Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senebetennelse


Musikkfarer

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet, men er gitar lærer og har holdt på med det

i en 14-15 år.

Senebetennelse er ille, og det virker som om at noen får det

samme hva man gjør og noen får det ikke samme hva de gjør.

Men det er dog noen råd som kan hjelpe de som er

utsatt for det.(og andre)

-Varmt øvingsrom, for å unngå kalde fingre(dårlig blodsirkulasjon)

-Hopp og sprett litt og tøy ut armer og bein imens du spiller oppvarmingsøvelser.

(Hjelper mot spenninger i nakke og skuldre, samt er med på å varme opp kroppen)

-Det er det samme hvilke finger øvelser du tar bare du spiller sakte til å begynne med og ikke stresser.

Husk at koordinasjon mellom h og v hånd er vel så viktig som hastighet!(Hastigheten kommer som en

følge av riktig jobbing over tid, hvis det er det man vil.)

-Fingrene er en del av kroppen, har du det bra har fingrene det bra! B)

Dette må ikke oppfattes som "fasiten" på noe som helst, men kun som velmente råd fra en som holder

på med gitar som et yrke. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fingre er egentlig alltid kalde, sjeldent dem blir gode og varme, selv i varme rom og på sommeren. Har egentlig bare sett på det som positivt da jeg aldri svetter i fingrene, så slipper disse "klumpene" på strengene. Er nok muligens født med dårlig blodsirkulasjon i hendene... Men har jeg en økt risiko for senbetennelse da? Har aldri hatt det. Spiller rundt tre timer om dagen, kan det oppstå bare ved normal spilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fingre er egentlig alltid kalde, sjeldent dem blir gode og varme, selv i varme rom og på sommeren. Har egentlig bare sett på det som positivt da jeg aldri svetter i fingrene, så slipper disse "klumpene" på strengene. Er nok muligens født med dårlig blodsirkulasjon i hendene... Men har jeg en økt risiko for senbetennelse da? Har aldri hatt det. Spiller rundt tre timer om dagen, kan det oppstå bare ved normal spilling?

Stiv nakke?

Stiv nakke er noe som nesten alle overser.

Det er et stort problem og burde gjøres noe med.

Og om du får løst opp i nakken så du får bedre blodsirkulasjon blir du automatisk bedre til å spille siden du får bedre kontroll over fingrene og synkroniseringa mellom hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så blir hendene varme etter at jeg har spilt en stund, så tenker ikke så mye over det... Ikke sånn kok-varm, men jeg får full kontroll over fingrene. Svetter heller ikke da. Har aldri streifet meg at jeg har stiv nakke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.