Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nye pickuper


angus y

Anbefalte innlegg

vurderer, som nevnt her tidligere, å bytte ut pickupene i min epiphone les paul custom.

Det har tidligere vært foreslått seymour duncan ++, men jeg syns det hadde vært kult med noen gibson pickuper. har surra rundt på nettet og kommet fram til at gibson 500t i bro posisjon og gibson 496r i neck kan bli "groovy" :P

noen som vet noe om dett eller som har det? hadde vært supert med noen erfaringer eller ekspertise!

takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

496 & 500 er den klassiske heavy-comboen fra Gibson (typisk på Explorer & Flying V). Finens også bla. på LP classic. Har bare prøvd LP classic med dette settet, og det låt gromt nok d! Trur du vil bli fornøyd hvis du spiller heavy o.l.

Og dropp EMG da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 500t keramisk da?

Er ikke veldig overbegistra for keramiske mikker, men for all del, bedre enn emg..

Åssen musikk spiller du? Hva med å sjekke ut angus mikken (har ikke prøvd den selv men)

de er keramiske begge to tror jeg, er ikke det noe særlig? har sett mye på angus mikken, men er redd den "låser" seg til å såille ac/dc.. er hypp på noe som er litt mer allround. er ikke emg noe særlig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zakk Wylde er den eneste som klarer å spille bra med d syns jeg. Skjønner ikke helt hvorfor kan spiller med de, men d er en annen sak. Picupsa er kjeramiske ja, har ikke noe i mot d selv, men du får prøve litt rundt. DiMarzio & SD er jo selvfølgelig også noe du bør vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som jeg har sagt så mange ganger før jeg, kjøp EMG det er de beste hvis du skal spille rock\metall,

min mening ivertfall. Passer også kjempe bra til clean lyd, ja de funker egentlig til alt. I tilleg er det drit lett å

få til overtoner med de, spessielt når de er aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 500T / 490R i Les Paul'en min. 500T pickupen er fantastisk, skikkelig god rock lyd i den. Samma om det er keramisk eller alnico, så lenge det høres bra ut. Og det gjør 500T. 490R derimot var sånn midt på treet, den var ikke dårlig, men det var liksom ingenting spesielt med den. Har prøvd å bytte ut 490'en med Lindy Fralin, som også lager herlige pickuper, men den ble altfor svak i forhold til 500'en. :)

Edit: Ah, det var 496 du spurte om. Den har jeg ikke prøvd. :P

Endret av brownstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer jo litt ann på hva musikk du spiller, men hvis du er ute etter den klassiske LP, så er det nok Gibson 490R og 496T som rocker. Men hvis du vil et allsidig oppsett som funker fett til både metal, blues, jazz, rock, pop etc, så ville nå heller jeg gått for dette settet her:

Seymour Duncan SH-1 ’59 model i halsposisjon

Seymour Duncan SH-4 JB model

Hold deg vekke fra EMG pickups. De er mer oppskrytt enn grom-pickups. Les Paul er bygget med passive Pickups og det er det som lyder best. EMG er mye for metal, og det vil sette litt begrensninger for deg.

Begge de Seymour Duncan humbuckerene er Alnico V magneter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer jo litt ann på hva musikk du spiller, men hvis du er ute etter den klassiske LP, så er det nok Gibson 490R og 496T som rocker. Men hvis du vil et allsidig oppsett som funker fett til både metal, blues, jazz, rock, pop etc, så ville nå heller jeg gått for dette settet her:

Seymour Duncan SH-1 ’59 model i halsposisjon

Seymour Duncan SH-4 JB model

Hold deg vekke fra EMG pickups. De er mer oppskrytt enn grom-pickups. Les Paul er bygget med passive Pickups og det er det som lyder best. EMG er mye for metal, og det vil sette litt begrensninger for deg.

Begge de Seymour Duncan humbuckerene er Alnico V magneter.

okay, er det noen seymour duncan mikker som rocker skikkelig da? har sett litt mer på seymour duncan i dag, men har inntrykk av at de er lagd mest for strat og sånne type gitarer?

jeg er ute etter en skikkelig feit og fin, god "gammal" rocke lyd:) men som samtidig kan skrike og hyle litt hvis det er nødvendig :D

er ikke noe særlig fan av masse effektbrett og sånne ting, selv om jeg bruker det nå, fordi de originale mikkene i epiphonen låter dass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil bli fornøyd uansett om det er Seymour Duncans eller EMG-er du setter på gitaren din. Som eksempel kan det nevnes at Slash bruker SD Alcino 2 pickupper i både bridge og neck, Turbonegers egen Knut Schreiner bruker SD, og jeg vet Judas Priest, Zack Wylde og Kirk Hammet bruker EMG. EMG har nok litt mer output enn SD, nettopp fordi de er aktive, men har selv SD og dette funker meget bra også til metal og fete overtoner. Det sies at aktive pickupper fjerner litt av karakteren i gitaren, så har du en billig gitar KAN det derfor være lurt med EMG (Skal derimot ikke gå god for dette da jeg selv ikke har personlige erfaringer med EMG).

Og nei, Seymour Duncans er ikke bare for stratter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Sier som jeg har sagt så mange ganger før jeg, kjøp EMG det er de beste hvis du skal spille rock\metall,

min mening ivertfall. Passer også kjempe bra til clean lyd, ja de funker egentlig til alt. I tilleg er det drit lett å

få til overtoner med de, spessielt når de er aktive.

EMG er absolutt ikke det beste til rock. Til metal ala BLS, Priest, Metallica etc.. Ja, da passer kanskje EMG

bra. Men fyren kaller seg jo ikke Angus uten grunn, velger å tro at han er fan av AC/DC og vil derfor

spille en del AC/DC eller lignende.

Det er jo heller ikke god cleanlyd i EMG, og lett å få til overtoner?

Ja, men daså. Da er det jo lett for han å etterligne Zack Wylde?

Akkurat det han er ute etter regner jeg med.

Som Toffa vil jeg anbefale:

Seymour Duncan SH-1 ’59 model i hals og

Seymour Duncan SH-4 JB model

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sett med sd seth lover'e fra customshoppen pga. 4-ledere.Låter knall og takler det meste. jeg splitter de og da har du tele Og strat lyd, samt les paul lyd ved humbucker.Varm lyd i neck-buckeren låter jazz ved humbucker, fender ved splitt. Definert lyd i disse. Sint nok til metall.Absolutt verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG er absolutt ikke det beste til rock. Til metal ala BLS, Priest, Metallica etc.. Ja, da passer kanskje EMG

bra. Men fyren kaller seg jo ikke Angus uten grunn, velger å tro at han er fan av AC/DC og vil derfor

spille en del AC/DC eller lignende.

Det er jo heller ikke god cleanlyd i EMG, og lett å få til overtoner?

Ja, men daså. Da er det jo lett for han å etterligne Zack Wylde?

Akkurat det han er ute etter regner jeg med.

Som Toffa vil jeg anbefale:

Seymour Duncan SH-1 ’59 model i hals og

Seymour Duncan SH-4 JB model

Det stemmer.. vil spille ac/dc og lignende, men det er viktig at det ikke BARE er acdc de takler, må også fikse litt ozzy og lignedne. har du hørt dette oppesttet før? låter det bra? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.