Web Analytics
Jump to content

Forskjell på # og b


Vrimmel
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid lurt på hva som gjør at en tone blir kryss og en annen b. Hva er hensikten?

Det kommer an på utgangspunktet, rett og slett--hvilken tone man altererer.

Først og fremst er det snakk om valg av toneart, med andre ord hvorvidt en velger å spille f. eks. i Eb eller D#. Dette er i grunnen hipp som happ (selv om Eb selvsagt er enklere notasjonsmessig, da det er færre fortegn). Når dette er etablert, derimot, er det ikke lenger så tilfeldig. En grei regel (dog med unntak) er at man bare har én type fortegn i samme toneart. Med andre ord, spiller du i en b-toneart (F, Bb, Eb, Ab, etc.), bruker du ikke kryss (#). Likeledes, spiller du i en krysstoneart (G, D, A, E, etc.), bruker du ikke b'er.

Unntaket er når visse skalatrinn blir endret, som for eksempel ved bruk av harmonisk eller melodisk moll, eller alterasjoner av akkordtoner. Her er det fritt frem for både b, kryss og oppløsningstegn--hva enn som må til. Spiller du f. eks. i D-moll, som er en b-toneart (samme fortegn som F-dur), skriver du likevel f. eks. i harmonisk moll C#, og ikke Db, da det er det syvende trinnet, C, som er hevet. Igjen er det bare et spørsmål om utgangspunkt.

Edited by aiwass
Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører...

Kanskje litt offtopic men...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører...

Kanskje litt offtopic men...

Joda, det har med temperering å gjøre. Greia er at et piano ikke er renstemt, men innbyrdes temperert for å få riktig 'balanse' mellom alle tonene. På strykeinstrumenter går det derimot an å 'justere' hver note etter behov, hvilket, om jeg har forstått det riktig (gidder ikke engang prøve meg på matematikken bak dette akkurat nå), kan resultere i at Ab og G#, som resultater av forskjellige intervaller, blir ørlitegrann forskjellige i tonehøyde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører...

Kanskje litt offtopic men...

Joda, det har med temperering å gjøre. Greia er at et piano ikke er renstemt, men innbyrdes temperert for å få riktig 'balanse' mellom alle tonene. På strykeinstrumenter går det derimot an å 'justere' hver note etter behov, hvilket, om jeg har forstått det riktig (gidder ikke engang prøve meg på matematikken bak dette akkurat nå), kan resultere i at Ab og G#, som resultater av forskjellige intervaller, blir ørlitegrann forskjellige i tonehøyde.

Ja, nettopp!! Musikkorienteringslæreren vår spilte en cd for oss med et renstemt piano. Altså et som ikke er vanlig temperert. Det låt ikke så fint i våre ører. Altfor uvant. Spennende tema forøverig...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.