Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første gitar


gudn

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale en god gitar i en rimelig prisklasse til en nybegynner ? Og trenger eg noe ekstra utstyr for å lære meg å spille gitar ?

Har lenge hatt planer om å prøve meg, så her om dagen gjikk eg rundt på weben og så på gitarer. Det var då det gjikk opp for meg at det kanskje kunne vert en ide og spørre om hjelp i og med at eg ikkje vet hva forskjellen på en akustisk og en klassisk gitar er :rolleyes:

Eg fant og en fin nettside ( http://fuv.hivolda.no/prosjekt/hunstmo/ ) som eg hadde planer om å lære av, men ville det vert bedre om eg kjøpte bok om gitar for nybegynnere fra en av musikkforetningene ?

EDIT : Om en har planer om å spille el-gitar seinere, er det då like greit å begynne med el-gitar eller er det lurest å lære seg det grunnlegende med en vanlig gitar ?

Endret av gudn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye planlegger du å bruke på gitar? Hva slags musikk planlegger du å spille?

Hvis du skal spille akustisk gitar, trenger du bare gitaren og muligens plekter, men det er en smakssak. Om du skal spille elektrisk, trenger du en gitarforsterker ettersom gitarkroppen ikke gir fra seg noe brukbar lyd alene. Videre finnes det en hel haug med effektpedaler, men i begynnelsen er det greiest å ha en distortion. Som oftest er ikke det nødvendig ettersom gitarforsterkerne pleier å ha denne funksjonen innebygd.

Gitarbøker kan være glimrende starthjelp. Andre ting som er bra er om du har en venn som kan hjelpe eller en gitarlærer. Men mange har blitt flinke på gitar uten.

Angående elgitar vs akustisk. så råder jeg det til å kjøpe det du har mest lyst til å lære å spille. Men også litt avhengig av budsjett. Brukbare elgitarer med utstyr koster som regel mye mer enn akustiske, så det kan kanskje være lurt å kjøpe en akustisk først og se om interessen varer. Men for all del. Det er en stor forskjell på å spille elektrisk og akustisk, så om du har råd og motivasjon, så er det like greit å kjøpe elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om akustisk og klassisk gitar mener man som regel stålstrenger og nylonstrenger.

Stålstrenger er hardere og spille på, og gir en annen klang, som regel mer egna til pop/rock. Min erfaring er at en stålstrengsgitar til 2000 kr ikke er et godt kjøp. Disse er som regel altfor harde og spille på!

Klassiske gitarer er med nylon-strenger. Halsen har mindre spenn, og strengene er ikke like harde som stålstrenger. Jeg har inntrykk av at de fleste nybegynnere begynner med nylon. (jeg gjorde det ihvertfall).

Du trenger ikke spille klassisk for å bruke en slik gitar, men jeg regner med at du etter hvert vil gå videre til stålstrenger/elektrisk ettersom interessen øker. Du kan få en helt brukbar gitar for 2000 kr.

Og spille på en stålstrenger danner et godt fundament for senere å begynne med el-gitar.

Mitt råd til deg er (hvis du spiller pop/rock): klassisk gitar > stålstrenger > el-gitar.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje så mye penger akkurat no (fattig student) så tviler på at det blir noe mer enn rundt 2000-3000 kroner. Tror eg skal begynne med en akustisk gitar med stålstrenger og har funnet en eg tror var brukbar

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...ubgid=24&gid=23

Den på toppen der, er den noe for en nybegynner ? :huh:

Takk for svara !

Endret av gudn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å begynne med en akustisk gitar for så å siden se om det blir noe av en elektrisk gitar :) er kjekt å kunne spille litt all-sang på fester og ellers. Blir litt kjipt å drasse rundt på alt du trenger for en elektrisk gitar.

Beklager det med linken, siden forsvandt visst.. :o

Var en Morgan WG-05 om det sier dere noe, og fant en pakkeløsning på gitarbutikken.com ; https://www.gitarbutikken.com/index.php?visprodukt=447 Dem leverer fraktfritt i Norge så prisen er inklusiv frakt.. Noen kommentarer på denne pakken ? :)

EDIT : fant og en annen pakke, men den inneholder reim og stativ som jeg ikke akkurat trenger. Den har også en annen gitar "Morgan CG-10" ... http://www.gdg.no/index.php?main_page=prod...products_id=361

Noen som har erfaring med en eller beggge av gitarene og kan gi meg noen råd ? eventuelt om dere vet om andre pakkeløsninger som er bedre ?

Endret av gudn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to gitarene du har funnet frem til er svært forskjellige, WG-05 er en stålstrenger mens CG-10 er en klassisk gitar (nylonstrenger, altså). Jeg ville sett på noen stålstrengere fra Cort om jeg var deg, de har pleid å ha mye fint til gode priser – personlig synes jeg i alle fall disse er langt bedre enn de fleste Morgan-gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.