Gå til innhold
phatman

Skifte pickups uten loddebolt

Anbefalte innlegg

Hei.

Har skiftet pickuper på min strat. Har loddebolt, men turte ikke å lodde da jeg ikke har peiling.

Istedet kuttet jeg bare ledningene som var koblet mellom de gamle pickupene og potsa. Deretter

rev jeg av plasten på tuppen av ledningene som jeg kuttet, samt på de nye pickupsene. Så tvinnet

jeg bare ledningene sammen og teipet rundt.

Har dette noe å si for lyden? Hadde det vært bedre å lodde?

Synes gitaren spiller ganske bra. Har ikke merket noe ulemper ved å gjøre det på denne måten, men igjen

så vet jeg jo ikke hvordan det låter i sammenlikning med å lodde.

Noen som har peil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ikke noe å si så lenge du får skikkelig kontakt, og det sitter. Problemet med å bare bruke tape er at det kan løsne etterhvert. Så lenge det er kontakt hører du uansett ikke noe forskjell på lyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bare tvinne ledningene vil som oftest gi en veldig dårlig mekanisk forbindelse.

Endret av Slash Thorød

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt, det har ikke noe å si på lyden om ledningene er loddet sammen eller tvunnet sammen, så lenge det er god kontakt.

Spørsmålet er bare hvor lenge du har god kontakt. Når du en gang får problemer med signalet ut av gitaren, så vet du ihvertfall hva du burde sjekke først. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over tid kommer kontaktflatene der du har tvinna til å oksidere og gi dårligere kontakt.

Lodd sammen endene du har tvinna, så har du en OK situasjon ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du gjøre noe så ikke gjør det halvveis.

Lodd heller. Bare prøv deg frem, det er sånn du lærer. Og det skal MYE til før du ødelegger noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.