Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

slutt å bry deg så mye om gitarlyden din


CowJuice

Anbefalte innlegg

middle er mellomtonen, altså ikke bass , ikke diskant, men det som ligger i mellom. Spiller du for deg selv vil du sannsynligvis like å ha den stilt lavt. Spiller du i et band og sliter med å høre deg selv, er det mellomtonen du bør skru opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en innstilling på pedalen min, som jeg mener er den ultimate. Plugg i og spill.

Hva slags pedal?

Metal-Zone.

Brukte bare den jeg og da jeg hadde akkurat fått meg el-gitar.. Så oppdaga jeg at jeg ville ha noe mer. En annen lyd. Den perfekte lyden. Ja dere skjønner alle hva jeg mener....Har enda ikke funnet den, og kommer aldri til å gjøre det, MEN vil alltid lete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en innstilling, og hvis jeg vil ha den litt mindre heavy, ordner jeg på pick-up-innstillingene. Skal jeg ha cleanlyd tråkker jeg bare på pedalen.

Du synes sikkert lyden du har nå er perfekt, men bare vent ;) Du kommer til å oppdage andre amper, andre pedaler, andre pickuper, andre innstillinger. Og det er da jakten begynner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en innstilling, og hvis jeg vil ha den litt mindre heavy, ordner jeg på pick-up-innstillingene. Skal jeg ha cleanlyd tråkker jeg bare på pedalen.

Du synes sikkert lyden du har nå er perfekt, men bare vent ;) Du kommer til å oppdage andre amper, andre pedaler, andre pickuper, andre innstillinger. Og det er da jakten begynner ;)

Jada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en metal zone selv. Var grisefornøyd med den til å begynne med, men etterhvert måtte jeg bort og skru på den oftere og oftere fordi den ikke låt riktig. Til slutt brukte jeg nesten mer tid til å skru på den pedalen enn jeg brukte på å spille gitar, og det var derfor jeg startet denne tråden, for ca ett og et halvt år siden ;)

Det var riktig nok lenge etter at jeg sluttet å bruke metal zone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes lyden i Metalzonen er litt vassen jeg.. mangler liksom noe, og har for mye av andre ting(vepsevreng)

har en instilling for forsterkeren, plugger rett i, og stiller vrengen med volum knappen på gitaren.. fungerer fint for meg.. unntaket er når jeg skal spille ting jeg skjelden gjør, da hender det jeg må skru litt for å få rett 'feeling', men det blir alltid skrudd tilbake til (nesten) der det var.. spiller nesten uten vreng egentlig, bare så mye at det blir litt knas når jeg drar til.. det høres best ut for meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller med så mye vreng som det går nesten :D Forsterkeren min ville ikke vært spillbar om den ikke hadde hatt innebygd to nivåer med støyreduksjon! (hush+agx)

Feilen med metalzonen ligger i mellomtone og diskant områdene. Det er umulig å få den til å låte passe spisst. Enten gjør det vondt i øra, ellers så låter den innestengt.

Det som er bra med den er bass-responsen. Den er skikkelig digg å spille f.eks. master of puppets med, siden du kjenner hvert eneste pump. [edit: haha! det der kan høres litt feil ut! det jeg mener at du kjenner hver eneste palm mute i magen på grunn av at bassen er så tight!]

Problemet er bare at du ikke kan bruke den live, siden den låter for stygt.

Er du ute etter den typen vreng, er nok gammelt rocktron det beste. Det har i hvertfall jeg kommet frem til. Like tight og digg som en metalzone, i tillegg til at det faktisk låter virkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nyinnkjøpt nylonstrengsgitar med pickup. Kjører den gjennom en PodXTlive med no reverb og delay og der har jeg nesten drømmelyden min.;) kan aldri få tak i min drømmelyd, men dette er nok as close at it gets:p

har forresten en fin en på elgitar også: Strat>Pod/m tremolo, delay, Acoustic simulator, reverb. hvis man har litt vreng også så er det krem.

vet ikke hvorfor jeg skriver det her egetntlig..=P noen fikk sikkert nytte for det..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone, gear, pickups, rør og whatnot... det er jo rene vinsmakinga. Det må til! :D  

Jingles, gleder meg til å se nylonstrengeren din. Funnet navn til den?

hmm.. desverre ingen navn enda..:( jeg skammer meg.. må være no spicey.. noe i duren av det en spansk señorita skulle hete:D

forresten: jeg mener lyden betyr mye når man spiller gitar.. går ikke så mye tid til å stille og skru. Men det er jo dritgøy å holde på med også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Spiller du inn en skive , eller spiller live for den saks skyld med en Roland Cube 30 med en Zoom 505 foran , så vil folk etterhvert syntes det blir for ille å hverken gi deg videre mye av deres oppmerksomhet eller engang orke å være der.  

Jeg har faktisk hørt om folk som har mikka opp en microcube på en gig når hovedampen svikta. Teknikeren bak merka at det var noe som skjedde, men han kom løpende etterpå og lurte på hvor i h***ete all godlyden kom fra.....

Poenget? God lyd er relativt. Og ikke tro at det må koste masse penger. Kanskje like viktig, ikke la fordommer komme i veien for gode opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.