Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min tilkommende Shamray Custom


bel

Anbefalte innlegg

Har lyst på en Shamray selv, men kallenavnet på Shamray innen gitarbyggerbransjen er Scamray :F

Det er vel heller innen en ganske sneversynt del av den (relativt proteksjonistiske) amerikanske gitarbyggerbransjen, tenker jeg. Hva skulle scammen bestå i? Å gi kundene det designet de vil ha på sin skreddersydde gitar?!

I såfall er vel også en skredder som lager dongeribukser for deg en scam.

Som det nevnes her sliter de en del administrativt, en del drittslenging mellom Michael Walker og Shamray åpenlyst på forumet (ble vel sletta ganske raskt)

I tillegg er en del av treverket de bruker av den kjipere grad, og Chernishev-mikkene skal visst ikke være noe å skrive hjem om, men jeg tror hvis en legger litt spenn i det, så kan en få en temmelig god gitar fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes her sliter de en del administrativt, en del drittslenging mellom Michael Walker og Shamray åpenlyst på forumet (ble vel sletta ganske raskt)

I tillegg er en del av treverket de bruker av den kjipere grad, og Chernishev-mikkene skal visst ikke være noe å skrive hjem om, men jeg tror hvis en legger litt spenn i det, så kan en få en temmelig god gitar fra dem.

Hva mener du med at treverket er av kjipere grad? Prisen varierer etter hva slags treverk du vil ha, selvfølgelig. Chernishev-mikkene er ikke deres mikker, men lages av en helt annen. Det er opp til deg om du vil ha det på gitaren din. Selv har jeg det og kan ikke si meg annet enn fornøyd, men hva andre måtte mene vet jeg ikke noe om. Både treverk og mikker er jo noe du velger selv ut fra dine preferanser, men jeg har ikke hørt noe om treverk av "kjipere grad" noen gang, har det vært snakkk om det på forumet der eller noe? Bare av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert Shamray (eller Scamray som noen liker å kalle dem). Jeg kjenner dog endel som har anskaffet og som ikke her helt fornøyde hverken med håndtverket, finish eller tone. I tillegg har det jo som nevnt her vært uforutsette lange delays over det hele.

Fet PRS kopi larseko, men syntes personlig du ikke burde akseptert den flammelønnstoppen, ser ikke helt matched ut :(

CS-0313_0087-opt.jpg

Hvor fornøyd er du med Shamray?

men jeg har ikke hørt noe om treverk av "kjipere grad" noen gang

Det finnes absolutt forskjellige grader av treverk innen samme sort, spesiellt med tanke på tonale kvaliteter. Altså ikek bare om der snakk om AAA eller AAAAA lønnetopp. Custom shop'en til ESP f.eks tar av en høyere hylle enn standardproduserte ESP'er f.eks når det kommer til valg av treverk (så en custom i mahogni har nok bedre tonale kvaliteter enn en standard i mahogni).

Endret av spz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert Shamray (eller Scamray som noen liker å kalle dem). Jeg kjenner dog endel som har anskaffet og som ikke her helt fornøyde hverken med håndtverket, finish eller tone. I tillegg har det jo som nevnt her vært uforutsette lange delays over det hele.

Fet PRS kopi larseko, men syntes personlig du ikke burde akseptert den flammelønnstoppen, ser ikke helt matched ut :(

Hvor fornøyd er du med Shamray?

men jeg har ikke hørt noe om treverk av "kjipere grad" noen gang

Det finnes absolutt forskjellige grader av treverk innen samme sort, spesiellt med tanke på tonale kvaliteter. Altså ikek bare om der snakk om AAA eller AAAAA lønnetopp. Custom shop'en til ESP f.eks tar av en høyere hylle enn standardproduserte ESP'er f.eks når det kommer til valg av treverk (så en custom i mahogni har nok bedre tonale kvaliteter enn en standard i mahogni).

Om min flammelønnstopp: Jeg har i utgangspunktet ikke betalt for AAA eller såkalt industrigrad av flammelønn, og synes i utgangspunktet det ikke gjør noe. Min er middels flammet. Jeg synes det er greit og gir min et spesielt utseende som jeg liker (min kropp var forøvrig opprinnelig ment for en annen gitar, derfor fikk jeg avslag i prisen).

