Web Analytics
Jump to content

Klassisk musikk!


Floydian
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk veldig lyst til å begynne å skrive klassiske sanger og har begynt å skrive noe. Problemet er at jeg er HELT blank på hva som er hva i klassisk musikk. Kan dere gi meg litt informasjon (lengde, akter osv) om disse?:

Symfonier

Piano/fiolinkonserter

Sonater

Invensjoner

Overturer

++

Edited by Floydian
Link to comment
Share on other sites

Hei. Hyggelig at noen har skjønt det.

Først og fremst kan du lære deg at når man snakker om klassisk musikk, så heter det ikke en "sang", med mindre det faktisk er en sanger innvolvert, og selv ikke da kan det alltid kalles en sang. Det brukes andre ord som verk, stykke, sats osv.

En symfoni er et større orkesterstykke som ofte deles inn i 4 "satser", altså mindre biter. Symfonien ble utviklet under wienerklassisismen og en sentral komponist fra den tida er Haydn -> som ofte blir kalt symfoniens far. En vanlig måte å dele inn en symfoni på er. Hurtig - langsom - dansesats - hurtig. Av senere mestere av denne formen bør Mahler og Sjostakovitsj nevnes.

Konserter deles tradisjonellt inn i 2 former, concerto grosso og solo konsert. Concerto grosso er en konsert med flere instrumeter i fokus, et eksempel på dette kan være bachs brandenburg concerto nr.2. En solokonsert er et stykke med et soloinstument i fokus. Solisten kan opptre helt alene, eller med andre (f.eks et orkester). Et eksempel kan være Chopins pianokonsert i Em. Slike konserter deles som regel inn i 3 satser -> hurtig - langsom - hurtig.

Hvis jeg var deg hadde jeg samlet endel musikk fra wienerklassismen, det er "easy listening". Etterhvert kan du begynne med litt senere musikk. F.eks fra romantikken.

Har ikke så god tid til å forklare nå. Kom gjerne med mer konkrete spørsmål.

Edited by jsbach
Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt sikter du når det gjelder å skrive musikk? Nå vet jeg ikke hvor mye du kan fra før, men en god start kan være å holde et overblikk vertikalt, når du skriver for flere stemmer, det vil si at du er klar over hva slags akkord stemmene sammen danner. Ellers MÅ du kunne noter, og bør være flink til å synge fra bladet. Et annet must er orkestrasjon. Du må ha kunnskap om instrumentene du skriver for. Jeg har brukt: samuel adler - the study of orchestration, med cd-samling. Det regnes som absolutt en av de beste bøkene til selvstudium av orkestrasjon. Med cd´er koster boka oppmot 1500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt sikter du når det gjelder å skrive musikk? Nå vet jeg ikke hvor mye du kan fra før, men en god start kan være å holde et overblikk vertikalt, når du skriver for flere stemmer, det vil si at du er klar over hva slags akkord stemmene sammen danner. Ellers MÅ du kunne noter, og bør være flink til å synge fra bladet. Et annet must er orkestrasjon. Du må ha kunnskap om instrumentene du skriver for. Jeg har brukt: samuel adler - the study of orchestration, med cd-samling. Det regnes som absolutt en av de beste bøkene til selvstudium av orkestrasjon. Med cd´er koster boka oppmot 1500 kr.

Den hørtes veldig spennende ut. Kan du få kjøpt den på den notesjappa i Oslo (Norges musikkforlag) eller den bestilles på internett?

ps: lærer du om noe av dette oxo på u.i.o. eller er det selvstudium?

Link to comment
Share on other sites

Boka kan kjøpes overalt. Jeg kjøpte den på akademika på blindern. Vet de har den på amazon også. Boka er veldig spennende. Cd samlingen inneholder videoer og lydklipp.

ps: lærer du om noe av dette oxo på u.i.o. eller er det selvstudium?

hva mener du? orkestrasjonen eller det andre jeg har skrevet lenger opp? orkestrasjon er et emne jeg først kan ta etter sommeren. Så det jeg kan hittil er selvstudium. Mye av det andre jeg skriver har jeg lært med selvstudium som resultat av emner på u.i.o.

Link to comment
Share on other sites

Hør på bach (både forum og ordentlige). De har peiling begge to.

Selv så har jeg boka "Satslære" av Roger Jeffs. Den er fin for å lære det grunnleggende innenfor komponering, men den legger størst vekt på korallharmonisering (Kor). Selvfølgelig er det fullt mulig å bruke dette til å komponere for instrumenter også, men det hjelper for å fremme det "vertikale overblikket" (:P)..

Ellers er jo jeg dårlig fersk på området selv, og jobber med det mest i skolesammenheng, men det er veldig moro i det man klarer å fullføre en oppgave, og høre at det faktisk blir musikk ut av det!!

Edit: Du kan jo stoffet ditt jo!

Edited by Mikke
Link to comment
Share on other sites

Floydian. Veldig kult om du kunne lagt ut noen utkast, så kan du få ordentlig kritikk på det du gjør.

koralharmonisering er som Mikke sier, veldig fint som basis. Jeg vil si at det viktigste du lærer er stemmeføring, og forholdet mellom akkorder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.