Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Traynor Amp og Vox Tonelab SE


Anbefalte innlegg

Ok, da var det enda et spm for kompisen som ikke har netttilgang her....

Vi har da fra før en Vox Tonelab SE som lager mange fine lyder...

Kjøpte seg en Traynor YCV80Q forsterker i går, primært pga en steikandes god Clean kanal å kjøre Vox'en gjennom, så oppdaget vi at dæven, Traynor hadde en bra vrengkanal den! Så nå skal vi ikke bruke Tonelab'en til vreng lenger, men har da et par spm i den sammenhengen:

Om man vil kjøre med Tonelab'en på Cleankanalen på forsterkeren, men også da koble den HELT ut når man går på vrengkanalen, går det og hvordan gjør man det? helst uten å måtte trykke mer enn en knapp..

Om man da i tillegg vil kjøre en Wah på vrengen ved siden av, i tillegg....

Håper spm ble riktig formulert, ikke heeelt sikker på alt her.... Har lest litt om 4 cable method men skjønte ikke så mye.....

i verste fall får vi bite i sure eplet og kjøpe enkeltepedaler... :D

...er glad jeg spiller bass..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En effektsløyfe i pedalformat?

Altså gitar-->fx-loop pedal inn->fx-loop ut->tonelab->fx-loop inn->fx-loop pedal ut-> Traynor?

ll-anwendung-looper_3011.jpg

http://www.godlyd.no/default.asp?page=28&p...ct=562&p562_v=1

Her har du en fin løsning, men jeg er ikke helt enig i oppsettet. Det jeg ville gått for var dette: (signalkjede)

Gitar -> Wah-pedal -> Keeley True Bypass Looper -> Forsterker

Dere setter da Vox ToneLab-en i Keeley Looperen, da vil dere og slippe en stor ekstra bryter. Så når dere vil koble ut Tonelab-en så trykker dere bare inn bryteren på Loopen. Når det gjelder Wah-pedaler så ville jeg hatt den koblet til rett etter gitaren, da dette gir som regel best utgangspunkt for lyden. Da er Wah-en tilgjengelig hele tiden.

http://www.godlyd.no/default.asp?page=154&...ct=637&p637_v=1

Prisen for denne lille søte enheten er NOK : 750.- på Godlyd.no

En annen mulighet er å kjøpe en BOSS LS-2 Line Selector. Da kobler dere bare ToneLaben til denne. Denne løsningen gir og muligheter for at dere kan ha to oppsett. F.eks. en loop med ToneLab og en med enkelt bokser og switche mellom disse eller bypasse disse og kjøre signalet rett i forsterkeren.

LS-2 koster vel rundt samme pris som Keeley True Bypass Looper, men har litt større spillerom enn Keeleyen.

Wah-wahen vil jeg ikke endre plassering på, ei heller sette i en loop.

Håper det hjalp litt på vei. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det hjalp masse det, faktisk! Takk!! Blir nok noe i den gata ja..

Men dealen med Wah'en er at den trenger ikke være tilgjengelig hele tiden, ettersom Tonelab'en har Wah som vi da bruker som en del av mange andre effekter på Clean kanalen (om vi så føler for det), det vi trenger er en Wah på Vrengkanalen. Kanskje jeg er helt mongo her, men om man da kjører en Wah via fx loopen til forsterkeren....? Vrengen skal være ren forsterkerlyd...med litt wah.....og kanskje volumpedal..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det hjalp masse det, faktisk! Takk!! Blir nok noe i den gata ja..

Men dealen med Wah'en er at den trenger ikke være tilgjengelig hele tiden, ettersom Tonelab'en har Wah som vi da bruker som en del av mange andre effekter på Clean kanalen (om vi så føler for det), det vi trenger er en Wah på Vrengkanalen. Kanskje jeg er helt mongo her, men om man da kjører en Wah via fx loopen til forsterkeren....? Vrengen skal være ren forsterkerlyd...med litt wah.....og kanskje volumpedal..... :rolleyes:

Selv om dere ikke bruker Wah hele tiden, så vil jeg anbefale å forsatt koble den til før loopen. Ikke point å ha den på loop, som og kan gjøre at den ikke når sitt potensiale siden at lydkjeden da blir lengre enn hvis den går direkte. Hvis dere kobler til en volumpedal, så husk at det funker best å koble den før en evtuell Delay og Reverb-pedal. Grunnen er at da vil echoen dø ut naturlig istedenfor å bli brått klippet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

DET hadde såklart vært det beste. At Tonelaben går å styre via MIDI regner jeg med, men kan man drive å skifte kanal på forsterkeren på samme måte? Det lille jeg satt meg inn i dette leste jeg at det forutsatte at forsterkeren hadde støtte for MIDI, noe jeg ikke kan se noe sted på Traynorn.. Kan man da styre effekter på Tonelab og Forsterker kanal via MIDI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

DET hadde såklart vært det beste. At Tonelaben går å styre via MIDI regner jeg med, men kan man drive å skifte kanal på forsterkeren på samme måte? Det lille jeg satt meg inn i dette leste jeg at det forutsatte at forsterkeren hadde støtte for MIDI, noe jeg ikke kan se noe sted på Traynorn.. Kan man da styre effekter på Tonelab og Forsterker kanal via MIDI?

Jeg skjekket litt på den forsterkerens spesifikasjoner og ser det at den er ikke satt opp for midi. Da vil det ikke være mulig å styre den via et midi-forbrett. Så da blir det nok ikke mulig å kun bryke et trykk for å skifte kanal og skru av loopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.