Jeg er klar over at det finnes forskjellige grader av treverk, og det finnes selvfølgelig forskjellige typer av den samme sorten. Du har mahogni fra forskjellige steder, lønn fra forskjellige steder. Alt jeg har hørt tilsier at Shamray kjøper inn bra treverk. De har ikke noen stor produksjon, så alt de får inn er enten valgt ut for hånd eller kommer fra Shamrays egen skog (lønn). De har også et 50+ år gammelt lager med mahogni, men det koster noen hundrelapper ekstra. For alle topper over AAA grad så velger kunden ut trestykket selv. Jeg har hørt enkelte som har vært misfornøyd med noen (lettfiksede) setup-detaljer osv., men dårlig treverk har jeg aldri hørt noe om, derfor ble jeg litt usikker da det ble antydet at de har kjipere tre. Treverk varierer veldig, til og med i ett og samme tre, og jeg føler meg ganske sikker på at Shamray velger ut bra greier. De kjøper ikke inn store kvanta hvor de må ta en del drit på lasset.

Når det gjelder min Shamray så er jeg veldig fornøyd. Det var noen små setup-issues trodde jeg i begynnelsen, men det var nok mest treverk som beveget seg osv. Jeg tok den med til en proff gitarmaker og reparatør her i Oslo, og han hadde ingenting å utsette på håndtverket. Jeg skal nok være med på at Shamray som custom shop kanskje fremstår som litt uferdig og med litt svikt i rutinene, men håndtverket står ikke tilbake for noe. Min neste (nye) gitar kommer jeg til å ta fra Shamray, men da vil den sannsynligvis ikke ligge så nært opp til et produksjonsmerke.

Forsåvidt er det bare greit at Shamray forblir et tvilsomt merke for meg, da forblir prisene lave ;-)

Hvilke gitarer er det de du kjenner som er misfornøyde har, forresten? De ligger vel ute på Shamray-forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamray kan gjøre mye fett de. Men de tar ikke fem øre for å lage en kopi av for eksempel en Ken Lawrence Explorer om du kommer med et bilde du har funnet på nettet. Sjøl synes jeg det er umoralsk, siden dette er et one-of-a-kind instrument som noen har brukt MYYE tid (på å designe) og penger på. Kopier av masseproduserte gitarer og one-off customs har jeg ingen problemer med. Men jeg har sett både mye bra og mye latterlig ræva fra Shamray. Derfor hadde jeg heller valgt noe annet for mine custom gitarer.

Ken Lawrence-exploreren er vel selv basert på et masseprodusert design, så jeg kan ikke helt se problemet. Så lenge de ikke Shamray masseproduserer den, i alle fall. Den er ikke akkurat revolusjonerende. Og jo, de tar 5 øre for å lage den ;-) Hvilke latterlig ræva gitarer tenker du på? Vil du ha en stygg gitar så lager de nok det for deg også, men du vil fortsatt få en vellaget gitar.

Nå er det jo bare formen som er masseprodusert. Men uansett er de aller fleste instrumentene one offs som kunden har lagt utrolig mye tid og penger i, og Shamray gjør gjerne en kopi av noe slikt om du vil ha. Synes selv at det er umoralsk. Enkelt og greit. Det beste eksemplet på en latterlig Shamray var en KL Explorer med et slangeinnlegg. De hadde brukt jævla mye filler, dårlig blanding skjell og slangen selv så tjukk og stiv ut. Rett og slett elendig håndverk, og etter min mening er ett dårlig eksemplar som det ett for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamray kan gjøre mye fett de. Men de tar ikke fem øre for å lage en kopi av for eksempel en Ken Lawrence Explorer om du kommer med et bilde du har funnet på nettet. Sjøl synes jeg det er umoralsk, siden dette er et one-of-a-kind instrument som noen har brukt MYYE tid (på å designe) og penger på. Kopier av masseproduserte gitarer og one-off customs har jeg ingen problemer med. Men jeg har sett både mye bra og mye latterlig ræva fra Shamray. Derfor hadde jeg heller valgt noe annet for mine custom gitarer.

