Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støyreduksjon i Cubase SX 3?


CasuS

Anbefalte innlegg

Mens jeg fortsatt venter på mitt nye lydkort, holder jeg på å utforsker Cubase SX 3. En ting jeg ikke har funnet skikkelig ut av enda er støyreduksjon.

Programet har jo selfølgelig det man kaller noise gate, men synes ikke det fungerer noe særlig. Brukte før Adobe Audition - hvor man har kan markere den delen av lydsporet som inneholder kun "støy", for så å få fjernet den type støy fra resten av sporet (elendig forklart.. men di som har prøvd dette forstår hva jeg prater om).

Noise gate`n i Cubase fungerer på ingen måte slik jeg vil. Fjerner støy (om threshold er satt riktig), men det innebærer som regel at det går ut over lyden/attacket.

Er det ingen måte å få fjernet uønsket støy i cubase, uten at det går ut over lyden?

Takker så mye for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig i og med at støyen jo er en del av selve opptaket. Blir det samme som å fjerne distortion fra et gitarspor liksom. Det finnes teknikker for å minske problemet, men det vil da gå utover lyden.

Hvis det er snakk om jordsløyfestøy kan du og prøve å helt kutte all lyd på 50hz, det vil isåfall hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig i og med at støyen jo er en del av selve opptaket. Blir det samme som å fjerne distortion fra et gitarspor liksom. Det finnes teknikker for å minske problemet, men det vil da gå utover lyden.

Hvis det er snakk om jordsløyfestøy kan du og prøve å helt kutte all lyd på 50hz, det vil isåfall hjelpe noe.

som sagt, så er det mulighet for å fjerne det i Audition. Hvis man tar opp noen sekunder med kun "støy" - markerer det, og bruker "noise profilen" fra det til å fjerne resten av støyen. Funker utrolig bra. Synd dette ikke finnes i Cubase da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det samme som å fjerne distortion fra et gitarspor liksom. Det finnes teknikker for å minske problemet, men det vil da gå utover lyden.

Forskjellen er vel at hele signalet er forvrengt når det er snakk om "vreng-gitar". Går ikke å fjerne det da. Jeg snakker om støy i tillegg til det originale signalet. Svak susing i bakgrunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo fortsatt oppå signalet, mikset inn med signalet, det er relativt til signalet, det er ikke en skjerm som har løsnet, eller en jordsløyfe du kan isolere, det rett og bare er der, i og med at det er tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo fortsatt oppå signalet, mikset inn med signalet, det er relativt til signalet, det er ikke en skjerm som har løsnet, eller en jordsløyfe du kan isolere, det rett og bare er der, i og med at det er tatt opp.

Klar over det, men har du prøvd støyreduksjonen i Audition? Om du har det så skjønner du hva jeg vil fram til. Er ikke som en vanlig noisegate (som gjerne går utover attack og sustain..)

Endret av CasuS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.