Web Analytics
Jump to content

Pedalbrett "must-haves"

cocaine
 Share

Recommended Posts

Noen tips på hva man "må ha"? Jeg er eneste gitarist i band og trenger kunne håndtere et utall forskjellige sanger, stort sett rock. Beatles, Red Hot Chili Peppers, osv.

Foreløpig har jeg Boss Tremolo (Tr3), Flanger (2), Blues driver, Metal Zone (mt2), Big Muff (usa). + En Wox WAH

Modulasjon/synth typer er noe jeg kan trenge (Phaser?)

Videre lurer jeg på om GE-7 (7band equalizer) kan gjøre store endringer (som fungerer) på lyden, eller om den er mer bare for å kutte gjennom med lyden/definere soundet man allerede har.

Edited by cocaine

Hiv inn chorus og. EQ funker fett i loopen til å tighte opp lydbildet litt osv, mye morro du kan gjøre med en god EQ.

Edit: Har du ikke delay?

Edited by jcberg

Hiv inn chorus og. EQ funker fett i loopen til å tighte opp lydbildet litt osv, mye morro du kan gjøre med en god EQ.

Edit: Har du ikke delay?

Trenger du tight lydbilde er en kompressor hakket greiere å ha, gjerne i loopen, men funker også greit foran ampen.

Volum og wah er for min del rimelig essensiellt, en tuner som lett kan brukes i live-sammenheng er og viktig.

Ellers kan du jo se hva jeg har på brettet mitt i signaturen min. Delay og chorus er for min del viktig.

Har hørt mye om arion chorusen, jeg vet dog ikke hvor godt den lyder i mono-oppsett(jeg anntar du kjører mono-oppsett) :) . T-rex replica har jeg også hørt svært mye bra om, men prisen kan bli litt høy. Når det gjelder phasere er vel mxr phase 90 en "bankers" :P

Når det gjelder wah, ville jeg valgt fulltone eller dunlops 535Q.

Har en Vox AC30 (reverb/overdrive) amp hjemme, men på øving er det en 100W fender (husker ikke detaljene, men den er uten vreng).

Har en Vox Wah Wah 847(tror jeg?) som funker bra.

Hatet metal zone i og la den i en boks etter jeg kjøpte den, men etter at jeg fikk en litt mer proff gitar (gibson LP) synes jeg den låt ganske bra. Foreløpig liker jeg ikke muff, den har en tendens til å gjøre lyden rund (vanskelig å forklare, men at lyden blir "muffled" :) kanskje litt av poenget med den)

Chorus har jeg testet noen varianter av uten at jeg ser det heelt store bruksområdet.

Delay og Equalizer er nok sikre kjøp. DD-6 (boss) virker jo jævlig fet da.

Det snakkes mye om effekt loop, er det en faktisk loop vi snakker om her eller er det bare et uttrykk? Mulig litt dumt spørsmål :) Jeg har i allefall kun mine effekter i en kjede ut til amp, med wah-wah som siste ledd og distr i starten.

DISCLAIMER: Dette er basert på min egen smak og behag. Det finnes millioner av pedaler og brett der ute, og jakten på det "riktige" brettet og den "beste" pedalen kan være lang og dyr... Det du er fornøyd med og som funker for deg og din spillestil er BRA.

Jeg ser at du har tre distortion-pedaler, det burde holde. Ikke kast MT2-pedalen, den må du jo ha hvis du skal spille skikkelig 80talls-heavy, og det gjør vi jo alle innimellom :) Evt. kan du bygge den om med et mod-kit, f.eks fra monteallums.com.

Skru deg inn til brukbare lyder, og kombiner evt. BD-2 og big muff for mer variasjon. Prøv deg fram med rekkefølgen pedalene står i, det kan være stor forskjell på bd-2 -> Big Muff og Big Muff -> BD-2.

Det første jeg ser du "mangler" er en volumpedal, dernest en delay. Chorus kan også være kjekt, særlig for litt 80talls balladespilling eller syrepop.

Med "loop" og "effekt loop" mener nok de fleste effektsløyfa på forsterkeren (effects out/in), her er det vanlig å koble effekter som delay, chorus og flanger. Siden du bruker to forsterkere, er det enklere for deg å lage all vrenglyd og effekter på pedalbrettet, og la ampen stå stilt inn på bra cleanlyd.

Hvis du bruker vrengen i forsterkeren, blir det for grautete av å ha f.eks flanger og ikke minst delay FORAN vrengen i signalkjeden, derfor havner disse ofte i effektsløyfa.

EQ kan være greit, men du kan også bruke to distortion-pedaler sammen hvis du trenger boost til soloer o.l.

Compressor er også kjekt, men kanskje mest hvis du spiller mye funk/clean rytme-gitar. Billig og bra kompressor er f.eks en brukt BOSS CS-3 bygd om med sett fra monteallums.com, jeg har denne og den funker veldig bra.

Som sagt: Prøv deg fram. Kjøp deg daisy-chain-kabler (90 kroner hos godlyd.no) og koble flere effekter på samme strømforsyning, det går helt fint.

Jeg skjønner ikke hva dere snakker om med loop og ting og tang.

Jeg har 5 pedaler.

Sånn er rekkefølgen:

Gitar, wha, overdrive,distortion,chorus, octave og rett i Cube 30 :)

Blir det noen annen lyd visst jeg bytter ompå rekkefølgen?

Litt usikker her.................

rekkefølgen har egentlig alt å si, det merker du fort hvis du stokker om på vrengboksene :) men rekkefølgen din så jo ikke dum ut, hva spiller du?

Diverse. KISS, Zakk og slike ting.....