Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig lyd i ampen din?


hucker

Anbefalte innlegg

...flytte den et annet sted i rommet?

Det er en ting jeg legger merke til når folk tester amper og gitarer: De snakker sjelden om *hvor* de har testet de, hva slags rom det er snakk om, og hvilken plassering som brukes.

Her er et par kjappe fakta når det gjelder lyd i "lukkede rom":

- Rommet kan påvirke lyden ved ulike frekvenser med normalt +/- 5-10dB. +/-20dB er ikke uvanlig.

- Hjørneplassering vil gi boost i bassen.

- Lytterens plassering er like viktig.

- Møblementet i rommet vil også være med å forme lydbildet.

Så om du er misfornøyd med en amp - prøv å flytte kabinettet/ampen litt rundt i rommet, eller eksperimenter med møblement og tepper på vegger etc. Prøv også å variere lytteposisjonen i forhold til kabinettet. Du kan risikere å bli overrasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden vil også variere fra hus til hus...pga. strømmen.

Her hjemme hvor strømsystemet er passe gammelt, låter ampene vanligvis rævva...på øvingslokalet, som er en del nyere låter ampen(E) en gooooood del bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig konstruert forsterker i så fall ;) Men det er vel en del amper som sliter med dårlig PSRR ja.

Et par støyfilterkondiser (X/Y-kondensatorer) på primærsida kan muligens løse dette tli en viss grad.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunnskap om elektronikk er ikke-eksisterende, men surt strømnett kan da forårsake en del krøll i lyden? En god forsterker vil selvsagt redusere effekten av dette (trodde det for gitarforsterkere skulle være mulig å få det til å bli ubetydelig lite, tar jeg feil?), men noe problemer vil det alltids være ... ?

Et par tunge tepper (både på gulv og vegg) kan være greit for å rydde opp i akustikken i et rom, uten at man ender opp med grusomt stygt interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass-ampen min skurrer hvertfall som bare fy hvis jeg ikke er i kontakt med noe mekanikk/strenger på bassen. Nå er heller ikke jeg noen elektronikk-ekspert, men jeg tror det kommer av at jeg ikke har jorda strømuttak på rommet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunnskap om elektronikk er ikke-eksisterende, men surt strømnett kan da forårsake en del krøll i lyden? En god forsterker vil selvsagt redusere effekten av dette (trodde det for gitarforsterkere skulle være mulig å få det til å bli ubetydelig lite, tar jeg feil?), men noe problemer vil det alltids være ... ?

Ja - enhver forsterker vil ha en viss PSRR - power supply rejection ratio (målt i dB, høye tall er bedre). Uheldigvis for oss gitarister er typiske rørkonstruksjoner plaget med en relativt dårlig PSRR, og dermed vil støy på nettet kunne snike seg inn.

Forsterkere med høy negativ feedback kan oppnå svært gode tall for PSRR, men igjen, uheldigvis for gitarister er høy negativ feedback noe som tar bort egenlyden til rør (det reduserer forvrengning, både ønsket og uønsket). Negativ feedback i gitarforsterkere brukes derfor stort sett lokalt i trinn som ikke skal generere forvrengning.

Løsningen for røramper er å sørge for god filtrering i strømforsyningen så den blir så glatt som mulig, samt nettfilter i form av kondensatorer på primærsida av trafoen. Uheldigvis betyr dette høyere kostnad, siden det er snakk om høye spenninger og dyre kondensatorer.

Men oppsummeringsmessig: Det er helt klart en fare for at gitarforsterkere kan plages med støy på nettet, dersom de har rørkonstruksjon. Transistordesign bør kunne lages så å si støyfrie i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass-ampen min skurrer hvertfall som bare fy hvis jeg ikke er i kontakt med noe mekanikk/strenger på bassen. Nå er heller ikke jeg noen elektronikk-ekspert, men jeg tror det kommer av at jeg ikke har jorda strømuttak på rommet mitt.

En annen mulighet er at det er mye elektromagnetisk støy der du spiller - pickuper på gitarer har høy impedans og kan fort finne på å plukke opp mye rart rett fra lufta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.