Web Analytics
Jump to content

Traynor Amp og Vox Tonelab SE


Recommended Posts

Ok, da var det enda et spm for kompisen som ikke har netttilgang her....

Vi har da fra før en Vox Tonelab SE som lager mange fine lyder...

Kjøpte seg en Traynor YCV80Q forsterker i går, primært pga en steikandes god Clean kanal å kjøre Vox'en gjennom, så oppdaget vi at dæven, Traynor hadde en bra vrengkanal den! Så nå skal vi ikke bruke Tonelab'en til vreng lenger, men har da et par spm i den sammenhengen:

Om man vil kjøre med Tonelab'en på Cleankanalen på forsterkeren, men også da koble den HELT ut når man går på vrengkanalen, går det og hvordan gjør man det? helst uten å måtte trykke mer enn en knapp..

Om man da i tillegg vil kjøre en Wah på vrengen ved siden av, i tillegg....

Håper spm ble riktig formulert, ikke heeelt sikker på alt her.... Har lest litt om 4 cable method men skjønte ikke så mye.....

i verste fall får vi bite i sure eplet og kjøpe enkeltepedaler... :D

...er glad jeg spiller bass..... :P

Link to comment
Share on other sites

En effektsløyfe i pedalformat?

Altså gitar-->fx-loop pedal inn->fx-loop ut->tonelab->fx-loop inn->fx-loop pedal ut-> Traynor?

ll-anwendung-looper_3011.jpg

http://www.godlyd.no/default.asp?page=28&p...ct=562&p562_v=1

Her har du en fin løsning, men jeg er ikke helt enig i oppsettet. Det jeg ville gått for var dette: (signalkjede)

Gitar -> Wah-pedal -> Keeley True Bypass Looper -> Forsterker

Dere setter da Vox ToneLab-en i Keeley Looperen, da vil dere og slippe en stor ekstra bryter. Så når dere vil koble ut Tonelab-en så trykker dere bare inn bryteren på Loopen. Når det gjelder Wah-pedaler så ville jeg hatt den koblet til rett etter gitaren, da dette gir som regel best utgangspunkt for lyden. Da er Wah-en tilgjengelig hele tiden.

http://www.godlyd.no/default.asp?page=154&...ct=637&p637_v=1

Prisen for denne lille søte enheten er NOK : 750.- på Godlyd.no

En annen mulighet er å kjøpe en BOSS LS-2 Line Selector. Da kobler dere bare ToneLaben til denne. Denne løsningen gir og muligheter for at dere kan ha to oppsett. F.eks. en loop med ToneLab og en med enkelt bokser og switche mellom disse eller bypasse disse og kjøre signalet rett i forsterkeren.

LS-2 koster vel rundt samme pris som Keeley True Bypass Looper, men har litt større spillerom enn Keeleyen.

Wah-wahen vil jeg ikke endre plassering på, ei heller sette i en loop.

Håper det hjalp litt på vei. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det hjalp masse det, faktisk! Takk!! Blir nok noe i den gata ja..

Men dealen med Wah'en er at den trenger ikke være tilgjengelig hele tiden, ettersom Tonelab'en har Wah som vi da bruker som en del av mange andre effekter på Clean kanalen (om vi så føler for det), det vi trenger er en Wah på Vrengkanalen. Kanskje jeg er helt mongo her, men om man da kjører en Wah via fx loopen til forsterkeren....? Vrengen skal være ren forsterkerlyd...med litt wah.....og kanskje volumpedal..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Joda, det hjalp masse det, faktisk! Takk!! Blir nok noe i den gata ja..

Men dealen med Wah'en er at den trenger ikke være tilgjengelig hele tiden, ettersom Tonelab'en har Wah som vi da bruker som en del av mange andre effekter på Clean kanalen (om vi så føler for det), det vi trenger er en Wah på Vrengkanalen. Kanskje jeg er helt mongo her, men om man da kjører en Wah via fx loopen til forsterkeren....? Vrengen skal være ren forsterkerlyd...med litt wah.....og kanskje volumpedal..... :rolleyes:

Selv om dere ikke bruker Wah hele tiden, så vil jeg anbefale å forsatt koble den til før loopen. Ikke point å ha den på loop, som og kan gjøre at den ikke når sitt potensiale siden at lydkjeden da blir lengre enn hvis den går direkte. Hvis dere kobler til en volumpedal, så husk at det funker best å koble den før en evtuell Delay og Reverb-pedal. Grunnen er at da vil echoen dø ut naturlig istedenfor å bli brått klippet av.

Link to comment
Share on other sites

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

Link to comment
Share on other sites

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

DET hadde såklart vært det beste. At Tonelaben går å styre via MIDI regner jeg med, men kan man drive å skifte kanal på forsterkeren på samme måte? Det lille jeg satt meg inn i dette leste jeg at det forutsatte at forsterkeren hadde støtte for MIDI, noe jeg ikke kan se noe sted på Traynorn.. Kan man da styre effekter på Tonelab og Forsterker kanal via MIDI?

Link to comment
Share on other sites

...det kunne ha funket, absolutt...

Men så har man da spm om hvordan man går fra å bypasse Vox'en OG skifte fra clean til vrengkanal med ET trykk.....

Jeg glemte litt å svare helt fult ut på det med å skifte med et klikk.

Eneste måten en kan få til det på er å koble det hele til en midi-enhet. Ha kan dere bruke patcher som du kan styre via et fotbrett på samme måte som ToneLaben.

DET hadde såklart vært det beste. At Tonelaben går å styre via MIDI regner jeg med, men kan man drive å skifte kanal på forsterkeren på samme måte? Det lille jeg satt meg inn i dette leste jeg at det forutsatte at forsterkeren hadde støtte for MIDI, noe jeg ikke kan se noe sted på Traynorn.. Kan man da styre effekter på Tonelab og Forsterker kanal via MIDI?

Jeg skjekket litt på den forsterkerens spesifikasjoner og ser det at den er ikke satt opp for midi. Da vil det ikke være mulig å styre den via et midi-forbrett. Så da blir det nok ikke mulig å kun bryke et trykk for å skifte kanal og skru av loopen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.