Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strumming ( tips )


Archangel

Anbefalte innlegg

Jeg 'strummer' ikke så ofte, men når jeg gjør det så foretrekker jeg plekter. Bare plekter, eller plekter pluss tre fingre. Når jeg bruker bare plekter har jeg en tendens til å la hånden gå kontinuerlig opp og ned, ikke anslag hver gang. Når fingrene blir med, så er det veldig mye forskjellig, kommer helt an på hvilken type sang, taktart, tempo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en sjelden gang strummer med fingrene så bruker jeg, generelt sett, tommelen på downstrokes og pekefingeren på upstrokes, men noen ganger penkefingeren til downstrokes på de høye strengene og tommelen kun på bass tilslag - kommer jo litt an på låten. Men som Euphor sa bruker jeg mest plekter. Men det viktigste med strumming er jo at du finner det rette strumming rytmen i henhold til takten på låten du skal spille og at du gjennomfører det og ikke gjør om etter som det passer med grep skifting etc.

Du kan jo også sjekke ut noen av disse web sidene. Der finner du masse om dette.

http://www.guitar-masters.com/

http://www.guitarnotes.com/

http://guitar.about.com/

http://www.torvund.net/gitar/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flyttet tråden hit fra tips & triks, dette er et gitarteknisk spørsmål, derfor hører det hjemme her. Tips & triks er til for å gi bort fiks ferdige tips eller triks til andre brukere. Kanskje litt forvirrende, men det er nå en gang sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller KUN hyper-tremolo med en 50-øring :P Neida, men som sagt, bruk alle fingrene, vend deg til det. Det kan fort bli bortimot umulig å slutte med å kun bruke pekefingeren og langemann hvis du bare bruker de til fingerspill. Litt off topic men, tenkte du burde vite det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk noen klassiske stykker og øv mye på dem.. vær veeeldig var på hvilke fingre du bruker (les: bruk alle), og øv mye på dette.. Da tror jeg du blir dreven ganske fort...

Jeg har "strummet" endel.. Blir ofte brukt hvis du legger akkorder over en "rytme"gitar.. Et hot tips: Leg plekteret med smalsida inn mot strengene... Vanskelig å forklare på skriftspråket, men du snur plekteret 90 og holder det ca 70 grader nedover.. oi... skjønner hvis ingen skjønner noe nå.. hehe.. men da får du en veldig særegen lyd.. vanskelig å få til å låte bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei! Siden denne tråden allerede eksisterer så gidda jeg ikke starte en ny med tanke på at mitt spørsmål er om samme emnet. Når jeg sitter og skal lære meg en ny låt (merk: er nybegynner og spiller akustisk gitar foreløpig.) så sitter jeg og hører på originalen mens jeg har akordene fremfor meg. På noen sanger går det veldig greit, men på andre er det veldig vanskelig å høre strummingen. Har dere noen tips til hvordan jeg kan best høre strummingen? I sanger der det hele starter med enkelt gitarspill er det veldig greit å høre, men eller syns jeg det blir vanskelig å klare å plukke ut bare lyden av gitaren og hvordan den spiller. Er det noen generelle strumming-patterns som går igjen? Har sett igjennom about.guitar.com sin leksjon og fikk til sangene deres siden de oppga strumming-pattern på forhond. Hvis dette ble vanskelig å forstå så utdyper jeg gjerne :)

mvh kroffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det jeg pleier å gjøre hvis jeg ikke hører det med en gang er å sette meg ned å skrive opp takta i låta med noter (ikke selve noten som spilles, men typen kvart, åttendedels etc.

For eksempel, de fleste pop/rock/blues låter går jo i 4/4 dvs. en kvart note for et slag... (1 2 3 4, per takt)... eller et halvt slag for åttende dels note... (1 & 2 & 3 & 4 & og)... et kvart slag for en sekstendels note... (1 a & d 2 a & d osv) så bruker jeg bare opp og ned piler for downstrokes og upstrokes når jeg skriver ned dette på papir. Man vil jo også ha kombinasjon av ulike noter i en takt så du må jo også selfølgelig legge in pauser og kombinasjon av ulik tempo i kompingen også.

Dette kan illustreres ganske bra med Nirvanas, About a Girl for eksempel. (Er ikke helt sikker på hvordan dette tabbes men... bruker som regel notepapir til dette selv... håper du forstår)

D=downstrokes, U=upstrokes.

slag:   1    &    2    &    3    &    4    & 

strum:  D    D    D    D U  D U  D    D    D U

chord:  Em        G         Em        G

Du finner masse bøker om dette. Sjekk for eksempel Fender Players Club.

Det er også viktig at du lærer deg og telle og trampe takten mens du spiller. Da blir sånt som dette lettere å høre ettervert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.