Gå til innhold
Wylde Thing

engl powerball eller 5150/6505? evt?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpa meg ny forsterkertopp till sommeren (stattepengane) og valget står stort sett i mellom peavey 5150 II el engl powerball. skal spela både live og i studio og trenger/liker klar og tung lyd. spiller metal/trash/death m m .ha og prøvd dual rectifier men fekk ikkje til lyden..pluss den var dyr..

sikkert nokon so har meiningar og erfaringa dei vil dela med meg og eg tar i mot med takk. er og villig til å høyre om andre alternativ.

www.vulture-industries.net

Redigering: har ikkje kjøpt 5150 sjøl om det står det nederst men låner ein...

Endret av Wylde Thing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lydmessig er disse to ganske forskjellige; 5150 har masse mellomtone medan Powerball har ein meir mid-scoopa lyd. Crunchen i 5150 her herleg, medan clean lyden ikkje er mykje å skryte av. Powerball har litt meir brukbar clean, men synest sjølv den er litt kjedelig. Begge forsterkarane gjer sine ting svært bra og det spørs litt kva lyd du er ute etter. Utifrå kva du speler og kva lyd du vil ha trur eg at eg ville ha gått for Powerball.

Endret av Eclipse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at du låner en 5150 II, anbefaler deg heller å prøve 5150 eller 6505 (ikke + eller II). Du bør egentlig prøve alt du kan få henda på. Crate Blue Voodoo får også endel skryt her og der (Ikke den gamle komboen, men de nyere toppene på 120, 150 og 300 watt).

Powerball er forresten kongen. Men prøv for all del alt du kan få henda på! Og prøv forskjellige kabinetter også, kan godt hende den 5150'n du prøvde låt ræv med 5150 kabinettet, men at den er det råeste du har hørt med überschall-kabinettet. :)

Eclipse: Du har to forskjellige mid voicings på den da, åpen og fokusert. Åpen er fett til riff og sånn, mens fokusert løfter opp den nedre mellomtonen litt så du får en feit lead. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Powerball'en funker til det meste(for meg ialfall).. kommer helt ann på gitaren du bruker :)

en Powerball kan være veeeeeldig brutal...men bare husk å cranke den litt

Endret av Jonathan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. hjelper jo på.. ha jo prøvd 5150en på mange forsjellige kabinett på forsjellige spelejobba og da e nesten ALDRI lik lyd !!. sjøl me samme innstillinga. so da bekrefta jo at kabinettet kan ha mykje å sei. men kjem jo stort sett te å låna kabinett på turnea uansett tenke eg.. Nokon gode råd om kabinett, evt ka høgtalere det skal vera i kabinetta?? ha spelt mest på 1960 4 x 12 marshall.

Å so syns eg sjøl at powerball har ein kjempefordel med alle kanalane.. treng litt variasjon i lyden på konserta. lead solo etc..

takk for svar og kjør på med meir. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bogner Überschall 4x12 med Celestion Vintage 30-elementer. (Svir i lommeboka, rister i buksa. :))

(..Powerball liker Celestion V30-elementer svært godt)

Endret av jcberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

übercabet har to gt75 i tillegg. Standardkabinettet har 4 v30

Kameraten min sitt har 4x v30 - men da er det sikkert modifisert :) Men fy å fett det låter.

Edit: Er ikke bogner-kassene egentlig gamle marshallkabinetter som er nyprodusert "riktig"? =/

Endret av jcberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha prøvd xxx.. funka greit til dei andre i bandet begynte å spela.. då forsvant all gitaren.. 5150 e knus mykje bedre... nokon meininga om dual/triple rectifier her inne då?? Har berre ein måned igjen til eg skal handle ny forsterkertopp no... aiaiai

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Krank???

vil ha so klar og heavy lyd som mulig. krank virka litt "støyete" om du skjønna.. men har faktisk aldri prøvd en sjøl so......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Krank???

vil ha so klar og heavy lyd som mulig. krank virka litt "støyete" om du skjønna.. men har faktisk aldri prøvd en sjøl so......

Se litt på Diezel Herbert om du klarer å skrape sammen penger til det.

Vi har nå en Diezel og en Engl Powerball i øvingslokalet, og Powerballen er veldig pinglete i forhold, men er heldigvis bare på lån til andre gitaristen får sin Diezel som vissnok kommer i morgen eller onsdag:)

Men jeg ville ikke gått for Powerballen, jeg testet denne i musikkforretningen før jeg kjøpte Diezelen, og vurderte kanskje å gå for den, helt til jeg prøvde Diezelen. Powerballen spiller heller i spesielt høyt før lyden forandrer seg helt, og den drukner iallefall godt sammen med Diezelen.

Men du må også tenke litt på hva de andre i bandet ditt spiller med, for om de har knallutstyr, må nok du også ut med noen kroner for å matche de. Jeg hadde en Mesa Boogie Dual Rectifier en liten stund, og syntes den låt tøft, men den ga meg aldri den bunnen jeg ville ha, men syntes vrengen i den var knall, og kunne gjerne tnkt meg å ha en slik i tillegg til Diezelen, men har ikke penger å prioritere til akkurat det nå iallefall.

Synes både Mesa, Bogner og Diezel er mange klasser over Peavey XXX og Engl Powerball... men dette blir jo så klart smak og behag...

Spiller selv også tyngre metal, der det blir en del thrashreferanser osv:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Krank???

Se litt på Diezel Herbert om du klarer å skrape sammen penger til det.

Vi har nå en Diezel og en Engl Powerball i øvingslokalet, og Powerballen er veldig pinglete i forhold, men er heldigvis bare på lån til andre gitaristen får sin Diezel som vissnok kommer i morgen eller onsdag:)

Men jeg ville ikke gått for Powerballen, jeg testet denne i musikkforretningen før jeg kjøpte Diezelen, og vurderte kanskje å gå for den, helt til jeg prøvde Diezelen. Powerballen spiller heller i spesielt høyt før lyden forandrer seg helt, og den drukner iallefall godt sammen med Diezelen.

Men du må også tenke litt på hva de andre i bandet ditt spiller med, for om de har knallutstyr, må nok du også ut med noen kroner for å matche de. Jeg hadde en Mesa Boogie Dual Rectifier en liten stund, og syntes den låt tøft, men den ga meg aldri den bunnen jeg ville ha, men syntes vrengen i den var knall, og kunne gjerne tnkt meg å ha en slik i tillegg til Diezelen, men har ikke penger å prioritere til akkurat det nå iallefall.

Synes både Mesa, Bogner og Diezel er mange klasser over Peavey XXX og Engl Powerball... men dette blir jo så klart smak og behag...

Spiller selv også tyngre metal, der det blir en del thrashreferanser osv:)

de andre i bandet spela på 5150II og bassissten har ein fæla stack med 400w mesa watt og 8 stk10" i..

hardt å overdøve.. lika forressten godt 5150 lyden men den e litt vel mykje mellomtone... kanskje... går jo stilla. klar øve da... men ... hmm ska eg fyst bruka 10 - 20 lappa på noko so må da ve bra greie..

har aldri hørt om diezel.. kor finn eg da?? bur i bergen...

Om du vil høra musikken kan du sjekke ut http://www.vulture-industries.net el finne oss på my space.

spela og i sulphur: http://www.myspace.com/sulphur666

jejeje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.