Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

opptaksprøve mus.vit. uio


Phoncible

Anbefalte innlegg

joda, da ble det til at jeg har søkt på mus.vit på uio med bass som instrument. tok årsstudiet på høgskolen hjemme ifjor, men tror det er greit å begynne på bunn og få alt skikkelig inn, spesielt siden jeg har forstått det er endel høyere nivå her byen.

i alle fall, tenkte å spille ei egen låt (http://kai.zyruz.net/bilda/glomma.mp3 om noen skulle være interessert), en strippa versjon av rush - circumstances, og ei litt roligere mer poppa låt. er usikker på den siste, så vil gjerne ha tips. tenkte kansje på noe red hot chili peppers..?

og for dere som er der, vet spørsmålet har vært oppe, men omtrent hva er det de forventer på opptaksprøven? vanskelige note/rytmediktat og sånt. er i bunn og grunn mest usikker på å fortelle om sentrale forskningsfelt innen musikkvitenskapen, enda jeg faktisk skrev to eksamener om emnet ifjor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, da ble det til at jeg har søkt på mus.vit på uio med bass som instrument. tok årsstudiet på høgskolen hjemme ifjor, men tror det er greit å begynne på bunn og få alt skikkelig inn, spesielt siden jeg har forstått det er endel høyere nivå her byen.

i alle fall, tenkte å spille ei egen låt (http://kai.zyruz.net/bilda/glomma.mp3 om noen skulle være interessert), en strippa versjon av rush - circumstances, og ei litt roligere mer poppa låt. er usikker på den siste, så vil gjerne ha tips. tenkte kansje på noe red hot chili peppers..?

og for dere som er der, vet spørsmålet har vært oppe, men omtrent hva er det de forventer på opptaksprøven? vanskelige note/rytmediktat og sånt. er i bunn og grunn mest usikker på å fortelle om sentrale forskningsfelt innen musikkvitenskapen, enda jeg faktisk skrev to eksamener om emnet ifjor :lol:

Da jeg gikk gjennom opptaksprøven til musikkstudiet på Universitetet i Trondheim for 16 år siden (tiden flyr, gitt!), så var det de praktiske musikk-kunnskapene som ble testet ut. Det var rett og slett bare snakk om å kunne demonstrere såpass musikalske evner at man hadde noe på et musikkstudium å gjøre. Det stod ved i brevet at man skulle spille et hovedinstrument, samt synge. I min tid var det obligatorisk sang- og pianoundervisning, men det ble ikke krevet noen forkunnskaper på piano. Man måtte imidlertid kunne synge rimelig rent. :)

For min del prøvespilte jeg på cello, el-bass, samt sang med gitar-akkompagnement (selv-arrangert), og jeg tror jeg spilte piano også. Men det var så vidt jeg husker ingen teoretiske spørsmål. Det er jo det man skal lære! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig del - musikkvitenskap, musikkteori og hørelære (2 timer)

1. Musikkvitenskap

Du må kjenne til noen sentrale forskningsfelt innen musikkvitenskapen.

Anbefalt innføringsbok: Nicholas Cook: Music. A Very Short Introduction. Oxford 1998/2000.

Boka kan kjøpes på Gnist Akademika, Blindern.

2. Musikkteori

Du må kunne redegjøre for følgende felter innen elementær musikkteori:

Notasjon i bass- og diskantnøkkel, begrepene takt og rytme, intervaller, akkorder, besifring, skalaer og tonearter.

Anbefalt litteratur: Finn Benestad: Musikklære, s. 11-52, 65-103, 120-122. TANO 1985/1998. I 2004-utgaven av Benestads bok (Universitetsforlaget) tilsvarer dette s. 13-57, 65-68, 77-101.

3. Hørelære

Du må kunne

gjenkjenne og skrive ned forespilte intervaller og skalaer

avgjøre om en treklang er dur eller moll

bestemme tonekjønn (dur/moll) og taktart i forespilte musikkstykker

skrive ned enkle rytmemønstre.

Praktisk del (20 minutter)

a) En samtale hvor du forteller om din musikkbakgrunn, musikalske interesser og utdanningsplaner.

