Vrimmel Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg har alltid lurt på hva som gjør at en tone blir kryss og en annen b. Hva er hensikten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anarchy Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 senket med en halvtone = bhevet med en halvtone = #correct me if i'm wrong Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsbach Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 igjen, det er et spørsmål om notasjon. For basic besifring spill er det ikke værre enn å tenke på enharmoniske noter, f.eks G# og Ab. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 (endret) Jeg har alltid lurt på hva som gjør at en tone blir kryss og en annen b. Hva er hensikten?Det kommer an på utgangspunktet, rett og slett--hvilken tone man altererer.Først og fremst er det snakk om valg av toneart, med andre ord hvorvidt en velger å spille f. eks. i Eb eller D#. Dette er i grunnen hipp som happ (selv om Eb selvsagt er enklere notasjonsmessig, da det er færre fortegn). Når dette er etablert, derimot, er det ikke lenger så tilfeldig. En grei regel (dog med unntak) er at man bare har én type fortegn i samme toneart. Med andre ord, spiller du i en b-toneart (F, Bb, Eb, Ab, etc.), bruker du ikke kryss (#). Likeledes, spiller du i en krysstoneart (G, D, A, E, etc.), bruker du ikke b'er.Unntaket er når visse skalatrinn blir endret, som for eksempel ved bruk av harmonisk eller melodisk moll, eller alterasjoner av akkordtoner. Her er det fritt frem for både b, kryss og oppløsningstegn--hva enn som må til. Spiller du f. eks. i D-moll, som er en b-toneart (samme fortegn som F-dur), skriver du likevel f. eks. i harmonisk moll C#, og ikke Db, da det er det syvende trinnet, C, som er hevet. Igjen er det bare et spørsmål om utgangspunkt. Endret Mai 2, 2006 av aiwass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arpeg Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører... Kanskje litt offtopic men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hucker Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 Det kan jo tenkes at de kan stykket så godt at de i tillegg VET at det skal være slik - da er det jævlig lett å tro at man hører forskjellen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører... Kanskje litt offtopic men...Joda, det har med temperering å gjøre. Greia er at et piano ikke er renstemt, men innbyrdes temperert for å få riktig 'balanse' mellom alle tonene. På strykeinstrumenter går det derimot an å 'justere' hver note etter behov, hvilket, om jeg har forstått det riktig (gidder ikke engang prøve meg på matematikken bak dette akkurat nå), kan resultere i at Ab og G#, som resultater av forskjellige intervaller, blir ørlitegrann forskjellige i tonehøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arpeg Skrevet Mai 2, 2006 Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg hørte en gang at enkelte strykere mener at de kan høre forskjell på f. eks en Ab og en G#. Men det går bare på fretlesse instrumenter og for folk med gode ører... Kanskje litt offtopic men...Joda, det har med temperering å gjøre. Greia er at et piano ikke er renstemt, men innbyrdes temperert for å få riktig 'balanse' mellom alle tonene. På strykeinstrumenter går det derimot an å 'justere' hver note etter behov, hvilket, om jeg har forstått det riktig (gidder ikke engang prøve meg på matematikken bak dette akkurat nå), kan resultere i at Ab og G#, som resultater av forskjellige intervaller, blir ørlitegrann forskjellige i tonehøyde.Ja, nettopp!! Musikkorienteringslæreren vår spilte en cd for oss med et renstemt piano. Altså et som ikke er vanlig temperert. Det låt ikke så fint i våre ører. Altfor uvant. Spennende tema forøverig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå