Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar, hvor skal jeg begynne?


Mr. Crowley

Anbefalte innlegg

Om en halv måneds tid vil jeg få mye penger og jeg har planlagt å bruke dem på en gitar. Problemet er bare at jeg ikke vet hvilken. Jeg er aldri i butikker og prøver ut gitarer, så jeg har lite erfaring på det punktet. Jeg lurer på hvor jeg skal begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på hva du liker som tidligere sakt i tråden.

Men du er ikke helt på bærtur om du skulle velge deg en Fender (evnt. Mexico). Den er veldig allsidig, og brukes i mange forskjellige sammenhenger.

Ibanez har også mange fine modeller. Selv har jeg 2. En AXS 32 og en AG 85 TRD. Kjempefornøyd, men de har helt forskjellige lydbilder. AG`n er perfekt til Clean, men duger også i rockesammenheng, Mens 32`n er Rockegitar nr 1 med høy output.

En Les Paul er et nydelig instrument. Personlig liker jeg lyden i de forskjellige Les Paul`s som finnes på markedet. Noen mener Les Paul`er kan være litt mer tungspilt, men jeg mener motsatt. Jeg synes slank hals og vekten (tunge) av gitarene gjør spillingen behagelig i forhold til for lette gitarer. Men det er smak og behag. Noen kan ikke fordra å slepe på en tung Les Paul. Epiqphone har flere fine modeller, men gå ikke for de rimligste.

Hagstrøm har også kommet tilbake på markedet. Har fått myst litt på disse gitarene, og da i første omgang Swede og Super Swede. Flotte gitarer, men personlig mener jeg man får mer for pengene ved kjøp av en Epi, i samme prisklasse (som for eksempel en Epi. Les Paul Custom).

Ellers så finner man rimeligere gitarer som Squier by Fender, og Cruiser by Crafter. Dette er heller ikke noe dårlige valg, men nå er det viktig å plukke ut den "rette" gitaren, så du ikke får en skikkelig "mandagsgitar", som kan være satt litt for fort sammen. Selv har jeg en Les Paul Crafter (Cruiser), som er utrolig fint satt sammen. Slank, rett og fin hals, og flott finnish. Lyden er også nydelig.

Lykke til med valget. Og viktigst av alt: Prøv mange forskjellige gitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hva jeg har lyst på heller. Fordi jeg ikke kan så mye om lydforskjeller på gitarer. Jeg har holdt meg med en Squier hele tiden. Derfor vil jeg først kanskje finne ut hva jeg vil ha, deretter finne gitaren som passer best?

Dessuten er det jo et hav å velge mellom, så det er vanskelig å begynne en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger har du tenkt å legge i gitaren? Hvor mye er mye penger? Hehe. Det kan være greit å vite noe om hva slags musikk du liker å spille. Hvis du spiller metal (som jeg antar av nicket ditt), er det nok best å velge en gitar med humbuckere. PRS SE-serien er gitarer som jeg personlig er syns er veldig gode i forhold til prisen. Synes Tremonti'en min ligger langt over det jeg har prøvd av Epiphone f.eks.

Men det er som du sier, mange merker å velge mellom, og du må nesten bare finne ut hvilke type gitarer du liker (humbucker vs singe coil, tynn vs tykk hals, utseende osv).Prøv noen forskjellige, så finner du ut hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ein tremonti se ein gong (var vel stengt tatt ampen eg skulle testa) og syntest den kjenntest billeg.

"Noen kan ikke fordra å slepe på en tung Les Paul"

Ein kilo frå eller til er ikkje så forbanna nøye på bærevekta. Det er når du står 3 timar i strekk på covergig du kjenner skilnaden.

Mitt råd er å finna ein hals du likar for så å finna ein produsent som lagar ein dobbel humbucker gitar med ca den halsprofilen og splitta mikkane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg skal finne en hals jeg liker best først? Til tross for nicket mitt, er det mest rock det går i. Men om jeg skal ha humbuckere eller single coils er jeg ikke sikker på, derfor bør jeg vel kanskje finne ut det og?

Får ta meg en tur på gitarsjappa i morgen, men sleng på med tips. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du Mr. Crowley fra Nintedoforumet?

--

Jeg vil anbefale å sjekke ut nettroms gitarguide (finner ikke linken just nu).

Som noen sier her: finn gitarister som du synes har fet lyd, og sjekk ut hvilke typer gitarer de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du Mr. Crowley fra Nintedoforumet?

--

Jeg vil anbefale å sjekke ut nettroms gitarguide (finner ikke linken just nu).

Som noen sier her: finn gitarister som du synes har fet lyd, og sjekk ut hvilke typer gitarer de har.

Jess. :D

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at den andre gitaren man kjøper er den vanskeligste. Du må finne ut hva slags musikk du vil spille og prøve noen gitarer du liker. Du kommer nok ikke til å bli skuffet så lenge du kjøper noe med kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok. Nå har jeg konfirmert meg og siden det er helligdag idag, får vi blåtirsdag. Jeg har tenkt å bruke den dagen for utprøving av gitar. Da skal jeg føst sette meg ned og prøve ut alle gitarene uten forsterker, og finne ut hvilke jeg synes var best å spille på. Deretter, spør jeg en som jobber der om han kan hjelpe meg å finne gitar. Da lærer han meg mye, og han viser meg sikkert lydforskjeller og det der. Med ny kunnskap setter jeg med ned og kobler gitaren til forsterkeren. En og en, blir alle prøvd ut, og jeg finner til slutt ut hvilken lydtype jeg liker best. Da kan jeg finne ut hvilke gitarer som har denne lyden (i tillegg til at de skal være like god å spille på som de jeg likte å spille på), og prøver disse igjen, til jeg finner den gitaren som har det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.