Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring på akustisk gitar


shakudu

Anbefalte innlegg

Har som sagt en akustisk gitar (nylonstrenger) som skurrer på de tre øverste strengene.

Først trodde jeg det var strengene mine siden de var meeeeget slitte (nesten fritt for sånn snurreting rundt dem). Men nå har jeg fått meg nye og det er samme skurringen.

Gjelder kun når jeg bruker de 3-4 nederste bandene og åpen streng ...

Det er jo begrenset med justeringsmuligheter på en sånn gitar :)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det stolen som er litt sliten, mens andre ganger kan det være at noen av båndene er litt "løse".. Opplever du det på alle båndene på E, A og D-strengene? Og selvfølgelig: Hvilken gitar er det, hvor gammel og hvor mye er/var nyprisen?

Er den dyr, burde du koste på deg å dra til nermeste sjappe og be noen om å mekke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassisten i et band jeg spilte i før fikk samme problem, han fiksa det med å feste papir og gaffa under. Fikk bort skurringa, men vet ikke om det er å anbefale for lyden sin den... :P

PS: Jeg tror han til slutt dro til en musikksjappe og fikk fiska ny sadel. Tror ikke det koster så sinnsykt mye men ekke sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt mere :)

Skurrer kun på de tre laveste strengene i bånd 1-3.

Ingen av båndene er "løse". Har prøvd å heve sadelen (hvis det er den tingen strengene hviler på ved festet) 2-3 mm uten at det hjalp.

Gitaren var ikke så dyr så jeg tviler på at en reparasjon er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok sadelen er slitt jeg også, gå til en butikk (med peiling), så ber du dem sjekke opp sadelen (og muligens broa), dem gjør det nok relativt billig, fikk gjort no slikt på min gamle Bjärton nylonstrenger, fikk det gratis men hadde kostet rundt 300 spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok sadelen er slitt jeg også, gå til en butikk (med peiling), så ber du dem sjekke opp sadelen (og muligens broa), dem gjør det nok relativt billig, fikk gjort no slikt på min gamle Bjärton nylonstrenger, fikk det gratis men hadde kostet rundt 300 spenn.

Det er nok det beste å gjøre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein ganske billeg OscarSchmidt akustisk gitar me mikrofon i, ny i julen, men den va samme problemet med.. båndene va ujevne og på det verste var det heilt frå 2. bånd og oppover kom det en rar lyd og heile strengen blei effektivt dempa. Dette gjorde jo gitaren heilt ubrukeleg men grunnen var vel at ett eller fleire bånd heilt nede på gitarhalsen tok borti strengen. Leverte inn til forhandleren i danmark (noko som var veldig stress i seg sjølv sidan eg måtte venta heilt til nåken i familien skulle reisa der, og fekk då ein ny gitar. Altså: kan vera det samme problemet her. Prøv å finn båndet som tar borti, og hvis det e ein gitar som e for gammal og billeg til å reparera så prøv å fil det ned sjølv. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.