Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tolv toners system


Hugo

Anbefalte innlegg

Tolv toners system er noe jeg anså som et naturlig alternativ til den faste musikkteorien...

Da jeg gikk inn for å bli litt mer enn en klimprende gitarist lærte jeg meg litt musikkteori. Konklusjonen ble at det ikke bidro til rask progresjon for min del. Jeg låste meg fast i formasjoner og skalaer uten egentlig å ha innarbeidet de grunnleggende prisippene på forhånd. Etter min mening er skalaene veldig destruktive hvis ikke de drilles inn i blodet uten å måtte tenke for å reprodusere dem. Men de fleste gitarister gjør ikke denne krevende jobben og jeg følte meg heller hemmet av å tenke på tonene som gitt i en bestemt skala. Den debatten har vi hatt her utallige ganger...

Men siden jeg ikke har noen fordommer mot å tenke på musikk som matematikk så burde ikke musikkteori være noe problem i seg selv. Jeg studerer fysikk så jeg kan ikke si annet enn at jeg er venn med tallene :) . Ettersom gripebrettet på gitaren er en ganske stor utfordring å forstå helt ut så måtte jeg finne på et eller annet for å se forholdet mellom intervallene. Da kom jeg opp med et system som er veldig enkelt og matematisk (sikkert helt analogt med tradisjonell teori). Hver halvtone fikk et nummer fra 1 til 12 avhengig av hvilken grunntone vi befant oss i.... og det var egentlig det. Jeg følte dette gav mange fordeler for å forstå intervallene, spesielt på gitar. Ved enkel pluss og minus kan man se hva avstanden er fra en tone til en annen; hvor mange toner som ligger mellom. Og hver tone får sitt tall som sier noe om hvordan den låter i forhold til grunntonen.

F.eks: