Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha!


NancyRude

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tittet litt på den nye BB-serien til yamaha, og har funnet ut at jeg godt kunne tenkt meg en BB414.

Jeg har vært litt på utkikk etter en passiv bass med P/J mikrofoner i denne prisklassen, og yamaha har jeg vært storfornøyd med fra før. Dessuten ser denne bassen her helt nydelig ut!

Jimmy Bain brukte vel denne modellen på 80-tallet. B)

Er det noen her på forumet som har litt mer peiling på denne modellen?

Jeg har også sett og tenkt litt på en helt streit fender precision, eventuelt en precision special.

Ville noen av disse vært et bedre alternativ?

Bilde her:

http://image.www.rakuten.co.jp/ongaku/img10231762375.jpeg

Jeg spiller i et rock/hardrock-band, og er ute etter noe som kan gi meg den riktige, tighte og punchy'e lyden. Fra før har jeg en Yamaha RBX-774, som jeg egentlig er stort sett fornøyd med, men jeg har lyst på en til! :P

Det er lett å gå seg bort i jungelen, selvom det skal være enkelt og greit :P

På forhånd takk for hjelp og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall erfaringer med Fender Precision, som skal byttes ut med en Yamaha Attitiude II fordi jeg rett og slett har lyst på enda mer punch. Har hørt mye bra om Yamaha, og tror egentlig ikke det der er et dumt kjøp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg er en mangeårig fan av Yamaha sine BB-basser. Jeg synes det er fint at de har lansert noen "tribute" modeller, for jeg har savnet BB-bassene de siste årene.

Og disse bassene er bra, ingen tvil om det. MEN, for det er et stort men, de holder langt fra samme kvalitet som i "gamle dager." Disse BB-reissue-bassene er bygget i Korea, og er rimelige utgaver av "the real deal." De kan ikke måle seg med de japanske BB-bassene fra 80- og 90-tallet.

Her er "the real thing":

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=127346

Yamaha BB2000, med gjennomgående hals og full pakke.

Isolert sett kan de nye bassene nok være verdt pengene, men jeg ville sett meg litt rundt og forsøkt å fått fatt i en god gammel BB-bass brukt først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik vinrød BB414 du snakker om, og jeg vil skryte den opp i SKYENE!

Mer fantastisk bass til den prisen finnes ei. Jeg hadde fra før av en Yamaha RBX 374, men den leverte 110% drittlyd i forhold til denne bassen. Dessuten spiller bandet mitt 70'tallsrock, og man kan si at RBX'n passet regelrett dårlig inn.

Når det gjelder BB'n, gå for den passive. Den har bedre lyd enn den aktive.

Lyden man kan skru på tone-kontrollen er bassen er forøvrig helt syk. Skrur du den på 1, får du smørmyk tone til alt av hva rolige sanger du vil spille, og på 10 får du en så metallisk og skranglete tone at du skulle tro toget kom kjørende mot deg. Veldig punkete. Jeg pleier å holde meg mellom 5 og 7, avhengig av diverse.

Og en ting til; den er sexy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg er en mangeårig fan av Yamaha sine BB-basser. Jeg synes det er fint at de har lansert noen "tribute" modeller, for jeg har savnet BB-bassene de siste årene.

Og disse bassene er bra, ingen tvil om det. MEN, for det er et stort men, de holder langt fra samme kvalitet som i "gamle dager." Disse BB-reissue-bassene er bygget i Korea, og er rimelige utgaver av "the real deal." De kan ikke måle seg med de japanske BB-bassene fra 80- og 90-tallet.

Her er "the real thing":

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=127346

Yamaha BB2000, med gjennomgående hals og full pakke.

Isolert sett kan de nye bassene nok være verdt pengene, men jeg ville sett meg litt rundt og forsøkt å fått fatt i en god gammel BB-bass brukt først. :)

Et ord:

GAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord:

GAS

;) Enig helt ut i fingerspissene!

Jeg holdt på å kjøpe meg en Yamaha BB5000 i Gøteborg i 1986, men av praktiske grunner ble det ikke noe av (jeg hadde ikke noe kredittkort, min far hadde heller ikke, og å organisere kjøpet ble rett og slett litt for trøblete). Jeg har hatt 17-18 basser siden det, men jeg lurer på om jeg hadde hatt så mange om jeg den gangen hadde kjøpt den BB-en. Den var svart. Det var den "bassen som slapp unna" som jeg alltid har angret på at jeg ikke kjøpte. :)

Den, og en 67 Jazz bass som jeg lot være å kjøpe da jeg var på jakt etter min første skikkelige bass. Istedet kjøpte jeg en 80 P-bass... :blink: Fordi den var penere! :unsure: Jeg hadde bare spilt ett år på det tidspunktet, så det får være unnskyldningen min.

Velvel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.