Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hmm, rar lyd, (nytt spørsmål lenger ned..)


Uber Adrian

Anbefalte innlegg

I gitaren min så er "klikke" lyder når jeg bruker vibarma. Lurer på om det har noe med måten strengene er satt fast ved skruene ?

Legger til bilde litt senere idag hvis jeg ikke glemmer av det.

Endret av _Uber-pea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gikk jeg og plagdes med i årevis før jeg fant trikset!

Lyden kommer av friksjon som er mellom strenger og nut'a! Du blir kvitt det ved å la strengene gli bedre, og det gjør de om du smører inn nut'a med bly. Jeg pleier hver eller annenhver gang jeg bytter strenger å tegne med en blyant langs hele nuta, og da litt hardt slik at det drysser ned i gropene.

Er sikkert en alternativ måte å gjøre det på for å slippe å ha en misfarge finishen på nuta, men det er ikke et så veldig stort problem for meg. Håper dette hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gikk jeg og plagdes med i årevis før jeg fant trikset!

Lyden kommer av friksjon som er mellom strenger og nut'a! Du blir kvitt det ved å la strengene gli bedre, og det gjør de om du smører inn nut'a med bly. Jeg pleier hver eller annenhver gang jeg bytter strenger å tegne med en blyant langs hele nuta, og da litt hardt slik at det drysser ned i gropene.

Er sikkert en alternativ måte å gjøre det på for å slippe å ha en misfarge finishen på nuta, men det er ikke et så veldig stort problem for meg. Håper dette hjelper! :)

Hva er nut'a? jeg har også problemer med sånn klikelyd men den kommer når jeg berører strengene. og hvs jeg ikke berører stengene så er det sånn surre /suselyd men når jeg berører strengene kommer først klikkelyden og så blir det stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gikk jeg og plagdes med i årevis før jeg fant trikset!

Lyden kommer av friksjon som er mellom strenger og nut'a! Du blir kvitt det ved å la strengene gli bedre, og det gjør de om du smører inn nut'a med bly. Jeg pleier hver eller annenhver gang jeg bytter strenger å tegne med en blyant langs hele nuta, og da litt hardt slik at det drysser ned i gropene.

Er sikkert en alternativ måte å gjøre det på for å slippe å ha en misfarge finishen på nuta, men det er ikke et så veldig stort problem for meg. Håper dette hjelper! :)

Hva er nut'a? jeg har også problemer med sånn klikelyd men den kommer når jeg berører strengene. og hvs jeg ikke berører stengene så er det sånn surre /suselyd men når jeg berører strengene kommer først klikkelyden og så blir det stille

Den lyden du tenker på er nok ikke det samme som diskutert ovenfor. Det du opplever er helt normalt, og kommer når du tar på jordet metall på gitaren (strenger, stemmeskruer, bro, jacken osv). Alt dette er jordet gjennom forsterkeren, og når du tar på f.eks strengene blir også du jordet på samme måte, og fungerer på en måte som støyskjerming (av mangel på bedre ord) for gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen som har erfaring i å skifte strenger på en gitar med tremolo system? hørt at det er litt anderledes enn å skifte på en LP. Skifter ikke strenger før jeg vet helt sikkert hvordan det gjøres (risikere ikke å ødelegge noe på min ny gitar :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen som har erfaring i å skifte strenger på en gitar med tremolo system? hørt at det er litt anderledes enn å skifte på en LP. Skifter ikke strenger før jeg vet helt sikkert hvordan det gjøres (risikere ikke å ødelegge noe på min ny gitar :( )

Du må skifte strenger en om gangen på gitarer med trem system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes oljer eller voks du kan ha nedi istedenfor bly.

Og jeg tror ikke engang bestemora mi hadde klart å ødelegge noe om ho hadde prøvd å skifte strenger på min Vester med floyd ;) Så ikke vær redd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skifte strenger en om gangen på gitarer med trem system...

Tull og tøys! Jeg tar av alle strengene, gjør rent, setter på nye. Kommer helt an på vib.settet og gitaren. Enkelte mener det går kjappere å skifte strenger om du bare tar en av gangen, fordi du bruker mindre tid på å stemme gitaren etterpå. Det lille minuttet det i så fall er overlever jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gikk jeg og plagdes med i årevis før jeg fant trikset!

Lyden kommer av friksjon som er mellom strenger og nut'a! Du blir kvitt det ved å la strengene gli bedre, og det gjør de om du smører inn nut'a med bly. Jeg pleier hver eller annenhver gang jeg bytter strenger å tegne med en blyant langs hele nuta, og da litt hardt slik at det drysser ned i gropene.

Er sikkert en alternativ måte å gjøre det på for å slippe å ha en misfarge finishen på nuta, men det er ikke et så veldig stort problem for meg. Håper dette hjelper! :)

Hva er nut'a? jeg har også problemer med sånn klikelyd men den kommer når jeg berører strengene. og hvs jeg ikke berører stengene så er det sånn surre /suselyd men når jeg berører strengene kommer først klikkelyden og så blir det stille

Den lyden du tenker på er nok ikke det samme som diskutert ovenfor. Det du opplever er helt normalt, og kommer når du tar på jordet metall på gitaren (strenger, stemmeskruer, bro, jacken osv). Alt dette er jordet gjennom forsterkeren, og når du tar på f.eks strengene blir også du jordet på samme måte, og fungerer på en måte som støyskjerming (av mangel på bedre ord) for gitaren.

Hvordan får jeg fiksa på den lyden da? den er veldig irriterende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ignen som har noen tips med jordinga eller hva det var som var gæli

Det er sannsynligvis ikke noe galt, som det står i den posten over. Dette er støy som bare er der. Er det strat (singlecoils) du har så får du i tillegg ekstra støy fordi pickupene ikke er "hum cancelling" slik som humbuckere er det. Vil du minimere støyen så må du enten skjerme eller kjøpe (grisedyre) støyfrie pickups av Kinman e.l., hvor man har koblet på en "dummy"-spole under den som signalet går gjennom, slik at det blir som på en humbucker.

Merk: Selv på humbuckere er det forskjell når du tar på strengene og når du ikke gjør det, rett og slett fordi gitaren nødvendigvis blir bedre jordet da.

En annen mulighet er aktive EMG-pickups, mener jeg å ha hørt. Eventuelt kan du skaffe deg en noisegate eller noe (pedal).

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.