Gå til innhold
jsbach

Egne komposisjoner (OPPDATERT 7/6)

Anbefalte innlegg

Har skrevet denne ikveld. Det er en to stemmig invensjon i Bach stil. En oppgave på skolen. Temaet var gitt, og ligner mye på Bach´s 2 st. invensjon nr. 1. Det er desverre kun midi avspilling. Den er skrevet for klaver, men jeg har valgt en annen "bedre" lyd.

For de av dere som ikke vet hva en invensjon i denne sammenhengen er, så er det en relativ fri kontrapunktisk sats, dvs selvstendige stemmer, som sammen danner en helhet. Imitasjon er et godt brukt virkemiddel. Satsen er delt inn i Eksposisjon, gjennomføring, og reprise.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=532936

Jeg har i denne sammeheng laget meg en side på soundclick under navnet bach85 ( :rolleyes: )

Legger også ved noter, hvis noen skulle være interesserte.

Invensjon_i_C_dur.pdf

----------

OPPDATERING 7/6

Har lagt ut noe av eksamensoppgaven min.

En del var å skrive en 3-stemmig fuge eksposisjon over et gitt tema. For de av dere som ikke kjenner så godt til fuger er det da altså en litt strengere kontrapunktisk sats hvor stemmene en etter en kommer inn og presenterer temaet i bestemte toneart-forhold. Her kommer temaet først inn i f-moll ("dux"), deretter settes andre stemmen inn med temaet i dominant-tonearten ("comes"). Etter et lite mellomspill går vi tilbake til hovedtonearten ("dux" igjen). Deretter starter en overledning til paralleltonearten. MERK: dette er eksposisjonen til en fuge, altså ikke et ferdig stykke.

Ellers var det en god gammel invensjon igjen.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=532936

noter til fuge exp: fuge_exp_F_moll.pdf

noter til invensjon: invensjon_i_g_dur_1.pdf

Takker for eventuell tilbakemelding :)

Endret av jsbach

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke verst i det hele tatt :)

Spilt det selv eller laga alt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, det var kult :)

Likte det veldig godt, jeg!

jeg har ikke så peiling på klassisk musikk, men hadde jeg hørt den på ei Bach-samleskive, hadde jeg ikke stusset =P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tusen takk. Jeg tar det som et kompliment, Jingles.

Sander: det er datan som spiller av. jeg har bare skrevet (komponert) det. Det eneste som var gitt i oppgaven var 1.takta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var da fint dette...men ..jeg klarer bare ikke å se for meg noe annet enn Black Adder (Rowan Atkinson) snike seg rundt på slottet sitt..hehe :) Behøver jo ikke være noe negativt i det da B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og ligner mye på Bach´s 2 st. invensjon nr. 1.

Det var noe kjent der ja :)

Men det var fint, veldig bra til å være skrevet på en kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg har også skrevet litt mer moderne for bl.a. brass kvintett. Det er spilt av ekte musikere. Opptak finnes. Kan prøve å få tak i det, hvis dere er interesserte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig. Litt funky rytmer til tider--jeg fikk ikke med med eneren da den begynte (skjer ofte med Bach-greier der aksentene ikke er så tydlige, for ikke å snakke om MIDI), så alt fikk plutselig en litt 'calypso' feel. :P Men uansett, bra greier.

Men for faen... C-dur?! Makan... <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt eksempel på en invensjon. Bra jobba. Laget en invensjon selv på videregående, men den ble slettet for jeg aldri orket å kopiere midi-komposisjonene mine :(

Kritikk: Litt kjedelig harmonisk. Du skulle ha svingt ut mer fra tonearten :)

aiwass: Bachs invensjoner er rytmisk ganske simple. Består jo for det meste av åttendeler og sekstendeler, både pauser og noter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den likte jeg.. Kjempebra! Kult å få litt forskjellige sjangere og former her. Slik at vi får utvidet horisonten litt! Tror jaggu jeg skal prøve meg på en invensjon jeg og...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
aiwass: Bachs invensjoner er rytmisk ganske simple. Består jo for det meste av åttendeler og sekstendeler, både pauser og noter.

Ja... :huh:

Jeg sa ikke at det var komplisert, jeg kommenterte bare at invensjonen til Aria hadde en del litt 'bråere' rytmer enn mange av Bachs egne verker. Ikke at det var noe negativt. Det bare gav en litt morsom effekt da jeg grunnet MIDIens mangel på aksenter hørte feil 'ener' i begynnelsen av klippet, og dermed hørte ca. halve stykket som en slags off-beat calypso-greie. :P Da jeg spilte den om igjen hørtes det selvsagt 'normalt' ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

master k: bach går gjerne ikke så langt bort på en så kort invensjon. Jeg går til dominantens paralleltoneart, det holder i massevis spør du meg. Et kort tonalt utsving mot F-dur finnes også i reprisen. Ellers er forholdningen i nest siste takt veldig dristig. Men jeg er veldig åpen for forslag. Hvor langt ut ville du gått?

Aiwass: som sagt, temaet var gitt til oss. Sjekk ut bachs invensjon nr.1. Den ligner veldig, og begynner også med en 16-dels pause. Men som du sier: en utøver ville nok ha gjort det litt klarere hvor i takta vi var.

Ellers takker jeg for mye positiv respons fra dere alle. Invensjonen er fortsatt ikke perfekt, og har endel smårusk faktisk. Skal trene videre og legge ut resultatene her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi gleder oss :D (jeg hvertfall...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi gleder oss :D (jeg hvertfall...)

Hvis du lurte på hva noen av "valgfagene" på mus.vit. er, så er dette et av de. Kontrapunkt heter det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

master k: bach går gjerne ikke så langt bort på en så kort invensjon. Jeg går til dominantens paralleltoneart, det holder i massevis spør du meg. Et kort tonalt utsving mot F-dur finnes også i reprisen. Ellers er forholdningen i nest siste takt veldig dristig. Men jeg er veldig åpen for forslag. Hvor langt ut ville du gått?

Jeg skal putte det i tankeboksen. Har ikke så mye konstruktivt å komme med nå :)

Uansett meget fascinerende det med invensjoner. Finner stadig igjen kjente akkordrekker som låtskrivere bruker fremdeles i dag.

Endret av master_k

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.