Ken Lawrence-exploreren er vel selv basert på et masseprodusert design, så jeg kan ikke helt se problemet. Så lenge de ikke Shamray masseproduserer den, i alle fall. Den er ikke akkurat revolusjonerende. Og jo, de tar 5 øre for å lage den ;-) Hvilke latterlig ræva gitarer tenker du på? Vil du ha en stygg gitar så lager de nok det for deg også, men du vil fortsatt få en vellaget gitar.

Nå er det jo bare formen som er masseprodusert. Men uansett er de aller fleste instrumentene one offs som kunden har lagt utrolig mye tid og penger i, og Shamray gjør gjerne en kopi av noe slikt om du vil ha. Synes selv at det er umoralsk. Enkelt og greit. Det beste eksemplet på en latterlig Shamray var en KL Explorer med et slangeinnlegg. De hadde brukt jævla mye filler, dårlig blanding skjell og slangen selv så tjukk og stiv ut. Rett og slett elendig håndverk, og etter min mening er ett dårlig eksemplar som det ett for mye.

Går ut fra at det er denne du sikter til: http://www.musicforums.ru/sh_int/browse_th...78474648&cpag=1

Vi har nok ikke helt samme synet på hva som er moralsk her. I denne situasjonen ser jeg ingen tapende parter. KL vil sannsynligvis ikke miste noe salg pga. enkelttilfeller som dette, og James Hetfield beholder nok egoet sitt en stund til. Det hadde vært noe helt annet om de hadde laget noen produksjonsmodell av det. 1 stk kunde er fornøyd for å ha fått laget akkurat den gitaren han ville ha seg. Jeg vil tro at det er vanskelig å få en direkte fra KL (svinaktig dyrt/lang leveringstid).

Dette slangeinnlegget, er det forresten kopi av et KL-slangedesign? Såvidt jeg skjønner er det han som bestilte som kom med tegninger, men jeg finner ikke noe tilsvarende på nettet. Den sola (rising sun?) som er på en annen KL finner jeg dog.

Når det gjelder håndtverket, så kan jeg ikke si jeg ser noe filler å snakke om på de bildene, hvis du ikke snakker om jpg-artefaktene på et par av dem. Dårlige skjell? Vet ikke, kan ikke si jeg reagerer på det. Jeg hadde ikke valgt et slikt inlay selv, men det er nå opp til den som bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn alle Shamray KL'ene med litt forseggjorte innlegg (som dette og solinnlegget) rett og slett suger sammenlignet med Ken Lawrence selv. Og skal du ha Shamray til å gjøre noe så avansert som Lawrence gjør (innlegg og fiberopptikk) så kan du faktisk ende opp ganske nær prisen på en ekte KL (selv om ventetidene er på langt over ett år). Det er rett og slett bare å sammenligne de to. Shamrays innlegg ser veldig flate og døde ut, og slangen ser forferdelig ut. Om jeg kom med noen crappy tegninger til Shamray så ville de heller lagd den stygg enn å foreslå litt endringer som ville fått ideen min til å se mye bedre ut? Det virker underlig for meg. Om du ser på tennene og tungen på slangen så ser du hva jeg mener med filler. Som regel har KL'er (og flere custom instrumenter av denne typen) MYE mindre biter skjell som er satt sammen, og veldig små detaljer i innlegget som du ikke kan se noe filler rundt. Dette har jeg aldri sett på noen Shamray. Derimot så jeg en Shamray LP med en utskjært valnøtt topp som virkelig så fantastisk ut, det må jeg si. Men så kom den på nærmere eller over 5 000 dollar også.

Når det gjelder enklere ting (som sikkert de fleste bestiller også) så gjør Shamray gode jobber, men KL kopiene med mer forseggjorte innlegg beviser iallfall for meg at det er mer jevne og greie instrumentmakere som jobber der. Og personlig ville jeg heller hatt en bloddyktig en til å jobbe med mitt custom instrument.

Men jeg må uansett si at jeg ville hatt en Shamray over en Gibson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter og sikler, ja? ;-)

He. Blir bra dette, Kaspar. Vet godt at du ikke kommer til å bli misfornøyd :-) Sitter og titter på fuglene mine her nå og småfantaserer om en Shamray til. Hvis du er lur så betaler du de siste pengene nå snart, dollarkursen er jo vanvittig fordelaktig for deg nå.

