Web Analytics
Jump to content

Carvin Legacy

vwh
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å snakke litt om Carvin Legacy.

VL1001.jpg

Er det noen her inne som har erfaringer/testet denne forsterkeren? Meninger og synspunkter?

For de som ikke kjenner til den, dreier det seg om en to-kanals 100/50W EL34 rørforsterker (topp/combo).

Det er en forsterker som det ikke snakkes som mye om, noe jeg personlig syns er synd.

Den høres etter mine ører ganske unik ut i forhold til andre forsterkere i tilsvarende prisklasse (og til en viss grad høyere). Den er voicet ganske dypt, og tone-pot'ene spenner over et større område enn hva som standard på de fleste andre forsterkere. Dette gir på mange måter god fleksibilitet, men samtidig beholder den sitt særpreg. Den låter veldig varmt, og deler flere karakteristika med den varme mellomtonen som jeg hadde i min Bogner XTC, fremfor f.eks. en Mesa/Boogie rectifier. Lydmessig er den også den strake motsetningen til Boogien. Mens Rectifieren låter en meget tight og direkte, er Legacyen mer seig. Den kan kanskje oppleves som litt for snill(?) for soloer av den mest agressive sorten, men dette løses enkelt med en distortion boks for å gi ampen det lille ekstra pushet. Det jeg liker mest med forsterkeren, er rett og slett den massive lyden. Det handler ikke om vreng, men om forsterkerens voicing. Selv med Drive på kl.12 oppleves lyden som stor og tøff ;)

Har et lite lydklipp som ble hentet fra et videoklipp jeg tok opp med det nye kameraet mitt for en ukes tid siden. Lyden rettferdiggjøres på ingen måte, men man får på mange måter en inntrykk av hvordan ampen KAN låte. Jeg mener jeg brukte en Maxon SD-9 som boost, og en delay/reverb patch på G-Majoren.

LYDKLIPP

hva syns folket?

Flere lydklipp på Carvin.com

http://www.carvin.com/jamroom/rooms/Legacy/Legacy412.php

Edited by vwh

Takk..

Det låter litt buzzy, men det er intensjonelt :)

Om du setter på "Alive In An Ultra World" av Mr. Vai, så skjønner du hva slags lyd jeg bruker.

Delayen er bare sånn jeg liker å ha den ;)

Oppdaget forresten at dette var feilpost deluxe. Mod/Admin må for all del få lov til å flytte den til riktig kategori.

Skal se om jeg får fikset noe etterhvert. Om du hører på Carvin sine egne demoer, finner du mer riffbaserte saker. Klippet mitt var bare noe tull jeg hadde liggende.

Stemmer.

Jeg hadde en comboutgave tidligere, og den var jeg absolutt ikke fornøyd med. Det kan ha vært rørene (bias?) eller det faktum at den hadde Greenbacks elementer som gjorde utslaget, ikke vet jeg.

Jeg har senere testet en ny VL212 med V30 elementer, og den låt knall. Fikk ikke muligheten til å dra volumet opp skikkelig, men det virket som en fin combo med tilsvaren lyd som toppen med kab.

V30 elementer, er det standard, eller blir det modifiseringer? Er det ikke dem som iallefall er i VL412? Har tenkt litt på VL212 egentlig, som er fremtidig forsterker... Er jo en fantastisk lyd i den serien. Hvis den låter likt som VL412 er iallefall jeg fornøyd ;)

En kompis har hatt 3 stykker, men de crapp'a alle tre så han leverte den siste tilbake. Låter ikke så verst. Gir mye lyd for pengene, men kvaliteten er i forhold til prisen. Er vel litt en billig versjon av Bogner toppen som Vai brukte før. Er litt på samme måte som med Peavey 5150. De bruker en amp i Studio å så får dem en stor produsent som betaler bra for en sig amp til å kopiere ampen de brukte.

Er ikke forundret av at du ikke likte GBs i komboen. De låter stort sett alltid crap i en åpen kasse, ihvertfall i alle jeg har hørt. Vai bruker vel også V30 så ampen er sikkert voice'a til dem.

Vil ikke kalle Legacyen en billig versjon av Bogner. Bogneren låter etter min mening betraktelig annerledes, og med riktige options er den desidert mer fleksibel.

Når Carvin og Vai designet Legacyen, var det ikke for å kopiere en studio-amp, men rett og slett lage en amp som tilfredstilte Vais preferanser. Om Man hører på The Ultra Zone innspillingen, kan man enkelte steder høre tydelig hvor Legacyen ble brukt til innspilling, og hvor Vai fortsatt brukte XTC.

Vil ikke kalle Legacyen en billig versjon av Bogner. Bogneren låter etter min mening betraktelig annerledes, og med riktige options er den desidert mer fleksibel.

Når Carvin og Vai designet Legacyen, var det ikke for å kopiere en studio-amp, men rett og slett lage en amp som tilfredstilte Vais preferanser.

Betraktelig annerledes er vel kanskje å ta i. Solskinnshistorien fra Carvin er selvfølgelig at de satte seg ned med Vai og designet hans drømmetopp fra scratch.

I praksis så tror jeg det var snakk at Carvin kom til Vai med en stor bunke cash og sa "Vi vil lage en Steve Vai sign. amp. Hva vil du ha". Bogner betalte ham sikkert ikke en dritt for det gjør skjelden de små produsentene. Så tok de utgangspunkt i den kanalen og settingen som Steve brukte på XTC toppen, revoice'a kretsen nok til å ikke bli saksøkt av Bogner og sikkert også etter hva Steve ville ha, og vips så har du Legacy toppen. Den låter litt annerledes enn en XTC og koster mye mye mindre.

Det skjer med de fleste kjente gitarister som bruker amper eller gitarer fra små produsenter. Det handler litt om gitarlyd, men mest om cash. Men skal du først ha lyden til Vai så er vel strengt talt en Eventide viktigere enn ampen.

Det hører med til historien at Steve har en ganske lang historie med Carvin. Det er selvsagt penger med i bilde, men jeg syns det blir feil å bare avfeie Legacyen som en "budsjett-Bogner". Vai er en såpass sær type, at han aldri ville valgt noe dritt bare for litt ekstra penger i kassen.

Jeg har hatt både XTCen og Legacyen, og jeg er personlig like fornøyd med begge. Da mener jeg utelukkende lydmessig, og med kostfaktoren substrahert fra regnestykket. Begge låter knallbra og deler visse likhetstrekk, men de er såpass forskjellige at jeg gjerne skulle hatt en av hver.

Å si at en Eventide er viktigere enn ampen for å få Vai-lyden er vel og ta litt i. Vai har ikke bruke Eventide-prosessorer live på en lang stund. Derimot har han 2 stk. G-Force. Da Eventide'en fortsatt satt i racket, ble den i hovedsak brukt til harmonizing, mens klangeffekter etc. kom fra T.C.'en.

Jeg kan sitte å høre på "Live At The Astoria", og "Alive In An Ultra World" og med hånden på hjertet si at det jeg hører er i høy grad lik den lyden jeg har her hjemme på rommet.