Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støt...


Gersen

Anbefalte innlegg

Hallo, hallo. I det siste har jeg til tider merket små støt når jeg spiller med gitaren min plugget i en forsterker. Jeg merker de ikke når jeg spiller, men når jeg f.eks. sitter foran pc-en og spiller gitar, og skriver litt innimellom. Da kan det skje at jeg kommer bort i halsen med underarmen. Da merker jeg disse små støtene. De gjør ikke akkurat vondt, men jeg synes dette virket som et merkelig fenomen, så det er derfor jeg vil ta det opp her. Er det noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste om en eller annen ganske kjent gitarist (selv om jeg ikke hadde hørt om han) som hadde dødd på scenen av støt fra gitaren. (mulig det bare er en myte da ;) )

På stor anlegg kan det være forskjellig jordpunkter. Husker ikke i farten hvorfor det er sånn, men resultatet er at jord på den ene kursen er "HOT" den andre. Hvis da sanganlegget er på den ene og gitaranlegget på den andre kursen får du deg en skikkelig overraskelse når du går bort å legger leppene inntil eller tar tak i mic'en mens du holder rundt strengene. De fleste gitar-tech'er anbefaler å alltid dra strengene over mic'en før du overhode tar i den. Hvis det gnistrer er det vanlighvis ikke noe godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste om en eller annen ganske kjent gitarist (selv om jeg ikke hadde hørt om han) som hadde dødd på scenen av støt fra gitaren. (mulig det bare er en myte da ;) )

Det er en som har dødd av det ja.

Han sang og spillte gitar samtidig. Og så uheldig som han var så var det et jordingsfeil et sted. Han kom borti micen mens han spillte og ZAP! han daua! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste om en eller annen ganske kjent gitarist (selv om jeg ikke hadde hørt om han) som hadde dødd på scenen av støt fra gitaren. (mulig det bare er en myte da ;) )

Det er en som har dødd av det ja.

Han sang og spillte gitar samtidig. Og så uheldig som han var så var det et jordingsfeil et sted. Han kom borti micen mens han spillte og ZAP! han daua! :mellow:

Jeg spilte gitar og skulle synge samtidig en gang. Heldigvis var det et lite anlegg. Mikken var ikke jorda. Skal si det gjorde vondt, i starten skjønte jeg ingenting. Skikkelig støtt ass :wacko:

BE CAREFUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også at Neil Young og Bob Dylan spilte sammen en gang på en veldedighetsgreit. Etter låta skulle de takke hverandre så de gikk for å "shake hands", begge med venstre hånd rundt gitarhalsen. ZAPP! Gitarriggene var på forskjellige kurser. Ingen skjønmte en dritt så gutta prøvde en gang til, he he. ZAPP!

Hvis mic'en ikke er jordet lugger det litt i leppa, men jeg mener det er noe annet med et sånt flerkurs opplegg. Da er det flytende nullpunkter mellom kursene og noen greier sånn at det mer enn bare lugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.