Dakota har pickuper med et kult "bark" og går knusegodt med highgain dersom det skulle være noe for deg! Neck-trough og en fin slank hals gjør sitt for gode lydegenskaper og spillbarhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

jeg veit jeg maser og graver mye om pickuper og forskjellige gitarer, men det er faen ikke greit når man først skal handle nytt da :P Jeg har alltid synes at Gretsch lager noen sinnsykt kule fjøler, og har sett mye på duo jet firebirden. Noen som har efraringer eller vet noe om denne? hadde vært kjipt å brukt mange tusen på den, hvis den ikke låter noe bra :D

hvis noen vet hvordan elektronikk den har og sånne ting. hvordan den låter, spillbarhet osv..

takker for svar!

Malcom Young har jeg bare sett med Gretsch gitarer, og helt rett som de fleste her skriver er det en 1963 Gretsch Jet Firebird, som var rød (dette kan sees på en tidlig video hvor de spiller på et lastebil).

Jeg har selv en Gretsch Jet Firebird se bilde, den koster ca 4200, skal du ha signatur modellene, koster de ca 20000,- Gitaren min har helt klart fet ACDC lyd, jeg spiller på en 2204 Marshall klone 50w sinnsyk fet lyd.

Til de som tror det er en Double cutaway les paul, det er helt feil, ligner litt, men er overhode ikke så fet.

Angus derimot spiller på diverse Gibson SG modeller.

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.