Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig lyd i ampen din?


hucker

Anbefalte innlegg

Lyden vil også variere fra hus til hus...pga. strømmen.

Her hjemme hvor strømsystemet er passe gammelt, låter ampene vanligvis rævva...på øvingslokalet, som er en del nyere låter ampen(E) en gooooood del bedre :)

Og hvorfor skulle strømmen vært dårligere hjemme hos deg. All møkka kommer jo fra overføringsnettet og alle andre hus som er koblet til nettet. Dessuten er det vel likerettere i alle forsterkere som sørger for å rydde opp i dårlig vekselspenning. Da setter jeg heller en knapp på at det er bedre akustikk på øvingslokalet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel likerettere i alle forsterkere som sørger for å rydde opp i dårlig vekselspenning. Da setter jeg heller en knapp på at det er bedre akustikk på øvingslokalet ditt.

Likeretteren i seg selv fjerner ikke støy - den likeretter bare halvperiodene i vekselspenningen slik at begge halvperiodene peker samme veien. Støy inkludert.

For å *glatte ut* spenningen kreves det kondensatorer som lagrer energien mellom kurvetoppene. Jo større jo bedre, innen fornuftens grenser. Problemet i rørforsterkere er at disse av praktiske og kostnadsmessige hensyn ikke kan lages særlig store, og dermed blir reguleringen til strømforsyningen dårlig. Forsterkere med chokes (ser ut som en liten ekstra trafo) er noe bedre regulert enn de som bare bruker kondensatorer.

Men poenget med akustikken i øvingslokalet er meget godt - og er det jeg ville satt fingeren på først også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som ikke tror at strømmen har noe å si?

Tror dere at en Furman power contidioner er en stor bløff?

(Jeg kan ikke dette, men vet at den er "laget" for å tildele "ren" strøm til utstyret....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt elektronisk utstyr er mer eller mindre utsatt for støy som sniker seg inn via strømforsyningen. Det er bare et spørsmål om hvor mye - og hvor mye slik støy undertrykkes av det generelle designet på boksen.

Mange apparater har støyfilter innebygget, men langt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.