Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

epiphone vs. gibson


angus y

Anbefalte innlegg

bådde pickuper og treverk vill nok være særdeles mye bedere i gibson gitaren.

Men man vet aldri, det spørs jo helt hva slaks lyd du ønsker og ha.

pluss at det varierer veldig mellom hver gitar, spesielt på epiphone.

Det du må gjøre er å prøve den, det er den eneste måten å være sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson og Epiphone er temmelig 'hit and miss' nå til dags. Gitaren kan være alt fra knallbra til temmelig dårlig. Det vil si at du kan få tak i bra Epi gitarer, men ikke regn med at den gitaren du bestiller deg er en dritbra gitar. Samme med Gibson, jeg har sett flere Gibson gitarer med dårlig arbeid på halsen, og det er ikke akseptabelt på gitarer til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson og Epiphone er temmelig 'hit and miss' nå til dags. Gitaren kan være alt fra knallbra til temmelig dårlig. Det vil si at du kan få tak i bra Epi gitarer, men ikke regn med at den gitaren du bestiller deg er en dritbra gitar. Samme med Gibson, jeg har sett flere Gibson gitarer med dårlig arbeid på halsen, og det er ikke akseptabelt på gitarer til den prisen.

Det er sant, men man får uansett en bedre gitar fraGibson enn fra Epiphone, selv om den kanskje ikke er så bra som den burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå inn på om Gibson er verdt penga eller ikke , men jeg ser og merker meg at det er mange fattiglapper på dette forumet som syter og klager på Gison fordi de ikke har råd til ordentlig utstyr selv. Mye misunnelse med andre ord.

Jeg har en Gibson LP Standard, en LP Studio og en stratokaster. Standarden er overlegent dyrest og overlegent best!

Endret av odd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå inn på om Gibson er verdt penga eller ikke , men jeg ser og merker meg at det er mange fattiglapper på dette forumet som syter og klager på Gison fordi de ikke har råd til ordentlig utstyr selv. Mye misunnelse med andre ord.

Jeg har en Gibson LP Standard, en LP Studio og en stratokaster. Standarden er overlegent dyrest og overlegent best!

Jobber i gitarbutikk, og har måttet sende tilbake Gibson instrumenter pga. dårlig kvalitet. Har også sett bilder av frets med ujevn finish, på en gitar til over 30 tusen. Jeg sier ikke at alle Gibson gitarer har slike feil, men det forekommer feil mer enn man skulle forvente.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men man får uansett en bedre gitar fra Gibson enn fra Epiphone, selv om den kanskje ikke er så bra som den burde være.

Feil. I går spelte eg på ein Gibson Les Paul Custom, og den hadde ikkje noke å stille opp med mot spillbarheten på min Epiphone Explorer. Men lyden derimot... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltids det at å kjøpe en ny gitar hjelper på lyden. Ofte kan det være nok å skifte til nye pickuper. Hvis en liker gitaren spillemessig, men savner det lille ekstra for å få den til å gi den lyden en er ute etter så skader det ikke å bytte pickupene. Epiphone og Gibson er greie og gode gitarer, men jeg vet ikke om jeg vil forsvare å punge ut for en Gibson, når en kan få en Epiphone til en tredjedel av prisen og de resterende lappene kan en enten spytte i nye pickuper eller en ekstra gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå inn på om Gibson er verdt penga eller ikke , men jeg ser og merker meg at det er mange fattiglapper på dette forumet som syter og klager på Gison fordi de ikke har råd til ordentlig utstyr selv. Mye misunnelse med andre ord.

Jeg har en Gibson LP Standard, en LP Studio og en stratokaster. Standarden er overlegent dyrest og overlegent best!

Jeg har en gibson explorer, dean vendetta 4 og carvin dc127. Deanen var billigst og hadde definitivt best oppsett; ikke en eneste sur/unote/dead fret eller noe båndskurr i det hele tatt (og jeg digger lavest mulig action, her er den LAV), holder stemminga svært bra og er perfekt intonert, selv etter nå snart et år med mye spilling. Har skiftet pickups på den, og digger lyden også.

exploreren har vært noe utilregnelig, liker ikke temperaturvariasjoner noe særlig, sikkert fordi mahognien i halsen på den reagerer kraftigere enn lønnehalsen på deanen. Jeg har også fått den profesjonelt "fret leveled" (båndbehandlet?), slipt + buet alle båndene samt fått justert halsen etter gibson factory defaults (sånne fiksefolk har visst specs på nøyaktig hvordan gibson vil ha de), men likevel, nå etter bare et år så skurrer det mye på 6. bånd 5. streng, samt 14 bånd på 2. og 3. streng (skurrer slik at det høres, selv med vreng). Jeg spiller på denne sjeldnere enn deanen, så det er ikke fordi den er mer slitt.

Carvinen var brukt, vet ikke helt hvordan den da kan sammenlignes, om det er carvin eller han forrige som satt den opp, men den er hvertfall suveren å spille på.

Carvin og dean har toveis truss-rod. Deanen har lønnehals og er beinhard, carvinen er litt tynnere, men har ekstra grafitt eller noe stenger i halsen for å stive den opp. Jeg kan skifte et hakk opp eller ned i strengetykkelse uten å måtte skru på trussen. På exploreren gikk jeg fra 10 til 11 og endte opp med en hals som var bøyd og måtte justeres mye for å bli spillbar.

exploreren låter jo dødstøft og ser rå ut, synes bare den godt kunne vært litt mer forseggjort til den prisen.

Og odd1: når standarden er dobbelt så dyr som studioen hadde det jo vært surt å måtte innrømme at studioen låter bedre ;) Jeg sier ikke at den nødvendigvis gjør det, men jeg tror at prisen skaper en placebo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.