Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Egne komposisjoner (OPPDATERT 7/6)


jsbach

Anbefalte innlegg

Finner stadig igjen kjente akkordrekker som låtskrivere bruker fremdeles i dag.

Det er ikke for ingenting at vi fremdeles studerer Bachs musikk etter alle disse år. Overføringsverdien er enorm, og som du sier, kan det meste av grunnleggende moderne musikkteori (også jazz) spores tilbake til Bach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig imponerende..

Jeg likte veldig godt overgangen du hadde ved takt 15 eller 16, der du har et utsving.. Ellers syns jeg at avslutningen kom litt brått, og at den aller siste trillen ikke burde hvert der. Noe annet som kjennetegner Bach er vel at han lager en del dristige bassganger og litt vanskelig melodikk de siste taktene i Invensjonene sine.. Det sier hvertfall lærerne på skolen min. Du hadde ikke så altfor skjev melodikk på slutten, som kanskje kunne vært noe å tenke på? Eneste eksemplet jeg kommer på nå er Bourèen (Riktig navn?)..

Ellers er jeg veldig imponert :)

Men ja, C-dur? <_<

-Mikke B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig imponerende..

Jeg likte veldig godt overgangen du hadde ved takt 15 eller 16, der du har et utsving.. Ellers syns jeg at avslutningen kom litt brått, og at den aller siste trillen ikke burde hvert der. Noe annet som kjennetegner Bach er vel at han lager en del dristige bassganger og litt vanskelig melodikk de siste taktene i Invensjonene sine.. Det sier hvertfall lærerne på skolen min. Du hadde ikke så altfor skjev melodikk på slutten, som kanskje kunne vært noe å tenke på? Eneste eksemplet jeg kommer på nå er Bourèen (Riktig navn?)..

Ellers er jeg veldig imponert :)

Men ja, C-dur? <_<

-Mikke B)

Takk for tilbakemelding. Må bare ta det med C-dur en gang for alle. Temaet var gitt som øvingsoppgave til eksamen, og gikk i C-dur. Jeg velger likevel ikke tonearter utifra om de er vanskelig eller ikke.

For å gå litt dypere inn på området rundt takt 15. Vi befinner oss i gjennomføringen, og mine studier av invensjonene viser at det er her det skjer mest. Jeg setter inn en omvending av temaet i Em (dominantens paralleltoneart), og parallelkjører akkorder herfra, tilbake til G dur, og tilbake til C dur igjen. Dette er stykkets høydepunkt. (desverre har jeg oktavparalleler i takt 17. pinlig).

Du mener det burde skje mer i reprisen? er både enig og uenig. Jeg har bevisst latt høydepunktet være i gjennomføringen. Takt 20 og 21 inneholder 3 forskjellige tonearter (G, C, F). Er redd dristig melodikk i tillegg ville ha skapt et litt rotete bilde. Når det er sagt er det vel en treningssak, så jeg tar til meg kritikken, og skal se på det neste gang.

Forresten, trillen, eller mordenten i siste takt må ses på med humor. Likevel må det sies at slike ornamenter ble improvisert i barokken. Du skal ikke se bortifra at en stilfortrolig utøver hadde gjort det på den måten.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, trillen, eller mordenten i siste takt må ses på med humor. Likevel må det sies at slike ornamenter ble improvisert i barokken. Du skal ikke se bortifra at en stilfortrolig utøver hadde gjort det på den måten.

Vi har vært på forelesning med Asbjørn, ja! :D

Gud, hvor jeg elsker den mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, trillen, eller mordenten i siste takt må ses på med humor. Likevel må det sies at slike ornamenter ble improvisert i barokken. Du skal ikke se bortifra at en stilfortrolig utøver hadde gjort det på den måten.

Vi har vært på forelesning med Asbjørn, ja! :D

Gud, hvor jeg elsker den mannen...

Asbjørn er en skikkelig go´gutt. Men, jeg har ikke vært på forelesning om barokkmusikk med Asbjørn, bare så det er sagt :) Hadde barokk-delen av vestlig kunstmusikk, med en skikkelig kjip fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, trillen, eller mordenten i siste takt må ses på med humor. Likevel må det sies at slike ornamenter ble improvisert i barokken. Du skal ikke se bortifra at en stilfortrolig utøver hadde gjort det på den måten.

Vi har vært på forelesning med Asbjørn, ja! :D

Gud, hvor jeg elsker den mannen...

Asbjørn er en skikkelig go´gutt. Men, jeg har ikke vært på forelesning om barokkmusikk med Asbjørn, bare så det er sagt :) Hadde barokk-delen av vestlig kunstmusikk, med en skikkelig kjip fyr.

Nei, jeg hadde ikke Asbjørn i barokk jeg heller (var for det meste Øyvin Dybsand, så vidt jeg husker), men jeg bare minnes en anekdote fra Asbjørn om stilfortrolige barokkutøvere og ornamentering som i ordlegging var svært lik din. Asbjørns ordlegging er i grunnen noe for seg selv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.