Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min tilkommende Shamray Custom


bel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har da vært så dristig å bestille en custom gitar fra noe så eksotisk som Moskva...

Her er da de nyeste bildene av gitaren som jeg skal hente i Russland nå i begynnelsen av juli. Tar gjerne i mot kommentarer på utsende og annet som lar seg kommentere. Skal få lastet opp flere bilder senere...

post-676-1147696939_thumb.jpg

post-676-1147696953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en måke, men en Albatross!!! =)

Ferdige bilder kommer, men det blir nok ikke før jeg kommer hjem igjen fra Russland den 10. juni.

Det stemmer jeg er Kaspar... Kjenner jeg deg baron?

Noen facts:

Kroppen er i Mahogney, halsen i lønn og gripebrettet i Ibenholt (helt svart!)

Den kommer til å ha en SHS konfigurasjon, med KINMAN singlecoils i hals og bro og en Cherneychev humbucker (håndtvunnet og etter SD PAF 59 spesifikasjoner) i mellompossisjon. To tone roller pots (tenk Jazzmaster/Jag) en til singlecoil og en til humbucker. To volum knotter (sc/hum). Tilslutt tre on/off pinner som styrer hver av pickupene, altså ingen switch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner meg ikke, men jeg henger _mye_ inne på Shamray-sidene :D

Du sitter og sikler, ja? ;-)

He. Blir bra dette, Kaspar. Vet godt at du ikke kommer til å bli misfornøyd :-) Sitter og titter på fuglene mine her nå og småfantaserer om en Shamray til. Hvis du er lur så betaler du de siste pengene nå snart, dollarkursen er jo vanvittig fordelaktig for deg nå.

Lars Erik

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know... hadde tenkt å betale nå i de nærmeste dagene. Har liksom aldri vært et alternativ å rusle rundt i Moskva med en sekk penger bare for å være sikker på at jeg får gitaren =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på en Shamray selv, men kallenavnet på Shamray innen gitarbyggerbransjen er Scamray :F

Det er vel heller innen en ganske sneversynt del av den (relativt proteksjonistiske) amerikanske gitarbyggerbransjen, tenker jeg. Hva skulle scammen bestå i? Å gi kundene det designet de vil ha på sin skreddersydde gitar?!

I såfall er vel også en skredder som lager dongeribukser for deg en scam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager de custom gitarer etter dine spesifikasjoner?

var inne på siden, og det var noen råe gitararer der må jeg si! sjekk ut dime gitaren.

Hva ligger prisene på ca?

Ja, de bygger akkurat det du vil de skal bygge. Alt skjer for hånd, så det er få begrensninger, men de satser vel stort sett på solidbodies og chambered (gitarlingoen min er litt dårlig på norsk). Skal du ha helakustisk så blir det fort veldig dyrt. Prisene ligger på alt fra $1000 til (ubegrenset), men du får vel en tilsvarende PRS/Gibson Les Paul (ikke nødvendigvis kopi, men i det samme sjiktet av gitarer med litt pynt, carving og fjas) til $1500-2000, en enkel V-type gitar med Kahler/original Floyd Rose eller noe rundt $1500 etc. Det er bare å leke seg med priskalkulatoren: http://shamraybass.com/guitar/

Jeg personlig betalte $1900 for denne:

20060212-6.jpg

Det skal ikke stikkes under en stol at jeg var på utkikk etter noe PRS-aktig, men her fikk jeg nå min egen variant, med min foretrukne halsprofil, ibenholt gripebrett, bindinger og matchende flammelønn på headstock, samt en flott ørn i abalone og trussrod-cover i ibenholt med initialene mine innlagt i perlemor :-)

http://www.restless.no/Members/larseko/pho...%20CS-0313/view

Det som har vært litt problemet med Shamray i et par år er at det administrative har vært litt frem og tilbake, slik at det har blitt forsinkelser med shipping og bestilling av hardware, pickups osv. Det ser ut til at de har fått orden på disse tingene nå, etter noen omstruktureringer. Og selv om det kan se ut som om de lager mye kopier (derfor sikkert Scamray-ordspillet), så vil de selvfølgelig helst ha skikkelige custom-ordre (de ordner alt fra treskjæring til motivlakk og metallbearbeiding osv). Men mange er nok som meg når de bestiller sin første custom-gitar over nett, at de iprøver med noe relativt trygt først og kanskje gjør noen modifiseringer i forhold til originalen. Det er f. eks. en del som er glad i Les Pauler, men som gjerne vil ha gjennomgående hals og en mer ergonomisk utforming på hælen, gjerne sammen med ølmageinnsving ;-) Men nå ble jeg visst revet litt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamray kan gjøre mye fett de. Men de tar ikke fem øre for å lage en kopi av for eksempel en Ken Lawrence Explorer om du kommer med et bilde du har funnet på nettet. Sjøl synes jeg det er umoralsk, siden dette er et one-of-a-kind instrument som noen har brukt MYYE tid (på å designe) og penger på. Kopier av masseproduserte gitarer og one-off customs har jeg ingen problemer med. Men jeg har sett både mye bra og mye latterlig ræva fra Shamray. Derfor hadde jeg heller valgt noe annet for mine custom gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamray kan gjøre mye fett de. Men de tar ikke fem øre for å lage en kopi av for eksempel en Ken Lawrence Explorer om du kommer med et bilde du har funnet på nettet. Sjøl synes jeg det er umoralsk, siden dette er et one-of-a-kind instrument som noen har brukt MYYE tid (på å designe) og penger på. Kopier av masseproduserte gitarer og one-off customs har jeg ingen problemer med. Men jeg har sett både mye bra og mye latterlig ræva fra Shamray. Derfor hadde jeg heller valgt noe annet for mine custom gitarer.

Ken Lawrence-exploreren er vel selv basert på et masseprodusert design, så jeg kan ikke helt se problemet. Så lenge de ikke Shamray masseproduserer den, i alle fall. Den er ikke akkurat revolusjonerende. Og jo, de tar 5 øre for å lage den ;-) Hvilke latterlig ræva gitarer tenker du på? Vil du ha en stygg gitar så lager de nok det for deg også, men du vil fortsatt få en vellaget gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.