Web Analytics
Jump to content

Ny gitar, hvor skal jeg begynne?

Mr. Crowley
 Share

Recommended Posts

Om en halv måneds tid vil jeg få mye penger og jeg har planlagt å bruke dem på en gitar. Problemet er bare at jeg ikke vet hvilken. Jeg er aldri i butikker og prøver ut gitarer, så jeg har lite erfaring på det punktet. Jeg lurer på hvor jeg skal begynne?

Kommer jo helt ann på hva du liker som tidligere sakt i tråden.

Men du er ikke helt på bærtur om du skulle velge deg en Fender (evnt. Mexico). Den er veldig allsidig, og brukes i mange forskjellige sammenhenger.

Ibanez har også mange fine modeller. Selv har jeg 2. En AXS 32 og en AG 85 TRD. Kjempefornøyd, men de har helt forskjellige lydbilder. AG`n er perfekt til Clean, men duger også i rockesammenheng, Mens 32`n er Rockegitar nr 1 med høy output.

En Les Paul er et nydelig instrument. Personlig liker jeg lyden i de forskjellige Les Paul`s som finnes på markedet. Noen mener Les Paul`er kan være litt mer tungspilt, men jeg mener motsatt. Jeg synes slank hals og vekten (tunge) av gitarene gjør spillingen behagelig i forhold til for lette gitarer. Men det er smak og behag. Noen kan ikke fordra å slepe på en tung Les Paul. Epiqphone har flere fine modeller, men gå ikke for de rimligste.

Hagstrøm har også kommet tilbake på markedet. Har fått myst litt på disse gitarene, og da i første omgang Swede og Super Swede. Flotte gitarer, men personlig mener jeg man får mer for pengene ved kjøp av en Epi, i samme prisklasse (som for eksempel en Epi. Les Paul Custom).

Ellers så finner man rimeligere gitarer som Squier by Fender, og Cruiser by Crafter. Dette er heller ikke noe dårlige valg, men nå er det viktig å plukke ut den "rette" gitaren, så du ikke får en skikkelig "mandagsgitar", som kan være satt litt for fort sammen. Selv har jeg en Les Paul Crafter (Cruiser), som er utrolig fint satt sammen. Slank, rett og fin hals, og flott finnish. Lyden er også nydelig.

Lykke til med valget. Og viktigst av alt: Prøv mange forskjellige gitarer

Jeg vet heller ikke hva jeg har lyst på heller. Fordi jeg ikke kan så mye om lydforskjeller på gitarer. Jeg har holdt meg med en Squier hele tiden. Derfor vil jeg først kanskje finne ut hva jeg vil ha, deretter finne gitaren som passer best?

Dessuten er det jo et hav å velge mellom, så det er vanskelig å begynne en plass.

Hvor mye penger har du tenkt å legge i gitaren? Hvor mye er mye penger? Hehe. Det kan være greit å vite noe om hva slags musikk du liker å spille. Hvis du spiller metal (som jeg antar av nicket ditt), er det nok best å velge en gitar med humbuckere. PRS SE-serien er gitarer som jeg personlig er syns er veldig gode i forhold til prisen. Synes Tremonti'en min ligger langt over det jeg har prøvd av Epiphone f.eks.

Men det er som du sier, mange merker å velge mellom, og du må nesten bare finne ut hvilke type gitarer du liker (humbucker vs singe coil, tynn vs tykk hals, utseende osv).Prøv noen forskjellige, så finner du ut hva du liker.

Prøvde ein tremonti se ein gong (var vel stengt tatt ampen eg skulle testa) og syntest den kjenntest billeg.

"Noen kan ikke fordra å slepe på en tung Les Paul"

Ein kilo frå eller til er ikkje så forbanna nøye på bærevekta. Det er når du står 3 timar i strekk på covergig du kjenner skilnaden.

Mitt råd er å finna ein hals du likar for så å finna ein produsent som lagar ein dobbel humbucker gitar med ca den halsprofilen og splitta mikkane

Så, jeg skal finne en hals jeg liker best først? Til tross for nicket mitt, er det mest rock det går i. Men om jeg skal ha humbuckere eller single coils er jeg ikke sikker på, derfor bør jeg vel kanskje finne ut det og?

Får ta meg en tur på gitarsjappa i morgen, men sleng på med tips. ;)

Er du Mr. Crowley fra Nintedoforumet?

--

Jeg vil anbefale å sjekke ut nettroms gitarguide (finner ikke linken just nu).

Som noen sier her: finn gitarister som du synes har fet lyd, og sjekk ut hvilke typer gitarer de har.

Er du Mr. Crowley fra Nintedoforumet?

--

Jeg vil anbefale å sjekke ut nettroms gitarguide (finner ikke linken just nu).

Som noen sier her: finn gitarister som du synes har fet lyd, og sjekk ut hvilke typer gitarer de har.

Jess. :D

Takker for tips.

Jeg leste et sted at den andre gitaren man kjøper er den vanskeligste. Du må finne ut hva slags musikk du vil spille og prøve noen gitarer du liker. Du kommer nok ikke til å bli skuffet så lenge du kjøper noe med kvalitet.

• 2 weeks later...

Ok. Nå har jeg konfirmert meg og siden det er helligdag idag, får vi blåtirsdag. Jeg har tenkt å bruke den dagen for utprøving av gitar. Da skal jeg føst sette meg ned og prøve ut alle gitarene uten forsterker, og finne ut hvilke jeg synes var best å spille på. Deretter, spør jeg en som jobber der om han kan hjelpe meg å finne gitar. Da lærer han meg mye, og han viser meg sikkert lydforskjeller og det der. Med ny kunnskap setter jeg med ned og kobler gitaren til forsterkeren. En og en, blir alle prøvd ut, og jeg finner til slutt ut hvilken lydtype jeg liker best. Da kan jeg finne ut hvilke gitarer som har denne lyden (i tillegg til at de skal være like god å spille på som de jeg likte å spille på), og prøver disse igjen, til jeg finner den gitaren som har det meste.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.