Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

slutt å bry deg så mye om gitarlyden din


CowJuice

Anbefalte innlegg

God lyd er viktig for at folk skal gidde å bruke tid på å høre på deg . Spiller du inn en skive , eller spiller live for den saks skyld med en Roland Cube 30 med en Zoom 505 foran , så vil folk etterhvert syntes det blir for ille å hverken gi deg videre mye av deres oppmerksomhet eller engang orke å være der.  

Det er en annen ting om det er viktig for dere selv , det er greit . Men om du er på et arrangement der ukjente band spiller , så gir du automatisk mer oppmerksomhet til et band som har dritfet gitarlyd og låter KNALL :D  

-  

Er enig i det med at anslag og sånnt er viktig , og at det ligger i fingrene og sånt , men uansett hvor mye du har det i fingrene , så låter det fortsatt dritt om du har dritt-lyd ...  

(andy timmons er den jeg vet om med mest kontroll på tone og generelt sett fingra sine .. Sjekk det ut , det er sjukt)

Nilsefix

Bare sånn at du vet det så er det FÅ tallet som sitter å hører på lyden til de forskjellige gitaristene når de er på fest og slikt... De hører på musikken og bedømmer livet ut i fra den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ikke det som er poenget, poenget er at du skal være fornøyd, noe som inspirerer deg, so igjen gjør at du spiller bra.

Enig i at lyden først ligger i fingrene, men ikke fremst. det er andre faktorer som spiller en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt annerledes faktisk. Aldri vært så utrolig nøye med hva jeg spilte på, bortsett fra gitaren. Tror jeg ble inspirert av Eddie Van Halen, som bygde sine gitarer selv, og brukte like så godt gamle ting som nye.

Det at jeg har spilt på mye rart har ført til at jeg har lært meg å kjenne gitaren bedre, tror jeg. Nå går det ganske automatisk å prøve ut hvilken type anslag som gir den beste lyden på et dårlig anlegg. Anslag og fingersetting har blitt det eneste jeg virkelig har vært bevisst på når det gjelder basislyd i instrumentet. Ikke fordi jeg har sett på den som viktigere, men fordi jeg ikke har skrudd så mye.

Bakdelen er jo at jeg ikke er knallgod til å skru på noen forsterker, lettere å ta til takke med det sånn det er... Er det helt ille, så er det lov å skru selvsagt, men tross alt så er hva du spiller viktigere enn hvordan lyden er. Bare å skylde på lydmannen... (DET var en tull...)

Jeg har det helt likt..... Bortsett fra det med Van Halen osv... jeg skrur aldri.... bare spiller.... skruinga kommer i 2. rekke, og den forstår jeg lite av.... kan noen forklare de enkelte ordene på en amp ?? Og hva de gjør med lyden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Det viktigste er jo såklart, som poengtert før, at du kan spille. Likevel er lyden også viktig. Syntes selv det er moro å skru og justere på både gitarer og pedaler (ampen min har vel èn knob for slikt, så blir lite der) for å eksperimentere med forskjellige lyder. For meg er det halve moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Viktig er det også at når plateinnspillinga står for døra så er det aldri i livet snakk om at gitaren din kan ligge der og oppta alle frekvensene slik du er vant til fra rommet ditt. Der blir du plutselig puttet BAK alt det andre og da er all skruinga forgjeves....

Problemet i dag er ikke at vi er dumme eller at utstyret er for dårlig... Ofte er det overflod på informasjon som gjør at vi aldri blir bra nok. F.eks hadde Malmsteen noengang trodd på at 1,5mm Dunlop plekter kanskje ikke var verdens beste, så hadde han kanskje ikke fullt vært der han er i dag.... (plekter sliter jeg UAVBRUTT med!!!:))

Skru til du finner den lyden som er BRA NOK, og fortsett med den til du mestrer den lyden skikkelig! Lureste du gjør! Å bli flink med 50 ulike typer crunch, clean og overdrive gjør deg god og fleksibel, men du flytter ikke grenser med det. For ikke å snakke om at du ikke har noen særegen spillestil.

Carpin Taxt: hva er den animasjonen du bruker som avatar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God lyd er inspirerende for meg... kanskje ikke det aller viktigste med dog det gir meg det lille ekstra når jeg synes det høres bra ut. Men er i bunn og grunn enig i at man bør minimere tiden man bruker på å skru.

Begrens antall effekter? for det er de jeg ender opp med å skru på. Nå bruker jeg kun en Rocktron Intellifex for chrous, reverb, og delay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kommer jo mest an på hvorfor du spiller da  :D  

Bedre lyd=mer spilleglede, så jeg bruker den tiden jeg syntes jeg trenger på å skru. Minkende i det siste, men..

helt engig...

viktig med alright lyd, trenger ikke den ultimate lyden nå man øve, men god lyd er viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

God gitarlyd er viktig. Det å kunne stille inn en god gitarlyd er en del av det å være gitarist for min del. Ikke bare stille en lyd som er feit for seg selv. Det er ikke nødvendigvis bra i det hele tatt. Du må selvsagt stille den med tanke på at den skal låte bra i miksen og i forhold til de instillingene resten av bandet kjører. Eller for den saks skyld, om du har en fet gitarlyd du bare MÅ bruke. Så kan du jo lage ei låt som den passer til, å gi resten av lydbildet til bandet en sound som passer gitaren din...:)

Personlig liker jeg å skru lyd og teste ut ting både på synther og gitarer...og det som er egentlig. Jeg føler jeg har funnet basicen for en gitarlyd som passer meg og min spillestil. Men lyd er en evig reise. hehe, kan sitte å skru på nord lead`n og PodXT`n min i timesvis..er jo sjeleterapi..:)

Når det gjelder øving, som denne tråden startet med. Så er det ikke alltid jeg føler at fet gitarlyd tjener hensikten. I alle fall ikke når det kommer til ren teknikkøving. Da velger jeg en lyd som er oversiktelig og behagelig. Behagelig på den måten at du hører mest mulig hva du gjør. For meg er det av med alle effekter, spille på ren amp med litt reverb og vrengen på litt under 50# stort sett.

Men det er viktig å variere litt, lære seg å spille bra på forskjellige lyder. Jeg øver teknikk og varierer hvor mye vreng jeg har mens jeg spiller øvelsene feks. Så jeg vet jeg takler det bra på alt fra clean til skikkelig high gain. Nå er det selvsagt kjedelig om du sitter alene og øver, med platt amplyd i seg selv. Men når noe låter bra på sånne instillinger og du vet du klarer det riktig. Da vet du det låter bra når du skrur på delay`n din igjen..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

En kollega av gitarlæreren min(han spiller el-gitar, hos læreren min spiller jeg bare akkustisk :evil: kjeeeedelig....) påstod at ved å øve el uten høy lyd, men bare øve inn hvilke strenger du skal spille på, og SÅ skru på lyden, vil du kunne spille den enda bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lyd er viktig for at folk skal gidde å bruke tid på å høre på deg . Spiller du inn en skive , eller spiller live for den saks skyld med en Roland Cube 30 med en Zoom 505 foran , så vil folk etterhvert syntes det blir for ille å hverken gi deg videre mye av deres oppmerksomhet eller engang orke å være der.  

Nilsefix

Jeg har Roland Cube 60 og synes den er knallbra! Vet ikke om det er lik lyd i en Cube 30 men... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle Roland Cubene ( iallefall de fleste ) er det slik at hvis du rensker de for effekter, så er det nesten ikke igjen tone!

De er morsome å ha som gutterom-forstereker, men egentlig ikke mer enn det..

Kilde: Geir Falck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.