B) Instrument: I prinsippet skal alle typer instrumenter godkjennes. Til opptaksprøven begrenses du til å synge/spille maksimalt 3 stykker på ditt instrument, innen fritt valgt stil og periode. Varighet tils. max.10 minutter. Alle sjangre aksepteres (dvs. klassisk, jazz, folkemusikk, pop, rock, soul, etc). Du har anledning til å medbringe inntil to akkompagnatører. Backing i form av CD er også tillatt. Instituttet kan dessverre ikke hjelpe til med å skaffe akkompagnatør.

c) Prima vista sang (sang fra bladet) av en enkel melodi.

men fikk brev igår der det sto at "du skal ikke ta teoriprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig del - musikkvitenskap, musikkteori og hørelære (2 timer)

1. Musikkvitenskap

Du må kjenne til noen sentrale forskningsfelt innen musikkvitenskapen.

Anbefalt innføringsbok: Nicholas Cook: Music. A Very Short Introduction. Oxford 1998/2000.

Boka kan kjøpes på Gnist Akademika, Blindern.

2. Musikkteori

Du må kunne redegjøre for følgende felter innen elementær musikkteori:

Notasjon i bass- og diskantnøkkel, begrepene takt og rytme, intervaller, akkorder, besifring, skalaer og tonearter.

Anbefalt litteratur: Finn Benestad: Musikklære, s. 11-52, 65-103, 120-122. TANO 1985/1998. I 2004-utgaven av Benestads bok (Universitetsforlaget) tilsvarer dette s. 13-57, 65-68, 77-101.

3. Hørelære

Du må kunne

gjenkjenne og skrive ned forespilte intervaller og skalaer

avgjøre om en treklang er dur eller moll

bestemme tonekjønn (dur/moll) og taktart i forespilte musikkstykker

skrive ned enkle rytmemønstre.

Praktisk del (20 minutter)

a) En samtale hvor du forteller om din musikkbakgrunn, musikalske interesser og utdanningsplaner.

B) Instrument: I prinsippet skal alle typer instrumenter godkjennes. Til opptaksprøven begrenses du til å synge/spille maksimalt 3 stykker på ditt instrument, innen fritt valgt stil og periode. Varighet tils. max.10 minutter. Alle sjangre aksepteres (dvs. klassisk, jazz, folkemusikk, pop, rock, soul, etc). Du har anledning til å medbringe inntil to akkompagnatører. Backing i form av CD er også tillatt. Instituttet kan dessverre ikke hjelpe til med å skaffe akkompagnatør.

c) Prima vista sang (sang fra bladet) av en enkel melodi.

men fikk brev igår der det sto at "du skal ikke ta teoriprøven.

Såpass, ja... kan ikke huske at det var så strenge krav i gamle dager... men kanskje jeg har glemt det? :D Men uansett, det ovenfor var jo ikke så veldig krevende heller. Og hvis du ikke skal ta teori-prøven slipper du i hvert fall det første punktet :)

Lykke til, uansett! Jeg husker at jeg øvde hele våren før opptaksprøven, og etter at jeg kom inn øvde jeg hele sommeren... trivdes og gledet meg som en unge til å begynne om høsten. Er nok den perioden i livet jge øvde mest, inkludert året etterpå da jeg faktisk studerte musikk. Har aldri vært noen løve til å øve, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke ta teori prøven? Da skal det godt gjøres at du ikke kommer inn! Bare øv inn et kort reportoar og gjør ditt beste. Øv prima vista sang også!

PS: hvis du kommer inn kan du begynne å henge med meg og aiwass ;)

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mye det teller. Men det er mangel på bassister, så de kommer uansett til å være snille. Det betyr ikke at bassistene som går der er dårlig. De jeg har sett er råe.

Det står 3 låter på søknadskjemaet, men jeg har intrykk av at de ofte sier "takk" etter 2. Det gjorde de på meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tre låter? Spilte bare to, jeg... eller, låter og låter... to improviserte soloer over noen backing tracks. Det er ikke no' stress, egentlig--du må bare vise at du behersker instrumentet ditt godt, samt at du har en solid grunnleggende (ikke noe fancy, det kommer i løpet av studiet) teoretisk kunnskap. Prima vistaen er enkel, teoriprøven er lett, og på musikkvitenskap-delen er bare å skrive noe svada om hva det er som interesserer deg ved musikkvitenskap (igjen, ikke noe fancy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.