Web Analytics
Jump to content

Freak Guitar Camp '05

The Euphor
 Share

Recommended Posts

Hei og hopp!

Det er ikke lenge igjen til Freak Guitar Camp 2006, derfor passer det bra med litt mimring.

I landlige omgivelse rett utenfor Gøteborg holdes Freak Guitar Camp som et årlig eventyr for lærelystne gitarister. Mannen bak Campen er Mattias Eklundh, ofte omtalt som The Guru. Campen holdes så langt unna folk at det knapt er mulig å ta seg inn til byen. Det er litt av opplegget, ingen skal kjøre sitt eget løp med f.eks. byturer eller shopping. Alkohol og andre rusmidler er selvfølgelig ikke akseptert. Dette er en hel uke med gitar i fokus!

Campen er et intensivt kurs i gitarspill. Men vel så viktig som å lære seg nye linjer er det å tenke nytt om hvordan man spiller gitar. Som Guru selv sier, du skal ikke tro du er utlært etter Campen, her brytes alt du før trodde du kunne ned til støv, slik at du kan lære deg alt helt fra bunnen av (fritt oversatt).

Ca timeplan for Campen.

- Frokost, mat er viktig.

- Spilling. IA har alltid mange vriene stykker på lager. Noter deles ut og vi spiller gjennom til backing track sammen med ham. Flere låter spilles, og det levnes liten tid til øving, får bare gjøre sitt beste og henge med i svingene. Etterom hver låt spilles mange ganger kommer man seg til slutt gjennom på en, mer eller mindre, hederlig måte.

- Middag, mat er viktig.

- Mer spilling, eller teoritimer med Christian Alsing eller Björn Fryklund. Christian tar for seg studio/lydteknikk, Björn tar for seg rytmer. Mye Freak Kitchen-musikk går ikke i 4/4. Husker vi tok for oss I av Meshuggah. Björn har også spilt med Sven Ingvars. :D Skikkelig rocker!

- Kveldsmat, mat er viktig.

I denne tette timeplanen skulle vi også lage en ny sang/melodi. Hvert år arrangeres Freak Guitar Camp Song Contest, da med 100% originalt materialet. Tre-fire gitarister på hver gruppe, trommer og bass fra Björn og Christian. Veldig morsomme greier! Jeg fikk en fortjent andreplass og stakk av med en tube Kalles kaviar! :D Vinneren fikk en eske Surströmming, ikke noe å stå etter akkurat.

Hva mer skal jeg si... Hvis du noen gang for muligheten til å være med på noe slikt, slå til! Jeg har nå bekjente i USA, Frankrike, Tyskland og Sverige som jeg holder kontakten med, disse hadde jeg aldri lært å kjenne uten FGC'05.

Hvis noen har spørsmål er det bare å fyre løs, svarer etter beste evne. Slenger ut et bilde av alle som deltok, samt et bilde av spiseplassen. :D

Deltakerne.

Alkohol og andre rusmidler er selvfølgelig ikke akseptert.

:blink: Her må det være no feil vel. Det er gitar og rockemusikk vi snakker om? he he

Ikke nødvendigvis rockemusikk. Vi snakker om instrumentalisme, rusmidler er for den horden som ikke har vilje nok til å komme noen vei. Substitutt for suksess, om du vil. ;)

Alkohol og andre rusmidler er selvfølgelig ikke akseptert.

:blink: Her må det være no feil vel. Det er gitar og rockemusikk vi snakker om? he he

Ikke nødvendigvis rockemusikk. Vi snakker om instrumentalisme, rusmidler er for den horden som ikke har vilje nok til å komme noen vei. Substitutt for suksess, om du vil. ;)

åhåhå! tynn is :lol:;)

rusmidler er for den horden som ikke har vilje nok til å komme noen vei. Substitutt for suksess, om du vil. ;)

Ja du vet Hendrix, SRV, Led Zep, Stones, Aerosmith, hele NWOBHM gjengen, Motley Crue og Slash og alle andre i LA på 80 tallet, Kurt Cobain og hele resten av Seattle gjengen, hele brit pop bølgen, og vel samtlige jazzmusikere ever, og alle disse andre som aldri kom noen vei, he he. Men det var jo ingen av disse som kunne spille uansett.

Men seminaret er sikkert gøy så lykke til.

Dette hørtes utrolig konge ut! :D Hvor mange var med? Åssen folk? Alder, nivåer, sjanger osv. Pris?

Mener å huske vi var 25 den uka jeg var der. Én jente. ;) Og hun kunne spille. All slags folk vil jeg si, tror alderen gikk fra 15 til godt over 30. De aller fleste holdt "solonivå", altså at de kunne spille soloer... Sier seg kanskje litt selv. De yngste var gjerne kjappe i fingrene og hadde syk teknikk på visse områder, de litt mer eldre fløt godt på god rutine og sin egen stil. De fleste var nok rock+ i stil. Vreng må det være. Men, ikke alt vi spilte var med vreng. IAs musikk kjenner du kanskje litt til, og vi spilte mest hans musikk, samt litt Zappa.

Prisen var 5.000,- for kurs, husrom og mat. Og mer penger enn det var det ikke mulig å bruke på den uka. Jeg kjørte bil, og det var stor stas hos en svenske da han kunne kjøpe seg en burk Cola på benserten. ;) For min del var det stort å endelig få møte Ron Thal, som jeg har hatt litt kontakt med i flere år. Og Freak Kitchen gjengen er ikke noe dårlige folk det heller. Mye visdom blant mestrene, men også blant deltakerne.

Jeg ville anbefalt alle å ta en tur. Det er vanskelig å få plass, men det er veldig morsomt! :D Jeg skal dit igjen i år, med åpent sinn og villig hjerne. :)