Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hmm, rar lyd, (nytt spørsmål lenger ned..)


Uber Adrian

Anbefalte innlegg

Yo!

Et annet problem kan være at vib-armen stanger i et plekterbrett (om det er noe sånt på gitaren din). Det problemet hadde jeg lenge, helt til jeg svei bort en god bit plast.

Menmen, blyanttipset funker, det er det viktigste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min bok om småreparasjoner og oppsett av gitarer så er et hett tips å blande bly med vaselin, og så få lagt det i sporene på nut'en. Dette (og det vanlige bly-tipset) er jo helt vanlig å gjøre, selv profesjonelle gitarmakere og -reparatører gjør det. Ikke noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det der gikk jeg og plagdes med i årevis før jeg fant trikset!

Lyden kommer av friksjon som er mellom strenger og nut'a! Du blir kvitt det ved å la strengene gli bedre, og det gjør de om du smører inn nut'a med bly. Jeg pleier hver eller annenhver gang jeg bytter strenger å tegne med en blyant langs hele nuta, og da litt hardt slik at det drysser ned i gropene.

Er sikkert en alternativ måte å gjøre det på for å slippe å ha en misfarge finishen på nuta, men det er ikke et så veldig stort problem for meg. Håper dette hjelper! :)

Hva er nut'a? jeg har også problemer med sånn klikelyd men den kommer når jeg berører strengene. og hvs jeg ikke berører stengene så er det sånn surre /suselyd men når jeg berører strengene kommer først klikkelyden og så blir det stille

Den lyden du tenker på er nok ikke det samme som diskutert ovenfor. Det du opplever er helt normalt, og kommer når du tar på jordet metall på gitaren (strenger, stemmeskruer, bro, jacken osv). Alt dette er jordet gjennom forsterkeren, og når du tar på f.eks strengene blir også du jordet på samme måte, og fungerer på en måte som støyskjerming (av mangel på bedre ord) for gitaren.

Hvordan får jeg fiksa på den lyden da? den er veldig irriterende...

Når strengen går frem og tilbake, fungerer den som en sag og strengen gnager seg ned i det som mest sansynelig er plastik på din oversadel/nut.

Jeg foreslår at du skifter ut nutta/oversadelen med en ny i bein eller grafitt.

Bein er hardere og gir mer sustain. Grafitt er selvsmørende og er bra på gitarer med tremolo.

Skifting av oversadel/nut kan gjøres her : www.gitarmaker.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.