Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elros' nye Warmoth bass


elros

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er vel tid for litt subjektiv evaluering. <_< Jeg har ikke brukt bassen i noen band sammenheng enda, så dette er mer en evaluering av byggeprosjektet.

Jeg liker resultatet temmelig godt.

Warmoth deler er topp kvalitet, ja; alt passet sammen noe aldeles fabelaktig. Det var ikke behov for tilpasning i det hele tatt. Faktisk, etter at jeg hadde for første gang skrudd sammen delene, var den nesten perfekt uten noe justering. Jeg har siden senket strengene noe, så det passer bedre til min avslappede spillestil, men jeg har ikke hatt behov for å røre truss rod instillingen - det er ikke noe bånd klirr å finne noe sted. Båndene er enormt perfekt satt inn, filt og polert så de er helt blanke og jevne. Finere enn hva jeg har sett på noen annen bass - de fleste andre har litt fil-merker og ujevnheter på endene. Treverket er veldig bra - Purpleheart anbefales så absolutt til hals. Innleggene overrasket meg også, de er skinnende og flotte. Kroppen er óg veldig fin - nå har jo ikke jeg særlig peiling på olje behandling, så den er ikke perfekt, men det ser man ikke uten å gå helt nær.

EMG pickupene er også veldig bra, men det overrasker meg ikke. Den forrige 4-strenger bassen min hadde også EMG. Jeg liker dem fordi de låter jevnt og klart, uten noen særlig egen farging av lyden. Nå har jeg ikke noe særlig erfaring med andre J-bass pickuper (eller andre J-basser for den del) så jeg kan ikke sammenligne med noe. Men de låter bra i mine ører. En annen ting jeg liker med EMG, er at man er garantert fri for trøbbel: ikke noe støy, brum eller ikke-bruk-lange-ledninger. Veldig lett å installere også.

Jeg var redd for at bassen skulle bli ubalansert, fordi jeg kjente at halsen var tyngre enn normalt, til tross for den reduserte hode-størrelsen, dette på grunn av at Purpleheart er ekstra tungt og at Warmoth har noe ekstra metall innlegg i tillegg til truss-rod. Men den balanserer meget bra på reim.

mm.. jeg kommer ikke på noe mer å skrive.

Jeg vet ikke hva jeg spiller, Leonard. Jeg bare spilte ett eller annet. "Noodeling around"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er klangen/sustainen? Tenker i forhold til måten du behandlet treverket.

Den har en klang som er lysere enn mine to andre basser. Men jeg tror det er mer på grunn av at den har påskrudd hals og ask kropp. Listerud bassen min har gjennomgående hals og or kropp, den har en mørkere klang: litt mindre overtoner men sterkere grunntone. Min Benavente bass har limt hals (set-neck) og korina kropp (liknende mahogny), og den også har mer grunntone og mindre overtoner, sammenliknet med Warmoth bassen.

Akustisk låter Warmoth bassen meget frisk og livlig, og jeg merket ikke noen forskjell i lyden sammenliknet med før jeg behandlet kroppen med olje. Men det tok jo en uke (nesten) å gjøre kroppen ferdig, så jeg husker ikke nøyaktig. Kanskje det er litt forskjell.

Kanskje det vil være interessant å spille inn en åpen A-streng på hver av de tre bassene og sammenlikne. :unsure: eller kanskje det er helt tåpelig å forsøke å måle forskjellen i lyd mellom forskjellige instrument.

Det som ville vært interessant, var å kjøpe noen Warmoth kropper i forskjellige tresorter, og sammenliknet lyden. Spesielt mellom tung og lettvekts treslag.

Sustain i Warmoth bassen oppleves som ganske lang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg bass, men ligger ikke volumpottene litt upraktisk til for rask tilgang?

Nei, det synest jeg ikke. Ikke verre enn noen annen bass ihvertfall.

Vet ikke hvor mye man bruker volumpotter for å justere tone på bass?

Ganske mye. Det er den beste måten å forandre karakter i bass lyden på, etter min mening. Jeg bruker nesten aldri tone kontrollen.

Sannsynlig vis kommer jeg til å skifte ut knottene med en annen type som er mer rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har stusset på lenge. Jeg har en Jazz Bass. Volum "kontrollen" på den er helt på tryne. Hvis man vrir fra null posisjon og oppover så kommer ikke lyden før på slutten. Litt små ironisk å kalle det volumkontroll, det er ikke mye kontroll på den :P

Dette fenoment går igjen på Fender, har jeg blitt fortalt.

Så jeg tenkte å bytte ut potmeterene med noen som gir mer linjær lydøkning. Hvor kan jeg få tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.