Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klassisk musikk!


Floydian

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk veldig lyst til å begynne å skrive klassiske sanger og har begynt å skrive noe. Problemet er at jeg er HELT blank på hva som er hva i klassisk musikk. Kan dere gi meg litt informasjon (lengde, akter osv) om disse?:

Symfonier

Piano/fiolinkonserter

Sonater

Invensjoner

Overturer

++

Endret av Floydian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hyggelig at noen har skjønt det.

Først og fremst kan du lære deg at når man snakker om klassisk musikk, så heter det ikke en "sang", med mindre det faktisk er en sanger innvolvert, og selv ikke da kan det alltid kalles en sang. Det brukes andre ord som verk, stykke, sats osv.

En symfoni er et større orkesterstykke som ofte deles inn i 4 "satser", altså mindre biter. Symfonien ble utviklet under wienerklassisismen og en sentral komponist fra den tida er Haydn -> som ofte blir kalt symfoniens far. En vanlig måte å dele inn en symfoni på er. Hurtig - langsom - dansesats - hurtig. Av senere mestere av denne formen bør Mahler og Sjostakovitsj nevnes.

Konserter deles tradisjonellt inn i 2 former, concerto grosso og solo konsert. Concerto grosso er en konsert med flere instrumeter i fokus, et eksempel på dette kan være bachs brandenburg concerto nr.2. En solokonsert er et stykke med et soloinstument i fokus. Solisten kan opptre helt alene, eller med andre (f.eks et orkester). Et eksempel kan være Chopins pianokonsert i Em. Slike konserter deles som regel inn i 3 satser -> hurtig - langsom - hurtig.

Hvis jeg var deg hadde jeg samlet endel musikk fra wienerklassismen, det er "easy listening". Etterhvert kan du begynne med litt senere musikk. F.eks fra romantikken.

Har ikke så god tid til å forklare nå. Kom gjerne med mer konkrete spørsmål.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt sikter du når det gjelder å skrive musikk? Nå vet jeg ikke hvor mye du kan fra før, men en god start kan være å holde et overblikk vertikalt, når du skriver for flere stemmer, det vil si at du er klar over hva slags akkord stemmene sammen danner. Ellers MÅ du kunne noter, og bør være flink til å synge fra bladet. Et annet must er orkestrasjon. Du må ha kunnskap om instrumentene du skriver for. Jeg har brukt: samuel adler - the study of orchestration, med cd-samling. Det regnes som absolutt en av de beste bøkene til selvstudium av orkestrasjon. Med cd´er koster boka oppmot 1500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt sikter du når det gjelder å skrive musikk? Nå vet jeg ikke hvor mye du kan fra før, men en god start kan være å holde et overblikk vertikalt, når du skriver for flere stemmer, det vil si at du er klar over hva slags akkord stemmene sammen danner. Ellers MÅ du kunne noter, og bør være flink til å synge fra bladet. Et annet must er orkestrasjon. Du må ha kunnskap om instrumentene du skriver for. Jeg har brukt: samuel adler - the study of orchestration, med cd-samling. Det regnes som absolutt en av de beste bøkene til selvstudium av orkestrasjon. Med cd´er koster boka oppmot 1500 kr.

Den hørtes veldig spennende ut. Kan du få kjøpt den på den notesjappa i Oslo (Norges musikkforlag) eller den bestilles på internett?

ps: lærer du om noe av dette oxo på u.i.o. eller er det selvstudium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka kan kjøpes overalt. Jeg kjøpte den på akademika på blindern. Vet de har den på amazon også. Boka er veldig spennende. Cd samlingen inneholder videoer og lydklipp.

ps: lærer du om noe av dette oxo på u.i.o. eller er det selvstudium?

hva mener du? orkestrasjonen eller det andre jeg har skrevet lenger opp? orkestrasjon er et emne jeg først kan ta etter sommeren. Så det jeg kan hittil er selvstudium. Mye av det andre jeg skriver har jeg lært med selvstudium som resultat av emner på u.i.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på bach (både forum og ordentlige). De har peiling begge to.

Selv så har jeg boka "Satslære" av Roger Jeffs. Den er fin for å lære det grunnleggende innenfor komponering, men den legger størst vekt på korallharmonisering (Kor). Selvfølgelig er det fullt mulig å bruke dette til å komponere for instrumenter også, men det hjelper for å fremme det "vertikale overblikket" (:P)..

Ellers er jo jeg dårlig fersk på området selv, og jobber med det mest i skolesammenheng, men det er veldig moro i det man klarer å fullføre en oppgave, og høre at det faktisk blir musikk ut av det!!

Edit: Du kan jo stoffet ditt jo!

Endret av Mikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floydian. Veldig kult om du kunne lagt ut noen utkast, så kan du få ordentlig kritikk på det du gjør.

koralharmonisering er som Mikke sier, veldig fint som basis. Jeg vil si at det viktigste du lærer er stemmeføring, og forholdet mellom akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.