Lars Erik

Dette ble da plutselig veldig interessant.

Jeg satte meg nettopp opp en gitar på den siden deres, men fant ikke alle alternativ jeg ville ha der.

Hvordan fungerte det da du ville ha gitaren totalt Custom made? Sendte du de mail med spesifikasjonene du ville ha? Kan de levere andre ting enn det som står på skjemaet deres? F.eks Duncan humbuckere osv?

Fikk du gitaren sendt til Norge? Hvordan gikk det..? Og hva ble frakt? Regner med moms kommer i tillegg da...

Setter pris på svar om du vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble da plutselig veldig interessant.

Jeg satte meg nettopp opp en gitar på den siden deres, men fant ikke alle alternativ jeg ville ha der.

Hvordan fungerte det da du ville ha gitaren totalt Custom made? Sendte du de mail med spesifikasjonene du ville ha? Kan de levere andre ting enn det som står på skjemaet deres? F.eks Duncan humbuckere osv?

Fikk du gitaren sendt til Norge? Hvordan gikk det..? Og hva ble frakt? Regner med moms kommer i tillegg da...

Setter pris på svar om du vet noe om dette.

Hm, du fikk vel en PM, men kort: send en mail til Michael Walker (e-postadressen står vel der) og hør om ting som ikke står i skjemaet. Det som står der er bare ting de har rimelig oppdaterte priiser på osv, har du spesielle ønsker så er det vanskelig å fange det opp der. De skaffer vel det meste, og gjør det meste så lenge det holder noenlunde mål kvalitetsmessig. Jeg hentet gitaren selv, så det ble ikke frakt. Frakten står vel på den siden du har vært på, og moms kommer i utgangspunktet i tillegg, ja. Det slapp jeg da jeg hentet den selv (da er også momsgrensa mye høyere).

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du fikk vel en PM, men kort: send en mail til Michael Walker (e-postadressen står vel der) og hør om ting som ikke står i skjemaet. Det som står der er bare ting de har rimelig oppdaterte priiser på osv, har du spesielle ønsker så er det vanskelig å fange det opp der. De skaffer vel det meste, og gjør det meste så lenge det holder noenlunde mål kvalitetsmessig. Jeg hentet gitaren selv, så det ble ikke frakt. Frakten står vel på den siden du har vært på, og moms kommer i utgangspunktet i tillegg, ja. Det slapp jeg da jeg hentet den selv (da er også momsgrensa mye høyere).

Ja, fikk det, har bare ikke rukket å takket for det enda...:)

Takk takk.

Har sendt mail, og mailer frem og tilbake nå.

Kjapp med å svare han fyren, + kjapp med priser osv.

Enkelt og greit virker det, noe som lover bra:)

Lurer på å få laget to gitarer der nå, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk det, har bare ikke rukket å takket for det enda...:)

Takk takk.

Har sendt mail, og mailer frem og tilbake nå.

Kjapp med å svare han fyren, + kjapp med priser osv.

Enkelt og greit virker det, noe som lover bra:)

Lurer på å få laget to gitarer der nå, hehe.

Høres jo morsomt ut. Har du sett på andre gitarbyggere også? Man har jo en del i Polen som gjør tilsvarende jobber; Witkowski, Rek, Ran etc. Man kan jo maile litt rundt etterhvert som man har klart for seg hvordan gitarene skal se ut. Men Shamray virker kanskje som de mest allsidige av disse, selv om de kanskje ikke er kjappest etc. Uansett er det litt OK at de tar seg betalt i $$$ nå som kursen er gunstig, så det hadde nok blitt dyrere i EU-landene selv om prisnivået i utgangspunktet er ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en Ran kopi av Hetfield sin sunray KL. Inlayet drepte og voldokt Shamray sitt forsøk. Witkovski (eller hva han nå het) skal visst lage helt fantastiske instrumenter. Men han er ikke like allsidig på finisher.

Kan ikke si jeg så stor forskjell på Ran- og Shamray sine sunray-inlay, men det er nå så. Kan du leve med Ran-logoen så er den sikkert fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.